Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 863 ggr
blåros
2018-03-26 07:33

Mått på hur.

Hej! Jag ska bygga en bur som ska va kopplad till en rasthage. Har kollat på jordbruksverket men där står det nått för en kanin, jag önskar nått för två kaniner. Sen vet jag att de är väldigt små mått som är godkända, men vill ändå ha koll på vad dem måtten är så det inte blir fel på nått sätt. Som sagt det är en bur för två kaniner som ska sitta ihop med rasthage där dem får gå fritt, så buren kommer vara som skydd mot väder och vind mer. Nån som vet var man kan se mått för två kaniner? En hermelin och en dv på ca 2 kg.

Annons:
Kirnzy
2018-03-26 07:50
#1

Om du menar de minsta lagliga måtten så får du ha två stycken på samma yta som en. På Jordbruksverket står det att minsta ytan för en kanin (under 3kg) är 0,5kvm och att vid grupphållning ska varje kanin ha 0,25kvm. Så 100x50x50 är minsta lagliga för två kaniner nu. Men det är ju väldigt lite yta, så hoppas att du bygger större än så :)

tixEntry
2018-03-26 09:38
#2

Det viktigaste att tänka på är att det ska vara minst 50 cm i höjd överallt i buren, för det är nog det måttet som glöms bort oftast. Och gör bara sidomåtten så stora som möjligt. Alltså, så stort som får plats, som har rätt mått för materialet eller hur man nu tänker när man bygger en bur. Ju mer plats desto bättre! :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

blåros
2018-03-26 09:43
#3

#1 #2

Tack för era svar! =) Då har jag bättre koll. =)
Självklart bygger man så stort man kan, men vill ändå ha koll på det lagliga måtten =)

Upp till toppen
Annons: