Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 540 ggr
Wilda11
2018-03-22 18:51

Är hon dräktig?

I tisdags gick jag som vanligt upp på morgonen o gav kaninerna mat sen när jag kom hem och kollade till kaninerna såg jag att Timmy satt inne i Wildas bur! Han har alltså suttit där under hela dagen…frågan är om Wilda nu är dräktig?? (Timmy har dessutom varit väldigt haning på sistone) Saken är att Wilda är ju 5 år och aldrig haft en kull..vad ska jag göra??! Hur vet jag om hon är dräktig???…Tacksam för svar :)

Annons:
Agnes.stoltzz
2018-03-22 21:44
#1

Haha jag har verkligen ingen koll på dethär med dräktighet och sånt, men ett ultraljud hos veterinären om ett tag kan väl inte skada? Ni kan ju även ringa in till veterinären och fråga lite vad de tycker.

Twix*
2018-03-22 22:01
#2

Risken att din hona är dräktig är nog mycket stor tyvärr, det absolut bästa alternativet är att kastrera honan (helst hanen också)  men som ovan skriver kan du ta ett ultraljud och/eller bara rådfråga en veterinär. Du bör rymningssäkra burarna hur som, detta kommer antagligen inte bli sista gången din hona får besök såhär i vårtider.

Om det nu blir ungar kommer de att anlända om ca 31 dygn from parningen, jätteviktigt att du då är beredd och väl påläst. Kaninungar är inte bara gulligt man måste även kunna ta ansvaret att avliva sjuka/missbildade ungar samt att kunna åka in akut till veterinär om din hona inte lyckas få ut ungarna. Sedan bör man ha plats för att behålla kanske 6 kaninungar av blandade kön om de inte skulle bli sålda vid 8 veckor, hanar och honor bör vid denna tid vara åtskilda för att inte ytterligare ungar ska bli till.

Jag hoppas att detta inte gjorde dig alltför uppskrämd och jag skulle personligen verkligen rekommendera dig att kastrera henne omgående samt att säkra iaf hanens bur.

Lycka till!

tiger tok
2018-03-22 22:02
#3

Ring veterinären och rådfråga! Hon är för gammal för en första kull!

Wilda11
2018-03-23 07:14
#4

#2 Okej tack för all "info", ska prata med veterinär idag. Timmy (hanen) bor i en annan bur sålänge som är rymningsäkrad. Mina föräldrar vill inte att vi ska kastrera henne men ska försöka prata med dem… Ska absolut läsa på om detta ifall det kommer ungar…

Twix*
2018-03-23 10:44
#5

#4 Försök förklara för dem alla fördelar med kastrering, eliminerad risk för livmoderinflammation och livmodercancer. En kastrering är en lindrig kostnad om man jämför med vad evt komplikationer med födsel och senare problem med livmodern kommer att kosta. 

Jag har kastrerat 3 hanar och 1 hona utan problem, värt varenda öre!

Upp till toppen
Annons: