Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 715 ggr
Snigelfarmarn
2018-03-22 13:00

Gnagbehov

Hej Vi har våra 3 kaniner, 2 dvv och en som troligen är korsning dvv och ngn större ras lösgående i en del av ett rum. Deras hägn är gissningsvis ca 12m2. I ena hörnet har de en 1m x 40-50 cm bur med spån och ett hus som de använder som sovplats/toa. Det finns även ngr leksaker, b.la en tunnel, en boll och jag sitter i hänget flera timmar/dag då jag även har mitt skrivbord där. (=ofta en värmande kanin på fötterna). Vi har haft dem i ett drygt år och pga några "incidenter" med gnag på mattkanter, kablar mm har vi gradvis plockat bort/kaninsäkrat hägnet. De har fri tillgång på hö men äter även pellets. Det vi har märkt är att när vi gradvis säkrar buren/plockar bort saker de inte bör gnaga på hittar de alltid ngt nytt. Nu har de upptäckt dörrkarmen och en tröskel… Insett att de nog har för lite att gnaga på och visst går det att köpa ngn ytterligare tuggleksak, men kom att tänka på vår stora tujahäck som står just utanför fönstret. Är grenar från den en bra leksak/föda för kaniner? Eller är det giftigt för dem? I så fall skulle man ju slå 2 flugor i en smäll, både minska "pellets beroendet " och få dem att gnaga på något annat än dörrkarmen…

Annons:
tixEntry
2018-03-23 09:38
#1

Nej, tuja är inte bra för dem. Har du inga andra småträd du kan ta kvistar och grenar från?

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Snigelfarmarn
2018-04-05 11:17
#2

Har äppelträd och de verkar gilla gnaga av barken från de grenarna. Kanske en bra tandslipning för dem. Hoppas inte det är skadligt.

Trebit
2018-04-05 18:46
#3

#2 Äppelkvistar är inte skadligt för kaniner och brukar vara en storfavorit, så det kan du ge utan problem!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: