Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1580 ggr
PixelSthlm
3/20/18, 3:35 PM

Han hatar mig

Hej. Min kanin hatar mig (och min sambo). Han vill inte vara i närheten av oss och vi får nästan aldrig klappa, han springer bara iväg, och när man får klappa (bara jag) är det typ fem drag och sen springer han eller puttar bort med huvudet. Det är konstigt också för när man väl klappar så tuggar han eller slickar en på handen så han verkar ju gilla det. Men nej, man får bara klappa om han precis har fått mat. Men inte om han är ute på golvet och får mat utan bara i buren. Att lyfta honom är komplett omöjligt, finns inte på kartan att ja honom i knät och mysa, att klippa klorna är ett projekt för minst två personer och även då är det fruktansvärt svårt för han bara sprattlar och då hugger man honom nästa med saxen ju och sen när man ska släppa honom biter han så hårt så man får hål i huden.. Vi köpte honom när han var fem månader gammal och innan hade han inte fått speciellt mycket uppmärksamhet alls då han var på ett ställe där dom hade typ 100 kaniner och inte har tid för mer än fodring, vatten och PARNING. Det är väldigt frustrerande för vi köpte honom för att jag behöver ett sällskapsdjur pga min psykiska sjukdom. Någon att mysa med, som vill vara med en när sambon inte är hemma och som man kan ta hand om och något att pyssla med (alltså att städa och bygga leksaker och sånt). Men istället gråter jag varje dag för att han hatar mig. Jag mår ju bara sämre. Funderar på omplacering och att köpa en liten unge som vänjer sig vid en från start, inte ens som redan växt till en vilde utan uppmärksamhet och kärlek. Vad ska jag göra nu…?

Annons:
Herveaux
3/20/18, 3:47 PM
#1

Först och främst: kaninen hatar varken dig eller din sambo. 
Är man inte van vid människor så är det inte lätt att vara varken kelig eller lätthanterlig.  

Hur länge har ni haft honom? Är han kastrerad?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

PixelSthlm
3/20/18, 3:52 PM
#2

Vi har haft honom i två månader. Han är inte kastrerad, tror du att det hjälper? Tänkte att det kanske inte behövs eftersom han redan är ganska lugn, bara inte kelig alls..

Herveaux
3/20/18, 3:59 PM
#3

#2 Två månader tycker inte jag låter som så lång tid för en liten knatte med den bakgrunden, att då kunna klappa iaf 5 smekningar låter ju som en framgång!🙂

Om du letar runt här på forumet så tror jag det finns flera trådar med tips? på sätt att underlätta kloklippning på sprattliga kaniner.

Jag hade kastrerat, ser inga nackdelar med det.
Här får dock kaninfolket rätta mig, jag går bara på mina begränsade kunskaper och vad min kanintokiga vän har lärt mig.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Tisstassen]
3/20/18, 4:41 PM
#4

Jag skulle ge det lite tid. Låter inte som ni hittade "enklaste" individen, hade varit bättre om han var kelad med från början. men nu har ni honom ändå och då tycker jag ni ska försöka få det att funka innan ni ger upp :) 

träna träna träna… han är ovan att gosa, ovan att klippa klor, ovan vid att bli buren. Tänk på att bärandet alltid ska leda till nått positivt (så ni inte varje gång ni lyfter ska klippa klor eller så) gillar han godsaker? kan hjälpa att ge godis för att skapa positiv kontakt

kastrering skadar säkert inte. hanarna brukar kissa lite överallt annars, min hane kissade och skuttade samtidigt innan jag kastrerade, inge kul å få kiss på benen 🤪

låt han söka kontakt med er. sitt på golvet med öppen bur. ha nått gott att äta i handen och ge honom om han kommer fram. öka i lugnt tempo. med öka menar jag att först kan han komma nära dig - han får godis. sen ska han komma intill dig  - han får godis. sen ska Han upp i knät för att få godis. alla steg med många upprepningar innan avancering :) 

när ni sen lyfter så tänk på att de tryggaste sättet för kaninen är när den känner att den har fäste under alla 4 tassar. så bär den så den kan stå mot din bröstkorg och ge support över rygg och under rumpan, på det sättet kan man lyfta de flesta kaniner. men börja sittandes så att de ej är ett långt fall om olyckan är framme. 

kom ihåg också att alla individer gillar inte kel. Det kan gå att få honom tam och snäll, men inte någon säkerhet att han kommer vilja gosa.

Arcade-Foodie
3/20/18, 4:58 PM
#5

Tog mig 5 månader att få en lugn och snäll kanin som var van med människor. Han har mycket kvar att lära sig, då min kanin är mer åt det rädda hållet men ändå nyfiken. Ha tålamod så kommer allt att gå bra och ta i det tempot kaninen är säkras :3

Trebit
3/20/18, 6:31 PM
#6

Ge inte upp! ❤️
Kaniner är inte de lättaste djuret att få "gosigt", och vissa individer kommer aldrig vilja sitta i famnen och mysa. Jag kan rekommendera tipsen från denna sida, de är riktade just för att kunna lyfta kaninen, men principen funkar jättebra för att generellt bygga relation mellan en själv och kaninen. Jag känner igen mig i hopplösheten du beskriver, de första tre månaderna med min första kanin kunde min sambo ofta hitta mig gråtandes på golvet när han kom hem, jag var otroligt frustrerad över att kaninen inte var som jag föreställt mig. 
Det låter som om kaninen även är inne i sin tonårsfas just nu (gissar jag rätt när jag tror att kaninen är ca 7 månader?), och då har den förmodligen fullt upp med annat för att vilja sitta stilla och bli klappad. Jättebra tips? i #4 också, kan rekommendera att sluta ge pellets i skål och sitta och handmata en stund varje dag, det brukar göra de allra flesta kaniner mer vänligt inställda 🙂

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Upp till toppen
Annons: