Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 902 ggr
V:s79
2018-03-19 23:44

Hjälp en kaninunge.

Vår ena hona har fått en kaninunge för ca 45-60 min sedan som hon lämnade mitt i buren. Verkade först som hon var på väg att få fler då hon satte sig i boet men inga fler kom. Kan det komma fler eller får nån mest troligt bara en unge. Jag har iaf stoppat mer den i boet hon gjort utan att hon brydde sig så mycket utan var mest och tittade till den. Hur stor är chansen tror ni att hon tar gan dom den. Eller ska vi testa flytta den till vår andra hona som har 3 bäbisar men dom är 11 dagar idag så ålderskillnaden kanske är för stor. Alla andra av våra har fått nattetid eller fört alla rätt snabbt efter varandra. Tidigare idag fick jag känna på hennes mage men nu är hon väldigt rädd om sin mage och hoppar iväg om jag ens försöker känna på magen. Hon äter och är pigg, men funderar om det är värt arr stressa iväg till vetten med henne och stressa henne eller avvakta och se vad som händer.

Annons:
blåbärspajen
2018-03-20 00:44
#1

ring en jourhavande veterinär och kolla..

Peak303
2018-03-20 10:50
#2

Att det inte skulle komma fler bebisar kan man inte veta garanterat. Jag hade en hona som födde ungar med 20h mellanrum, dessa var tråkigt nog dödfödda båda två. 

Men känn genom hennes mage för att se om du kanske känner någon bebis till. Sen bör du låta ungen vara hos sin mamma. Detta för att ungen behöver råmjölk vilket är livsviktigt för att ungen ens ska klara sig. Mina ungar förra året dog alla 5 då de mest troligen aldrig fick i sig råmjölk. Sistlevande unge flyttade in till fostermamma. Men överlevde enbart 2 dagar.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

V:s79
2018-03-20 15:33
#3

Vi lät bäbisen vara med mamman, hon verkade lite intresserad av den lilla och bäbisen ser ut att ha fått i sig lite mat under natten. Men honan verkade ha värkar och sur, fick inte känna på hennes mage som man fått innan utan problem. Vi åkte in och kollade upp henne och det finns inga fler ungar i magen på gott och ont. Bäbisen håller vi lite extra koll på och ser om hon tar hand om den. Om hon inte verkar dia tillräckligt funderar jag på att lägga honan på rygg och hålla ingen mot tissen så den får snutta i sig lite mat.

Upp till toppen
Annons: