Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1313 ggr
RosaYlva
3/18/18, 9:52 PM

Övertagit en kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Var med min vän till veterinären idag med ena hennes kanin. Vi fick reda på att några tänder är lite för långa. Lätt att fixa tyckte jag. Men min vän blev så upprörd över det att hon inte ville ha henne kvar. Försökte övertala henne att det inte är hela världen men hon gav sig inte. Hon älskade henne så hon ville inte se henne lida. Måste påpeka att hon är väldigt speciell och är mer som en mycket yngre person än vad hon är. Iaf kunde jag inte låta henne avliva en fullt frisk kanin så jag erbjöd mig att ta henne. Sagt och gjort så nu har jag fröken Stina hemma hos mig. tips? och råd emottages. Hon har absolut inget i sin bur.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Annons:
CorneliaAndersson
3/18/18, 10:14 PM
#1

Välkommen Stina :)

Först och främst. Långa tänder. Beror de långa tänderna på bettfel, eller att hon inte fått tillräckligt med hö?

Kaniners tänder växer hela tiden och det är viktigt att de har fri tillgång till grovt hö för att kunna slipa ner dem. Inte från sådana påsar man köper i matbutikerna, utan allra helt grovt hö från exempelvis bonde. Från bonde brukar det också vara billigare!

Inget i buren? Humm. En sitthylla är ett krav. Kaniner vill gärna ha en upphöjd plats att sitta på och speja ut över omgivningen. Man kan gärna ha ett hus, med platt tak på varpå de kan sitta uppe på taket.

Gärna också någon annan aktivering. Såsom boll, tunnel m.m.

till underlag kan man ha en del, men jag gillar främst spån och halm. Halmen kan kaninerna också tugga på för att vässa tänderna på.

Så sammanfattad lista:

° Underlag, mjukt, så kaninerna inte får sår under fötterna.

° Sitthylla.

° Hö. Man kan lägga de på marken, men det finns också 'höhäckar' att fästa på buren och ha höet i.

° Toalett åt kaninen. Ha gärna en 'höhäck' ovanför toaletten då kaniner gärna bajsar medan de äter. Toalett är inte eller ett måste, men det kan vara rätt bekvämt att ha.

° Leksaker/aktivering.

° Matskål och Vattenskål. Jag rekommenderar personligen inte vattenflaska eftersom det är allra mest naturligt för en kanin att dricka ur skål och inte flaska där de både måste stå i konstig vinkel för att dricka samt att det bara kommer ut en droppe i taget.

Gällande maten så finns det vissa riktlinjer man ska gå efter när man väljer, samt olika faktorer som avgör hur mycket mat din kanin ska ha. Samt då fri tillgång på hö, och även fräscht vatten.

° Klosax behöver du också. Klorna ska helt inte vara längre än ca. 2mm från pulpan.

Ja, detta vat en kortfattad sammanfattning, men med de flesta grunderna, såvida jag inte, i all hast, råkat glömma något :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

CorneliaAndersson
3/18/18, 10:15 PM
#2

Jo just det. Om bettfelet beror på generna, och inte för lite underhållning av tänderna så kontakta platsen där förra ägaren köpte kaninen. Dennes föräldradjur bör inte gå i Avel längre.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

RosaYlva
3/18/18, 10:47 PM
#3

Tack för svaren. Jo en sitthylla har hon. Höet sim jag fick med är ett sånt där från matbutiken. Det är en djurbutikskanin så uppfödaren vet vi inget om.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

tiger tok
3/19/18, 7:19 AM
#4

Se till att köpa grovt hö så fort som möjligt. Äter hon mycket hö?

RosaYlva
3/19/18, 7:30 AM
#5

#4 Vet inte än hur mycket hon äter utav höet.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

CorneliaAndersson
3/19/18, 9:14 AM
#6

Kontakta butiken då, så de kan kontakta sin uppfödare.

Det kan också vara bra med papper från veterinären, så butiken inte får för sig att säga att du ljuger, OM det nu är så att bettfelet är genetiskt.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
RosaYlva
3/19/18, 10:10 AM
#7

Okej tack. 😃

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

CorneliaAndersson
3/19/18, 10:12 AM
#8

Jättekul att du verkligen frågar, och tar till dig.

Det är roligare att förklara och försöka hjälpa när personer verkligen svarar bra på det man skriver!

Så det är du som ska ha ett stort tack! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

RosaYlva
3/19/18, 10:21 AM
#9

Åh vad jag blir glad. Tycker att ställer man frågor så måste man ju också ta till sig informationen. Jag vill bara min kanins bästa. Skall till djurbutiken och köpa leksaker, hö och lite annat. Sen ringer jag till den andra butiken som Stina är köpt. 😊

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

CorneliaAndersson
3/19/18, 10:37 AM
#10

Ett tips? är sådana träleksaker, som kaninen kan tugga på, utan problem. :)

Bra inställning! :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

RosaYlva
3/19/18, 11:39 AM
#11

Ja såna skall jag köpa. Stina har toa-lätt som strö och det är väl mysigare med spån?

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

CorneliaAndersson
3/19/18, 11:49 AM
#12

Jag har själv ingen erfarenhet av toa-lätt, men när jag sett bilder på det så ser det 'hårt' ut. Jag föredrar ju kutterspån eller så :)

Toa-lätt i toalådan isåfall :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

RosaYlva
3/19/18, 12:08 PM
#13

Jo jag tycker också att det ser hårt ut.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Annons:
RosaYlva
3/19/18, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Nu har jag varit och handlat lite till buren. När jag kom hem så insåg jag att buren var för liten till alla saker jag köpt. Hoppas att jag gjort henne glad nu när det ser mer ombonat ut. 😊 Bild på buren. Ps. Jag glömde bort att fråga om bettfelet när jag var dit. Får bli en annan gång.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

LinneaWik
3/19/18, 9:13 PM
#15

Vad fint hon har fått det! Lycka till med den lille nu! ❤️

tiger tok
3/19/18, 9:42 PM
#16

Vad härligt att du bryr dig så mycket om henne! Tänk på att inte ge för mycket pellets, någon matsked om dagen brukar räcka.

RosaYlva
3/20/18, 5:04 AM
#17

Tack. 😃 Oj jag gav hela skålen full med pellets. Bäst att jag tar bort en del.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

tiger tok
3/20/18, 6:52 AM
#18

#17 vanligt misstag:) Men för mycket pellets resulterar i att kaninen slutar äta hö=tänderna blir för långa.

RosaYlva
3/20/18, 7:02 AM
#19

Okej. Skalk genast fixa det.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

CorneliaAndersson
3/20/18, 3:49 PM
#20

Beroende på kaninens behov så behövs ibland ingen pellets alls :)

Vissa ge bara någon pelletsbit om dagen :)

DOCK rekommenderar jag att minska successivt :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
RosaYlva
3/20/18, 6:35 PM
#21

Veterinären tyckte att hon kändes tunn så kanske inte bra att ta bort pelletsen eller vad tror ni? Jag frågade inte mer om det eftersom jag inte visste då att jag skulle ta hand om henne. Hon trivs bra i nya ombonade buren. Hon får komma ut på golvet så fort jag ät hemma. Hon skuttar och har sig och är väldigt nyfiken och social. Nu ligger hon brevdid mig och vilar.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

RosaYlva
3/20/18, 7:57 PM
#22

Noterat hon gnager på gallret. Hon är uttråkad och säkert fått ner smak av att få vara på golvet nästan hela tiden. Kan jag få henne att sluta gnaga på gallret?

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

tiger tok
3/20/18, 8:53 PM
#23

Ta bort pelletsen och ge 0,5 dl/dag. Så minskar du/tar bort helt när hon är fin i hull. Minska alltid successivt för att undvika problem med magen.

RosaYlva
3/20/18, 9:02 PM
#24

Tack. Det skall jag göra.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Ulvelin007
3/21/18, 12:44 PM
#25

Vad för pellets ger du?

RosaYlva
3/21/18, 2:01 PM
#26

BRIT ger jag. Hon fick någon annan plus fruktpellets som förra ägaren sa.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Ulvelin007
3/23/18, 9:58 AM
#27

Okok

Annons:
Upp till toppen
Annons: