Välkommen Stina :)
Först och främst. Långa tänder. Beror de långa tänderna på bettfel, eller att hon inte fått tillräckligt med hö?
Kaniners tänder växer hela tiden och det är viktigt att de har fri tillgång till grovt hö för att kunna slipa ner dem. Inte från sådana påsar man köper i matbutikerna, utan allra helt grovt hö från exempelvis bonde. Från bonde brukar det också vara billigare!
Inget i buren? Humm. En sitthylla är ett krav. Kaniner vill gärna ha en upphöjd plats att sitta på och speja ut över omgivningen. Man kan gärna ha ett hus, med platt tak på varpå de kan sitta uppe på taket.
Gärna också någon annan aktivering. Såsom boll, tunnel m.m.
till underlag kan man ha en del, men jag gillar främst spån och halm. Halmen kan kaninerna också tugga på för att vässa tänderna på.
Så sammanfattad lista:
° Underlag, mjukt, så kaninerna inte får sår under fötterna.
° Sitthylla.
° Hö. Man kan lägga de på marken, men det finns också 'höhäckar' att fästa på buren och ha höet i.
° Toalett åt kaninen. Ha gärna en 'höhäck' ovanför toaletten då kaniner gärna bajsar medan de äter. Toalett är inte eller ett måste, men det kan vara rätt bekvämt att ha.
° Leksaker/aktivering.
° Matskål och Vattenskål. Jag rekommenderar personligen inte vattenflaska eftersom det är allra mest naturligt för en kanin att dricka ur skål och inte flaska där de både måste stå i konstig vinkel för att dricka samt att det bara kommer ut en droppe i taget.
Gällande maten så finns det vissa riktlinjer man ska gå efter när man väljer, samt olika faktorer som avgör hur mycket mat din kanin ska ha. Samt då fri tillgång på hö, och även fräscht vatten.
° Klosax behöver du också. Klorna ska helt inte vara längre än ca. 2mm från pulpan.
Ja, detta vat en kortfattad sammanfattning, men med de flesta grunderna, såvida jag inte, i all hast, råkat glömma något :)