Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 922 ggr
Sandiy
2018-03-18 12:45

Bet mig

Min hona var ute o sprang o kom förbi hanens bur. Såg att hon blev grinig o försökte bita han genom gallret, så när ja skulle flytta på henne så bet hon mig istället. Blev ganska stort sår o blödde lite. Varför bet hon mig? Hon har alltid varit hur snäll som helst, alltid gått efter mig för att tigga kel. Blev verkligen jätte förvånad o börjar bli rädd att hon ska bita mig igen eller gå på dottern.. Kan de bara vart så enkelt att de va pga hanen? Att hon kanske trodde de va nån annan kanin som kom åt henne?

Annons:
[Wijnja]
2018-03-18 12:57
#1

Det va en annan lukt då blev hon kanske arg bet dig

[Wijnja]
2018-03-18 12:58
#2

Hade en hane som bet mig en gång

Kirnzy
2018-03-18 12:59
#3

Ja, antagligen pga hanen. Att bära upp (/flytta med händerna) en kanin (eller katt, hund, råtta, apa, vad som helst..) när den är arg/osäker/revirförsvarande/i ett bråk med någon annan är aldrig en bra idé. Om hon var fokuserad på hanen när du lyfte henne blev hon säkert väldigt förvånad också och bet som första reaktion. Du behöver nog inte fundera mycket på det om hon är snäll också trevlig mot dig annars, mer än att du bör undvika att göra om det. Och om honan och hanen inte går bra ihop så borde du stänga av så att de inte kan träffas och bitas genom gallret (vilket de inte mår bra av även om de inte blir fysiskt skadade). Om det händer något liknande igen när du behöver flytta på någon, försök att antingen få deras uppmärksamhet först (om det går..) eller flytta med hjälp av något annan (kompostgaller, handduk tex), så är risken inte lika stor att bli biten :)

Sandiy
2018-03-18 13:20
#4

#3 tack! Ja hon blev nog förvånad då hennes fokus var riktat på hanen o så skulle jag flytta bort henne snabbt innan hon försökte bita han. Dumt av mig men blev bara av reaktion att jag ville få bort henne därifrån. Det är egentligen ett galler så hon inte ska kunna ta sig mot hans bur, men nu var de öppet då ja gick fram o tillbaka. O då passa hon på :(

Kirnzy
2018-03-18 13:30
#5

#4 Förstår att man inte alltid tänker i såna situationer, har hänt liknande här med. Vad bra att du har de mer separerade annars :) Hoppas det går bra med såret (att det inte blir någon jobbig infektion) och att det inte ska behöva hända igen! :)

Sandiy
2018-03-18 13:40
#6

#5 Ja, man hinner tyvärr inte tänka haha. Men hellre ett sår på mig än på kaninerna! Nu är de iaf grinden stängd så nu kan hon inte komma till hanens bur. Tack, gjorde ont en stund men nu känns de bättre. Gjort rent noga så de ska nog gå bra :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: