Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2952 ggr
Arcade-Foodie
3/17/18, 12:57 AM

Är lök farligt för kaniner?

Hejsan, Undrar om lök är farligt för kaniner, när jag låg och sov och vaknade till såg jag att min lilla kanin hade lyckats öppna en burk med rostad lök. Han festade verkligen på löken och hela honom har doftat lök resten av dagen och även hans andedräkt. Vet inte hur länge han åt det men hans pluttar är mindre men de är inte akut farligt små, bara mindre men fortfarande ljusa inuti. Han äter massor av hö och har inte blivit uppblåst som han brukar bli. Vet att han är lite gasig i magen men han har käkat väldigt mycket hö nu men han är inte lika lekfull då han bara äter hö och dricker vatten. Hur farligt är lök för kaniner?

Annons:
[AnimeV4]
3/17/18, 12:59 AM
#1

Svårt att säga. Jag hade marsvin som fick i sig lök en gång, men inget hände. Kanske är en bra idé att iallafall ringa och rådfråga veterinären? Jag tror att de kommer att be dig att avvakta, men ett samtal för mycket är bättre än ett för lite🙂

Arcade-Foodie
3/17/18, 1:07 AM
#2

Okej, avvaktar tills imorgon och kollar hur hans mage är. Han har inte blivit lös i magen som han brukar bli av grönsaker och inte heller lika uppblåst så hoppas på det bästa. Finns det något bra sätt att få bort lök doften från min kanin, funkar det att ge honom pepparmynt för att få bort lukten, hans andedräkt är ingen vidare och hans päls är ännu värre då hela han var i burken.

[AnimeV4]
3/17/18, 1:11 AM
#3

NEJ. Absolut inte pepparmynta! Det är nog definitivt inte bra för kaniner. Jag vet själv hur starkt det är. Du får nog helt enkelt stå ut. Men jag tycker fortfarande att du ska ringa veterinären. Det kostar ju inget och då kan du få bekräftat att du ska avvakta.

Arcade-Foodie
3/17/18, 2:44 AM
#4

Menar pepparmynt som planta vet att kaniner kan äta det, läste det någonstans och sätt torkad pepparmynt löv som är till kaniner. Menar inte vätska :3

[Wijnja]
3/17/18, 8:08 AM
#5

Lök är farligt för kaniner

Arcade-Foodie
3/17/18, 10:35 AM
#6

Misstänkte det, då lök är farligt för hundar. Men min kanin äter normalt och hans pluttar är inte längre små, kommer massera hans mage lite för han är fortfarande lite gasig.

Annons:
[Wijnja]
3/17/18, 4:51 PM
#7

Oj vilken Tru i oturen

Upp till toppen
Annons: