Annons:
Etikettallmänt
Läst 1132 ggr
Luna111
3/17/18, 12:53 AM

Flytt, vad är bäst för kaninerna?

Våra två kaniner går lösa på vår radhustomt, och har en tvåvåningsbur som vi stänger in dem i nattetid. Nu ska vi flytta till lägenhet, och vet inte riktigt hur vi ska göra med kaninerna. De är ju vana vid att ha stort utrymme att röra sig på, och skulle förmodligen må dåligt av att stängas in inomhus. Funderar på omplacering, men vill ju att de ska få stort utrymme och inte behöva sitta i en bur.

Annons:
[AnimeV4]
3/17/18, 12:58 AM
#1

Det är ju många som har kaniner i lösdrift helt fritt + bur att sova och äta i eller i en stor Hage. Skulle det kunna vara något?🙂

Arcade-Foodie
3/17/18, 1:00 AM
#2

Du kan kaninsäkra lägenheten och låta dom bli frigående om du vill, då får de större område att leka på och det är lättare att kaninsäkra när man flyttar till något nytt. De kanske behöver toalätt tränas men det är ganska lätt att lära kaninerna. Har själv min kanin lösgående i lägenheten när jag är hemma och låser in honom under kvällen då han gillar att väcka mig fel tid på dygnet.

Luna111
3/17/18, 1:01 AM
#3

Tänker du att vi skulle ha de lösa i lägenheten då?

Luna111
3/17/18, 1:01 AM
#4
Arcade-Foodie
3/17/18, 1:04 AM
#5

Det blir lite grann som att ha en katt lösgående hemma, de hoppar upp på saker och myser upp när de vill. De funkar perfekt att ha kaniner lösa, du kan pröva och se hur det går för dig. Vissa kaniner trivs inte inne men det bör du kunna lägga märke till, om dina kaniner trivs inne eller inte.

Luna111
3/17/18, 1:07 AM
#6

Vill helst inte ha dem inne i en lägenhet. De är inte rumsrena, och de få gånger de varit inne så har de kissat på tapeten, tuggat på tapeter och sladdar, tuggat på soffan, bitit på listerna, bitit av knappar på fjärrkontrollen, och kissat och bajsat överallt… Tror inte att de trivs inomhus.

Annons:
Arcade-Foodie
3/17/18, 1:09 AM
#7

Aha, va synd. Om de inte trivs inomhus då är det nog bäst att omplacera dom.

[AnimeV4]
3/17/18, 1:10 AM
#8

Jag tror att tuggandet på saker har ersatt vad de haft när de gått ute. Pröva att göra en Hage av kompostgaller endast med saker de får ha. Grenar, hö, sina hus osv. Hon som köpte mina marsvin har en matta inne hos sin kanin, vilket skyddar golvet. Man kan även ha vaxduk med filtar på eller dylikt.

Jag tror inte alls att det handlar om att de inte trivs inne. De har nog bara haft lite för tråkigt när ni har prövat, just för att de inte haft godkända saker att pyssla med.

Luna111
3/17/18, 1:15 AM
#9

Okej, men de kommer ändå få mycket mindre utrymme än de har nu, om de får gå i Hage med kompostgaller. Vardagsrummet i lägenheten är inte särskilt stort. Men det kanske är bättre än att lämna bort dem? Vill bara att de ska ha det bra. Drömmen vore ju om de kunde flytta till något ställe där de kan fortsätta springa fritt ute tillsammans, som de är vana vid.

Luna111
3/17/18, 1:17 AM
#10

Är inte bara att de tuggat och bitit på saker inomhus, de har kissat och bajsat på golv och mattor, och i soffan. En av dem har dessutom hoppat och "sprutkissat" på tapeten… :(

[AnimeV4]
3/17/18, 1:20 AM
#11

Jag förstår hur du tänker, men jag tycker huvudsaken är en yta med inredning där de kan utföra sina naturliga behov är bra. Tillräcklig aktivering, helt enkelt!

Är de kastrerade? Såsom jag fattat det är de mindre benägna att markera efter en kastrering.

Upp till toppen
Annons: