Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 857 ggr
Wilda11
3/11/18, 9:41 PM

Trycksåren försvinner aldrig..

Mina två kaniner Bambi & Timmy har trycksår på båda baktassarna. Timmy har haft  sen jag köpte honom i oktober och Bambi sen i Augusti. Jag vet att man ska ha tålamod med trycksår men det känns som det gått länge nu utan att det blir nån skillnad. Jag håller rent i burarna och har tjockt lager med halm i Bambis bur och Madrass + halm i Timmys bur. "såren" är röda, borde jag kontakta veterinär? eller ska jag fortsätta vänta och se..Tacksam för svar <3

Annons:
Mihnnali
3/11/18, 9:43 PM
#1

Smörjer du in med tex Helosan?😊 Så länge det bara är rött ock inget sår så är det lungt 😊

Wilda11
3/12/18, 3:32 PM
#2

#1 Jag smörjer några gånger i veckan :) Hur ser man att det blivit sår?

Mihnnali
3/13/18, 7:07 AM
#3

#2 Vilken salva? Det ör viktigt att det är en fet salva :) Det märker du :) Det är ett sår på hälen, det kan blöda om det vart där ett tag. Men om du kollar till tassarna och smörjer 1-2 ggr/dag så borde det inte uppstå sår :)

Wilda11
3/13/18, 8:05 PM
#4

#3 okej, Just nu använder jag zinkpasta, har helosan hemma också om jag ska byta till det?? :)

Yatzy99
3/13/18, 10:17 PM
#5

Haft en grabb här hemma som haft trycksår sen november, trodde ett tag det aldrig skulle försvinna. Gjorde som så att jag smörjde med inotyol helst 3 gånger varje dag och satte honom på en madrass på 10cm. Tog ett bra tag innan man märkte skillnad men sen blev det bra ganska snabbt. Som sagt, att det är rött var det här också men håll koll att det inte blir ett öppet sår. Skadar ju aldrig att ringa vet och höra med dem, dock hade de inte så mkt att säga när jag gjorde det. Försök hålla så torrt och mjukt som möjligt och smörj in ofta, tycker inotyol funkat riktigt bra! Hoppas det blir bättre snart!

Upp till toppen
Annons: