Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1100 ggr
Sssofia
2018-03-10 16:20

Ha halm i hus till inomhus kanin?

Jag har nyligen köpt en liten kaninhane som bor inomhus. Han får hoppas fritt i hela min lägenhet med luckan öppen till sin bur. I buren har han ett hus som han kan hoppa in och lägga sig i eller gömma sig i. Jag tycker hans hus ser lite omysigt ut och har börjat fundera på om han skulle tycka om att ha halm i huset? Eller tror ni att det blir för varmt eftersom han bor inomhus? Eller är det något han skulle tycka om och kunna "boa" runt lite med? Jag har hampaströ i resten av buren.

Annons:
Namiko
2018-03-10 16:38
#1

Lite halm att ligga på och böka i är inte fel, men du behöver ju inte proppa hela huset fullt med halm som man gör med utekaniner. Jag hade det själv ett tag när min utekanin flyttade in och jag hade halm över.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Katti
2018-03-11 01:04
#2

Jag tycker att halm är (verkar vara!) det mysigaste till kaniner att gå på.  Sen står det faktiskt i djurskyddslagen att kaniner ska ha "ha tillgång till material som går att fläta samman", och då är ju halm perfekt.

Det står också att kaniner har ett behov av att bygga bo, och det kan jag ju säga att det inte stämmer! Det är bara dräktiga (och skendräktiga) honor som bygger bo till sina ungar! Alla mina kaniner i alla år har haft halm, men bäddar gör de mycket sällan. 

De allra flesta kanier går heller inte in i hus som bara har en ingång.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Sssofia
2018-03-11 10:59
#3

Tack för era svar. Då ska jag köpa lite halm och lägga in i hans hus så han kan mysa och böka runt med. :)

[EM_L]
2018-03-11 12:09
#4

Mira har både kutterspån och halm.

Hon älskar att gräva runt i det!

Upp till toppen
Annons: