Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1318 ggr
Hellanja
2018-03-06 20:39

Kan kaniner få cancer?

Hej! Jag har en liten hon kanin som precis fyllt 5 år. Jag klappade henne på magen häromdan och upptäckte en knöl under ett av hennes bröst. Eller knölen va så att säga runt och ”i” bröstet. Den är inte så stor än och jag funderar på att ta kaninen till vetrinären, tyvärr så har vädret varit så dåligt så har inte vågat ge mig ut och köra än. Knölen (eller vad de nu är) är lixom mjuk och min kanin rycker till varje gång man försöker klämma på den. Min sambo tycker vi ska vänta och se om det blir värre om ett par dagar men jag känner att det kanske är försent då ifall att det är cancer eller en tumör och att vi måste avliva henne. Jag vill verkligen inte att hon ska bli avlivad så jag undrar vad ni tycker. Jag skulle verkligen uppskatta svar, kan kaniner få bröstcancer? Eller tumörer i bröstet? Vad gör man då, opererar man eller? Kan tillägga att hon har varit tokig när det gäller kärlekslivet och så att säga juckar jämt på sin favorit leksak, jag har tänkt att det bara kanske är dags för parningsäsong för kaniner men hon är lixom onormalt parningssugen. Läste att om kaniner får tumörer kan de vara väldigt parningssugna och kan tro att de blir gravida. Så kanske hon bara tror att hon är gravid. Men jag vet såklart inte, vad tror ni?

Annons:
[[Lovemyselff]]
2018-03-06 20:40
#1

Ja,kaniner kan få cancer

jobec
2018-03-06 20:41
#2

Jag tror det är som med människor, att djur också kan få diagnoser eller sjukdomar, så dem kan nog få cancer. Hundar tex kan få bukspottkörtel, det kan även människor få.

Calcifer
2018-03-06 20:44
#3

Ja, djur kan få cancer.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tisstassen]
2018-03-06 21:04
#4

Ja, alla djur kan få cancer, skulle nog ge mig på att påstå att allt levande med celler kan få cancer, cancer är ju när en cell förökar sig felaktigt liksom och immunförsvaret inte lyckas bekämpa den felaktiga/sjuka cellen… enkelt skrivet Vet inget kring att kaniner skulle bli mer parningssugna dock #2 haha ja precis, även djur kan få diagnoser ;) dock är inte bukspottkörteln en diagnos……… det är en körtel som sitter i buken :) Finns dock en hel uppsjö med diagnoser som både människor och djur kan få (för mnniskor är ju också djur egentligen…) dock är det inte alla smittor som kan överföras mellan djurarter :) Om du är orolig, samt att knölen gör ont för kaninen tycker jag du tar henne till veterinären, ett sånt besök brukar väl inte va så farligt dyrt! Har du tur så är det ingen fara, men om det är cancer så brukar det vara bättre desstor tidigare det upptäcks :) skulle gissa att man opererar om det inte innebär ett allt för stort ingrepp :) Lycka till!

vallhund
2018-03-06 21:05
#5

#2 Vadå kan få bukspottskörtel? Hundar föds med det, precis som alla andra däggdjur.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Pyttelite
2018-03-06 21:58
#6

Kaniner kan få tumörsjukdomar precis som alla djur och människor. Vad du känner kan vara en juvertumör.

Jag tycker ratt du ska ta din kanin till vetten så fort som möjligt. I bästa fall är det bara en fettknöl i värsta fall är det något värre och då har du gjort så gott du har kunnat och får bästa hjälp och råd hos din veterinär.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Fridaaaa
2018-03-07 11:09
#7

Ja det kan dem
Och på honkaniner är det extremt vanligt med livmodercancer, därav bra att kastrera alla honor som ej är i avel

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jobec
2018-03-16 01:48
#8

Till Vallhund: Min hund fick bukspottkörtelsinflammation eller vad det heter och det jag mena var att det var så hundar kunde gå bort, likaså andra djur.

vallhund
2018-03-16 10:22
#9

#8 Varför skrev du inte det då?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: