Annons:
Etikettallmänt
Läst 2509 ggr
rebeckalena
2/27/18, 3:41 PM

Jag undrar verkligen...

Det känns egentligen skumt att  ens skriva det här inlägget. Men eftersom jag verkligen funderar & undrar och knappt fick något svar i mitt förra inlägg så slänger jag bara in ett nytt…det var många som vart väldigt triggade av mitt sätt att prata om kaniner och vad jag tycker om dom, att de är tråkiga och opersonliga. Det är min åsikt och jag har rätt till min åsikt, herregud det handlar bara om en kanin :) Och jag står fast vid att jag inte förstår mig på varför man vill ha en kanin som husdjur, och min kompis vet om allt jag tycker och allt jag skrev i den tråden och hon bryr sig inte det minsta trots att hon förstås älskar sin kanin. Hennes ord var "men varför skulle jag bry mig om att du inte gillar kaniner, det är som att jag hade hatat din kattunge och tyckt den var jobbig, jävlig och idiotisk eller liknande, då får ju jag tycka det liksom" plus att jag inte hade reagerat heller, jag har kompisar som hatar katter och tycker det är djävulens påfund och att dom är äckliga osv och det får dom absolut tycka,jag älskar min kisse ändå :) Måste ju tillägga att jag undrar lite hur gamla ni som svarade i den tråden är egentligen…förmodligen en hel del vuxna men det lät som unga, trotsiga tonåringar som gav svar på tal, och inte kan ta att andra tycker annorlunda, och som min kompis sa "¨åhh du snackar skit om deras älskade kaniner (inte just era kaniner, utan kaninen som djur) herreguuud jorden går under", det var inte ens något allvarligt och är inget allvarligt. Det betyder inte att jag HATAR den, det är ju bara ett djur, hur ska man kunna hata ett djur? Men jag tycker fortfarande vad jag tycker om kaniner.

Men okej innan jag babblar på alldeles för mycket, sorry kan ha en tendens att göra det så det blir långa inlägg hehe…vi tar råttor till exempel, jag har då varit med om och jag är säker på att DU har varit med om att folk säger att dom är kanske rädda för råttor, har stark fobi för dom, tycker att dom är äckliga, obehagliga och ren ohyra. Jag har då aldrig sett någon varken på internet eller när man diskuterar ansikte mot ansikte som blir arg och sur och ledsen och säger emot, antingen håller folk med eller så skrattar dom kanske bara och säger "jag tycker dom är rätt söta". Men till poängen då, är inte råttor också ett djur, en levande varelse? Det finns ju dom som älskar råttor och har dom som husdjur och leker med dom osv. Hade en kompis som hade 2 råttor som hon var väldigt förtjust i. Men som sagt, när folk skriker ut att råttor är äckliga och hur fan kan man ha dom som husdjur osv så bryr sig ingen. Och det är ju ändå hårda ord, hårdare förmodligen än vad jag sa om kaniner :) Och vissa blev helt sjukt upprörda bara för att jag säger vad jag tycker om kaniner.

Återigen, DET ÄR BARA KANINER VI PRATAR OM. Förlåt, men jag blir så less på människors tänk och att vissa inte tål att någon tycker annorlunda. Oj att jag inte gillar kaniner gör mig automatiskt till en hemsk människa som plågar kaninen så hon är rädd för mig och mår dåligt, eller hur? Eller så inte. Bara för att jag inte gillar kaninen och har noll intresse för den är jag inte elak mot henne, jag tog bort hennes leksak TILLFÄLLIGT för att jag ville sova, samma sak med katten. Jag försökte lugna ner henne på ett väldigt milt sätt, skrek inte åt henne och slog henne verkligen inte. Och skynket satt jag sedan över  buren för att jag måste få sova för att orka upp och jobba, man kan ju inte få störd nattsömn och vara en zombie på jobbet pga en kanin. Och som sagt, mina åsikter är mina åsikter, sluta vara så butthurt och ta saker med en nypa salt! :)

Ha en fin tisdags kväll alla :D

Annons:
Arcade-Foodie
2/27/18, 4:05 PM
#1

Tror vissa blir triggad när det låter negativit när man skriver, själv älskar jag nästan alla djur: har lite svårt med vissa insekter och ödlor. Men alla djur har sitt charm, de djuren jag gillar mest är hundar och katter men äger en kanin.

Gronstedt
2/27/18, 4:06 PM
#2

Har man valt att bo med djur så får man acceptera att bo med djur. Kan man inte tillgodose djurets behov, så är det inte djurets fel om det stör.  Då får man acceptera störd nattsömn och gå till jobbet ändå och se glad ut. Eller lösa djurets problem så att det inte behöver störa. Vad man inte kan göra är att sätta näsan i vädret och säga att man själv är så mycket viktigare än djuret att dess behov inte gills.

Du har fått många goda råd - prova dem.

MOJ
2/27/18, 4:07 PM
#3

Prova att gå in på tex råttorifokus och skriv att du hatar råttor, att dom är äckliga och allt vad du skrev så ska du se att dom kommer argumentera emot. Vad hade du förväntat dig få för svar om du skriver negativa saker om kaniner i kaninfokus där dom flesta har kaniner och älskar dom.

Om man inte tillgodoser en kanins behov så får man faktist tåla lite dålig sömn pga jobbiga ljud från buren. En kanin behöver mer Motion än 1 h på en balkong om dagen och större yta än cirka 1 kvm för att må bra. Kan man inte ge kaninen det så tycker jag att man inte borde ha kanin.

Peak303
2/27/18, 4:10 PM
#4

Fast du älskar din katt? Vi älskar våra kaniner. 
Våra kaniner är precis som din katt, husdjur båda delar.  Är din katt också "BARA EN KATT"? Förmodligen inte i dina ögon. 

Kaniner i mina ögon är otroligt häftiga djur på alla sätt och vis. De är lättlärda, intelligenta och otroligt trevliga djur på alla sätt och vis, de är även otroligt personliga. 

Jag bryr mig inte vad du känner för kaniner på så vis, men jag är trött på att få höra det du precis suttit och skrivit. Jag är 24 år och haft kaniner i 16 år. Redan när jag började komma upp i tonåren (kanske 15 år) fick jag för första gången höra "Ska du inte göra dig av med kaninerna nu? Du börjar växa ifrån dem". Eller när ens älskade vän dog och man fick höra "Men herregud, det är en bara en kanin. Du kan skaffa en ny". 

Möjligt att det "bara var en kanin" för den människan. Men det är inget man vill höra. Tror inte du heller hade velat höra det om din katt. Mina kaniner är otroligt personliga allihopa, av alla de 8 kaniner jag har hemma idag är ingen av dem den andra lik. Eftersom jag tävlar med mina kaniner spenderar jag även väldigt mycket tid med dem där vi bygger upp en relation. Alla kaninerna är tama och alla kaninerna kommer alltid fram för att hälsa när man kommer ut till dem. 

Och jo lika mycket som en katt kan störa din sömn så kan kaniner störa din sömn. När det kommer till att kaninen inte riktigt är tyst, är för att kaniner är byggda för att kunna springa flera mil under en dag. Det kan kaninen inte riktigt göra inomhus och speciellt inte i en kaninbur. Kaniner ska kunna gräva och gnaga på massa grenar precis som att katter ska kunna riva ner sina klor måste kaninen ha förutsättningarna att slipa ner sina tänder.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

rebeckalena
2/27/18, 6:04 PM
#5

# 2 Fast valt att bo med henne har jag ju inte riktigt gjort, hade jag fått välja hade hon blivit omplacerad. Men det är som sagt INTE MIN KANIN.  Vi kompromissade med min kompis att hennes kanin får vara här inne till det blir varmare eftersom man inte kan sätta ut dom mitt i vintern när dom är vana att vara inne. Och under den tiden är det upp till henne att hålla rent och se efter kaninen, så det är ju hon som ska prova alla råd inte jag och jag har fört det vidare till henne. Men det är inte mitt ansvar, så det är ju upp till henne att kaninen blir tillräckligt aktiverad.

Gronstedt
2/27/18, 6:16 PM
#6

#5: Menar du på fullt allvar att du inte givit din kompis tillstånd att flytta in? För har du det, har du aktivt valt att dela din bostad med hennes kanin. Kaninen är en levande varelse, inte något du kan stänga av och lägga undan för att du gjort ett dumt val.

Så ja, det är upp till henne, men du tillåter ju inte att kaninen har ett rimligt liv med rimlig aktivering  i din bostad så hur ska hon kunna göra det?

Om jag var som din kompis skulle jag snarast flytta.

Annons:
rebeckalena
2/27/18, 6:22 PM
#7

#4 Kanske var fel ordval av mig att säga "bara en kanin", men jag menade bara vad gäller vad man har för åsikter om djur, positiva eller negativa. Så är det inte allvarligt att uttrycka sina åsikter, och i det sammanhanget så är det bara en kanin eller bara en katt osv så man behöver inte ta allt så allvarligt. Vet inte riktigt hur jag ska förklara vad jag menade men ungefär så.

Självklart, i fall och när min kompis kanin dör till exempel av sjukdom eller ålder, skulle jag inte utbrista "sluta grina det är ju bara en kanin!". I det fallet så är det ju inte lämpligt och taskigt att uttrycka sig så, eftersom att kaninen betyder mycket för henne i det här fallet, man väljer ju sina tillfällen såklart. I den situationen är det bara taskigt. Men vad man allmänt har för åsikter och erfarenhet tycker jag inte är några konstigheter att uttrycka. Nog har jag fått höra av folk jag känner som inte gillar katter både det ena och det andra och varför har jag katt osv osv men det påverkar mig inte. Som sagt alla tycker olika.

Och varför jag till en början ens skrev det där inlägget (den andra tråden) var i huvudsak för att få reda på om man kan uppfostra kaniner och lära dom vad dom inte får göra så att man slipper oönskade beteenden medans den fortfarande bor här inne, och  hur varmt det måste vara för att man ska skaffa en utebur och sätta ut dom. Sen la jag till det där med varför man vill ha en kanin för att jag tycker det är intressant att få reda på, eftersom att jag upplevt att ha en kanin nu (även fast det är hennes men jag menar att jag levt i samma lägenhet som den) och jag förstår som inte tjusningen, anser som sagt att dom är opersonliga och uttryckslösa och även om folk säger att kaniner kan lära sig så är det inte på samma sätt som katter eller verkligen hundar…och man kan inte leka med dom på samma sätt osv som en katt eller hund, så därför är det inte min typ av djur helt enkelt.

Ja jag anser också att kaninen egentligen ska få utlopp för sina behov att gnaga och skutta runt, därför förstår jag inte varför kaniner egentligen hålls som husdjur och vem som kom på att kaniner skulle börja hållas i burar inne i lägenheter och hus. Dom borde få vara i det fria eller åtminstone bo ute i någon stor inhägnad eller typ på en bondgård :) 

Bor du på landet eller?

rebeckalena
2/27/18, 6:35 PM
#8

#6 Se där har du faktiskt ett fel. När man hyr till en inneboende vilket min pojkvän (som är ägaren av lägenheten) har gjort till henne så har man fortfarande rätt att ställa krav eftersom man äger lägenheten, att husdjur av någon form inte är tillåtna är bland annat en sak man kan förbjuda. Vet du hur många som har inneboende som inte accepterar att dom tar in djur? Sen är det ju upp till den personen om dom är villiga att gå med på det och omplacera eller ha djuret hos någon som kan ta hand om det medans dom ska bo där, beroende på hur lång tid det handlar om. Så att ägaren av lägenheten har rätt att neka inneboende att ha husdjur är sant, dock kan man väl diskutera hur schysst det är att bara slänga ut någons djur (VILKET VI INTE GJORT FÖR HENNES SKULL) men möjligt är det.

Ja det är en levande varelse, det är därför vi aldrig bara skulle kasta ut den i kylan och skita i den trots att vi inte har något intresse för den eller vill ha den här inne. Och nu har vi ju gjort upp en kompromiss som vi alla 3 känner oss nöjda med så vad är ditt problem?

Och vaddå jag låter inte kaninen ha ett rimligt liv? För att jag inte låter den gå lös i hela lägenheten dygnet runt eller? :S Och om du har läst ordentligt och inte bara hoppar till slutsatser som du verkar vara duktig på att göra så skrev jag att hon fick vara ute i vardagsrummet med uppsikt förut, men det funkar inte för att katten bara hoppar på henne (inte elakt, han vill ju leka, men han blir ganska våldsam mot henne) och hon tycker det är väldigt obehagligt. Så min kompis vill inte att hon är lös i lägenheten längre pga katten. Och som sagt tidigare så lät vi ju henne vara i soffan tidigare med oss, men hon kissar bara i den och vi försökte länge träna henne att inte kissa i soffan men det gick inte. Hon gick alltid och satt sig och kissade i den ändå, inte så kul att torka upp kanin piss från en dyr soffa hela tiden?

Och min kompis kan ju ta ut henne och aktivera sin kanin så mycket hon vill, det är ju hennes och hon har ansvaret för den?

Kan du förklara på vilket sätt jag inte ger kaninen ett rimligt liv, alltså hur tänker du? Har den inte ett rimligt liv för att jag stör mig på att det blir hö över jävla allt och egentligen vill att den ska vara utomhus och irriterar mig på när den stör på natten…hur har den inte ett rimligt liv för det, jag tror knappast kaninen vet vad jag tänker??

Du får gärna förklara dig för jag förstår inte alls vad du menar med det. Och snälla, läs noga nu innan du skriver något mer svammel.

rebeckalena
2/27/18, 6:40 PM
#9

#6 Gud vad märkligt att hon inte flyttat då och att vi inte ens blev osams över det? Skit märkligt…

Eller så är det du som drar slutsatser och inte läser och tänker till ordentligt.  Och överreagerar först och främst.

rebeckalena
2/27/18, 6:40 PM
#10

#6 Gud vad märkligt att hon inte flyttat då och att vi inte ens blev osams över det? Skit märkligt…

Eller så är det du som drar slutsatser och inte läser och tänker till ordentligt.  Och överreagerar först och främst.

Arcade-Foodie
2/27/18, 6:44 PM
#11

En innekanin kan få ut sina utlopp och energi om de bor bra, de behöver yta, något att  gnaga på om de gillar sånt och gräva. Men alla kaniner är olika vad de gillar att göra.  Om jag hade en destruktiv kanin inne, självklart skulle den få bli utekanin om den mådde bättre ute. 

Man kan som katter och hundar få en relation med sin kanin men det kräver tid med vissa kaniner. 

Ja, kaniner är skygga djur och inte lättaste att läsa av i början tills man förstår deras kropp språk. Men det är helt värt att vinna en kanins förtroende att få kunna se kaniner leka och göra glädje skutt, rulla runt och sova extremt djup, de kan helt enkelt njuta av livet och aldrig behöva oroa sig för faror.

T.ex. jag  har en väldigt lättskrämd kanin, han är hoppig och blir väldigt lätt rädd för saker, han älskar att få komma ut och äta gräs, leka i snön och upptäcka men han skulle aldrig kunna slappna av om han bodde ute.  För han är så hoppig och alltid på sin vakt, inne så slipper han vara på sin vakt och kan slappna av helt. 

Borde inte alla katter få vara  utekatter, få kunna jaga och klättra i träd  få ut sina behov och hundar få leva i flock det är samma sak som du antyder om att en kanin borde vara ute.  Våra tam kaniner är domesticerad och kan inte överleva i det vilda.

rebeckalena
2/27/18, 6:44 PM
#12

#6 Och du fattade väl att jag menade kaninen när jag sa att om jag hade fått välja hade hon inte varit här eller bli omplacerad? Jag syftade ju såklart på kaninen inte min kompis. Om det var det du trodde eftersom du skrev "har du på fullaste allvar inte gett din kompis tillåtelse att flytta in"…shiet.

rebeckalena
2/27/18, 6:52 PM
#13

#11 Du måste ju ändå göra skillnad på djur och djur. Precis som att flera har sagt åt mig att jag måste se skillnaden mellan katt och kanin då jag sa att kaninen inte förstod alls när man försökte lära henne på samma sätt som katten. Så måste du se skillnaden här. Hundar och katter har levt vid människans sida i tusentals år, katten och människan blev nära varann eftersom att människorna såg nyttan av att katter fångade möss bland annat och i gengäld gav mat.

Må vara att dagens kaniner är domesticerade, men kaninen är ändå ett annat typ av djur och har tidigare bara varit föda för människan. Så nej man skulle ju inte kunna släppa ut en kanin som är domesticerad i det vilda, men jag tror ändå att dom ska få vara ute så mycket som möjligt och helst bo ute. Inte inomhus i en lägenhet eller ett hus.

Det är väl just därför jag har så svårt för dom eftersom dom är så skygga och känsliga, men har man inte något problem med det och älskar kaniner ändå så är ju det fantastiskt, som sagt alla tycker olika.

Annons:
Arcade-Foodie
2/27/18, 7:01 PM
#14

Tycker det inte är någon skillnad, då tamkaniner är likt hundar och katter domesticerade, ända är att de har en annan personlighet och andra sätt som de hanterar och att de är bytes djur. 

Skygga och känsliga beror på personligheten på kaninen plus bytesdjur är naturligt det då de behöver alltid ha koll efter rovdjur. Tycker det är fel att skilja djur och djur, vi har tamdjur och vilda. De vilda ska få vara vilda medan de som är domesticerade ska få vara tamdjur, man får lära sig hur de är och fungerar men det gör inte dom mindre värda för det eller sämre husdjur. 

Kaniner passar inte allas personligheter helt enkelt, men för mig så har jag lärt mig mycket hur man hanterar en skygg kanin och vinna dennas förtroende. 

Har du sätt kaninen springa omkring som en galning och leker, göra glädje skutt och rulla runt?

Gronstedt
2/27/18, 7:07 PM
#15

#8: Självklart hade ni kunnat förbjuda den inneboende att ha husdjur. Ni fattade ett aktivt beslut att tillåta husdjur. Ett fullkomligt frivilligt val från er sida. Och som alla val medför det konsekvenser. Nu vill du inte ta konsekvenserna av det valet, men det kan du inte lasta kaninen för.

"Kan du förklara på vilket sätt jag inte ger kaninen ett rimligt liv, alltså hur tänker du? Har den inte ett rimligt liv för att jag stör mig på att det blir hö över jävla allt och egentligen vill att den ska vara utomhus och irriterar mig på när den stör på natten…hur har den inte ett rimligt liv för det, jag tror knappast kaninen vet vad jag tänker??" Ja, det kan jag enkelt förklara. Enligt din egen utsago tillåter du inte kaninen att vistas utanför buren större delen av tiden, du tillåter den inte att ha en större bur, du tillåter den inte att gräva, gnaga, stöka och böka i den bur den har. Och jo, förmodligen märker den utomordentligt väl att du är irriterad och påverkas av det.

#10: Ja, det är märkligt att hon väljer att låta kaninen bo kvar när det inte finns möjlighet att låta den ha ett bra liv där. 

#12: Naturligtvis fattade jag att du menade kaninen. Du valde att låta kaninen flytta in, eller hur? Hur kan den annars finnas i din lägenhet? 

På ett forum för kaninvänner får du nog tyvärr mest råd som handlar om kaninens bästa, inte om ditt. Väldigt få här kommer att hålla med om att det är rimligt att sätta sitt eget välmående före välmåendet hos ett djur man valt att ta in i sin bostad.

cissi_1993
2/27/18, 8:24 PM
#16

Nu har jag inte läst din andra tråd men jag kan tänka mej att folk reagerade. i denna tråd låter det som att du tycker att ett kaninliv är mindre värt en tex. ett kattliv och det är klart att på ett forum för kaniner så reagerar folk. Jag själv valde mellan katt och kanin när jag skulle flytta i lägenhet och valde kanin för att jag tycker inte att en katt kan få ett värdigt liv i en lägenhet. katter har behov av ett större revir en kaninen.

Sen måst jag bara säga att det var inte vi som valde katten katten kom till oss för att vi drog till oss möss osv.

ni hade inte behövt ta in kaninen utan ni har valt att göra det. prata med din kompis för det är långt kvar till våren ni som vänner kommer inte kunna hålla ihop om du inte får sova ordentligt. 

PS. du låter inte så gammal du heller då du uppenbarligen inte kan sätta dig in i en annan människas känslor kring sina djur ;P DS.

Denna kommentar har tagits bort.
Silversongshoppkaniner
2/27/18, 8:32 PM
#18

#16 Hon är iallafall tillräckligt gammal för att ha en lägenhet och hon har ju en katt så hon vet ju själv hur det känns och jag tror nog att hon är tillräckligt mogen för att sätta sig in i en annans människas känsla med sitt djur :)

#17 såg du mina tips? från din förra tråd ?

Denna kommentar har tagits bort.
cissi_1993
2/27/18, 8:52 PM
#20

nej då jag känner dig inte utan jag går bara på vad du skriver här men du missförstår mej för du läser inte till räligt bra ;P i denna tråd låter det som att du värderar ett kattliv högre en ett Kaninliv vilket du får göra för mej men du måste då förstå att kaninälskare kan reagera. du får ju självklart tycka vad du vill men det måste ju vi få också och tex jag tycker att alla liv är värd lika mycket. 

det är alltså våra känslor du inte kan sätta dig in i. 

nu var det ju så att din fråga i denna tråd handlade om hur folk reagerade och jag förstår varför folk reagerar och försökte förklara det för dej. 

#18

det säger inte så mycket om ålder tyvärr

Annons:
rebeckalena
2/27/18, 9:01 PM
#21

#20 Jag har upprepat flertalet gånger att alla får tycka vad dom vill och ni får älska era kaniner precis hur mycket ni vill…hur många gånger har jag inte skrivit att alla får tycka olika? Ingen idé att förklara för folk som inte vill lyssna och inte kan vara vuxna och ha en diskussion utan bara blir upprörda helt i onödan, plus att det är inte ens någon allvarlig sak.

Se Silversongshoppkaniner's inlägg i min andra tråd så kanske du förstår poängen…:) Hon betedde sig vuxet och såg det från samma perspektiv som mig och min kompis som har kaninen, tog allt med en nypa salt och inte så fruktansvärt allvarligt, känns inte speciellt vuxet att reagera som många har gjort här. Hon gav kloka ord och gav sedan tips? till mig/min kompis på lösningar och idéer.

Som sagt, läs hennes inlägg! Kort men fantastiskt, äntligen någon som tänker :)

cissi_1993
2/27/18, 9:47 PM
#22

fast som jag sa du missförstår mej du säger att alla får tycka vad dom vill men i nästa mening säger du att det bara är en kanin, som att ett kaninliv inte betyder något det är den sista biten som folk reagerar på och hon skrev ett jättebra inlägg men det är inte så relevant i denna tråd. måste dock säga att i denna tråd är det du som blivit upprörd och inte vill/kan diskutera. 

och eftersom du är så butthurt och otrevlig så ska jag göra som du önskar och lämna tråden ;)

rebeckalena
2/28/18, 2:37 PM
#23

#22 Haha du var mig en intressant person :) På vilket sätt är jag butthurt anser du? Ja jag säger att det bara är en kanin därför att för mig är det bara en kanin. Men för någon annan (ex min kompis) så betyder kaninen mycket och då gör den ju det för den personen.

Jag har sagt flera gånger att även fast jag älskar katter och någon skulle komma och säga att dom inte är värda ett dugg för dom och avskyr dom (vilket folk har sagt till mig och allmänt, många som inte diggar katter) så kunde jag inte bry mig mindre. Så hur är det jag som blir mer upprörd än alla kanin älskare i dessa trådar? Ja jag blir irriterad på att folk tar åt sig så mycket och inte kan förstå att alla tycker olika. Börjar undra vilken typ av människor som hänger på detta forum helt ärligt…för både jag och min kanin älskande kompis (haha) sitter och läser allt som skrivs tillsammans och även hon himlar med ögonen och suckar åt allt som sägs, hon förstår inte hur folk kan ta åt sig så mycket. Så länge man inte är dum mot djuren kvittar ens åsikter.

Har en fråga, om du nu inte vägrar svara för att du bestämt dig för att lämna tråden eftersom du uppenbarligen inte är bra på att föra en vettig diskussion, tycker du att jakt är okej?

rebeckalena
2/28/18, 2:58 PM
#24

#22 Och en sak till, hur var inte hennes kommentar relevant? Det är ju exakt allt handlar om och som jag försöker få fram. Men alla sitter bara och grinar över att man säger minsta dumt om deras kära kaniner, jag hade inte behövt bete mig otrevligt om folk inte var så triggade och börja med påhopp. Alltså skärpning…jag hade frågor om kaninen och undrade genuint varför folk vill ha kaniner och vad dom har dom för, till exempel är det för att ställa ut dom? Hoppning? Vad är syftet och jag förstår PERSONLIGEN inte syftet med dom men det är ju bara en människas åsikt. Okej?! Om det verkligen är vuxna människor som är här inne så undrar jag varför alla blir så upprörda och tar åt sig och sitter och "grinar" över det…

rebeckalena
2/28/18, 4:19 PM
#25

#2 Och juste en till sak. Du skrev att det inte är djurets fel att det stör och då får man lösa det som människa. Självklart är det inte djurets fel, dom förstår ju inte att dom stör. Man kan dra samma linje med riktigt små barn, det är ju inte deras fel att dom skriker och låter. Men det är upp till föräldrarna att ta ansvar och göra allt i sin makt för att lugna ner dom, samma sak med djur, då är det ägarna som får hitta lösningar så att allt fungerar och lösa problemen. Det var ju därför jag försökte säga åt henne utan resultat, och ja jag har förstår nu att hon är kanin och inte fattar nej. Även fast min kompis har lärt henne nej i vissa situationer. Så om hon försöker med det här också så borde det gå in till slut, men då säger vissa att man ska sluta med sina uppfostringsmetoder för att man skrämmer djuren, inte konstigt att så många har olydiga djur som gör som dom behagar…som jag sagt finns det en gråzon mellan att vara elak och att skita i vad dom gör, och man är inte elak för att man är bestämd med ett djur, det är en väldigt konstig syn. Är man en elak förälder för att man säger till sina små barn på skarpen då också? Så vi försöker ju hitta lösningar. Och vi har nu bundit fast hösäcken mot bur väggen så att hon inte kan leka med den och den dunsar inte i väggen när hon äter nu. Vi har även satt vattenhållaren så att det inte skramlar i hela buren när hon dricker som det gjorde innan, och min kompis aktiverar henne så mycket hon kan. Vad mer ska man begära? Och till våren blir hon ju en ute kanin så då slipper vi (jag och min kille främst) störa oss på allt längre och allt skit i lägenheten osv. Plus att jag tror hon mår bättre att att bo ute och då kan hon hoppa in och ut ut buren och springa runt på våran stora balkong. Win win eller hur? Så vi gör allt vi kan och har kunnat nu, eller hade du någon annan lösning att komma med? Och jag förstår inte varför du blir upprörd över att jag blir störd när jag ska sova eller plugga, det är ju bara ett faktum inte mer med det.

rebeckalena
2/28/18, 4:30 PM
#26

#14 För att svara på det så ja dagens tamkaniner är domisticerade som hundar och katter. Men min åsikt är att jag tror inte kaniner är till för att bli domisticerade egentligen. Katter och hundar har levt vid människan långt tillbaka och det började för att man tog nytta av varandra, kaniner har varit våran föda. Så jag tror inte kaniner egentligen ska bo i en bur i en lägenhet utan i så fall ha en utomhusbur och kunna hoppa fritt inom en inhägnad. Och det är ju i princip det min kompis kanin kommer få till våren. Sen tror jag också att kaniner mår bäst av att vara flera stycken då de är koloni djur, så hon hade nog mått bra av en kompis så att säga. Men det går inte medans hon (min kompis) bor här eftersom min kille säger nej till att ta in fler kaniner hit. Och ja som du säger kaniner är skygga och känsliga och det är generellt svårare att bygga ett band med dom. Precis som att det är lättare att lära hundar saker än katter. Alla kaniner förutom en som min syrra hade när hon var kanin kär då hon var mindre var väldigt skygga och svåra att hantera, en var bitsk också, man fick inte ens röra i honom. Och dom var rädda för minsta lilla…och jag kan på rak arm komma på två kompisar som hade kaniner i yngre år och dom satt och tröck i ett hörn när man försökte klappa dom och sprattlade och var nerviga och skygga. Och har man en sådan kanin är det väldigt tråkigt att ha en kanin, det höll även min kompis med om. För nu är hennes kanin väldigt social för att vara en kanin, inte lika som katt eller hund men ändå mysig för att vara kanin…så ja kaniners personlighet passar inte alla.

Arcade-Foodie
2/28/18, 6:09 PM
#27

Kaniner är inte kolonidjur de är flockdjur, finns inget som heter kolonidjur :3 Kaniner är inte skygga och rädda av sig om de introducerars rätt, båda mina kaniner har älskar människor, ja de är hoppiga för plötsliga ljud men det är jag med. Japp, ena hatade hundar men älskade att leka med katter och mysa upp med dom. Allt med kaniner är att man bygger upp deras trygghet, vissa kräver mer tid än andra kaniner för att bli tama och trygga bland människor men om man lägger ner sin tid och tålamod så kan man göra en Rädd kanin att känna sig trygg. Jag har min kanin frigående i huset och när jag är i lägenheten, det blir mycket att städa vid buren med all hö. Men enligt mig finns det vissa kaniner som passar bättre ute än inne och andra helt tvärtom. Det beror på kaninens personlighet, skulle aldrig låta min lättskrämda kanin vara ute utan uppsikt. Har själv haft utekaniner, min innekanin är mer tyst än de som var ute, de vart skrämda då och då av hundar, rävar mm. Och då lätt det som någon trummade som sjutton utanför.

Annons:
Peak303
2/28/18, 6:49 PM
#28

#7 Nej jag bor inte på landet, bor i en villa mitt i stan.

"jag förstår som inte tjusningen, anser som sagt att dom är opersonliga och uttryckslösa"  
Det är som jag lätt skulle kunna säga om katter, jag ser inte tjusningen i att ha en katt. Detta har att göra med att en katt skadade mig i ansiktet som liten. Men jag skulle då aldrig säga att de är opersonliga och tråkiga djur. Detta då jag träffat många olika katter och ingen är den andra lik. Jag ser däremot ingen "vettig" anledning för mig att skaffa katt förutom om jag hade bott på gård för att bli av med möss eller liknande. Detta för att jag inte får något ut av att skaffa en katt över huvud taget. 

Jag fick min första kanin sommaren 2002 och haft kaniner non-stop sedan dess. Mina kaniner har varit en stor del av mitt liv sedan dess. Dessa djur är lagom stora (1,5-2,5kg är de jag har hemma) och väldigt självständiga djur. Tre av mina kaniner tävlar jag Kaninhoppning med vilket är en otroligt rolig och trevlig sport. De är otroligt underhållande djur och har många gånger varit min terapi när jag mått som sämst i det psykiska.

Kaniner är lättlärda på så vis att de kan lära sig gå på låda precis som en katt. De kan springa lösa utomhus utan någon större ansträngning med att lära dem och de springer tillbaka till en. Det går även att lära dem trix eller hoppning som jag nämnde ovan. Mina kaniner exempelvis älskar att hoppa. 

Visst alla kan inte gilla alla djur, men att uttrycka sig på så vis som du gjorde känner jag inte är riktigt korrekt gjort. Detta då du uttryckligen skrev att "alla kaniner är bara kaniner", inte att du tyckte det så. När det gäller att uttrycka sig på nätet så är det viktigt att skriva det man menar. Detta för att text väldigt ofta kan misstolkas och "missläsas". Läsaren tolkar texten som den är utformad, inte hur skrivaren menade. Bara ett litet tips?.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Ulvelin007
2/28/18, 7:01 PM
#29

Men varför kom du med idéen att skriva ett inlägg om att DU tycker att det bara är en kanin till alla andra (iaf dem flesta) här tycker tvärtemot osv?sorry inge illa menat men jag undrar bara why

rebeckalena
2/28/18, 7:18 PM
#30

#27 Jamen ursäkta, jag skrev fel. Är trött…Jag kan ju bara utgå från erfarenheten av kaniner jag träffat och "haft" right, och det är en del. Min kompis kanin är den socialaste jag träffat, har aldrig tidigare träffat en kanin som är som hennes kanin så hon verkar vara ett undantag. Men det är klart det finns fler såna. Men kaniner är ändå inte min typ av djur, är det så svårt att bara acceptera. När min kompis sätter ut sin kanin på våran balkong så är den ju "inhägnad" på balkongen och den kommer få springa in och ut ur buren fritt, det finns inga rovdjur som kan skrämma den där. Och nej jag förstår att man inte kan ha dom mitt ute i en inhägnad om man bor där det kan komma rovdjur, då får man ju i så fall hitta en annan lösning.

rebeckalena
2/28/18, 7:35 PM
#31

#28 Ja?…om du inte förstår tjusningen så gör du ju inte det? :) Det är ju din åsikt. Det är ingen allvarlig grej att bli så upprörd över, då hade jag och min roomie varit ovänner för länge sen. Och dina anledningar till varför du inte vill skaffa katt har du ju rätt att tycka :) 

Jag kan bara utgå från egna erfarenheter. Den enda sociala, vänliga och väldigt tama kanin jag har mött är min kompis kanin. Hon får dock inte gå lös i lägenheten för min pojkvän som äger lägenheten, eftersom att han är rädd att hon ska bita sönder saker och pissar överallt. Så hon är i en större bur i v-rummet och får komma ut flera timmar varje dag utomhus. Hon kommer fram till en och vill bli klappad men hon gillar inte att man lyfter i henne. Och hon är skiträdd för katten också och när folk jag känner har kommit hit och dom har försökt klappa henne så har hon bara tryckt in sig i ett hörn, men det kan man ju förstå eftersom det är främlingar.

Min andra erfarenheter av kaniner är bara negativa, min syster hade kaniner tidigare. En av dom kunde man klappa ibland och gå ut och gå med i sele. Men dom andra var ganska nerviga, inte speciellt tama även fast min syster försökte jobba med dom på ett vänligt sätt och läste på mycket om kaniner, när dom satt i buren så drack dom antingen vatten, tuggade hö, eller satt blixtstilla på en punkt och glodde. En kanin bet en ibland om man försökte stoppa ner handen i buren. Och kompisar jag kände när jag var liten som hade kaniner var likadana. Och ja jag har träffat katter som inte gillar barn när jag var liten, och jag fick mig en rejäl klösning av en när jag var kanske 10 år för att jag inte kunde låta bli att tränga mig på den haha ;)

Men vi har haft katt under min uppväxt också, eller katter. Och alla vi har haft har varit så goa och snälla, dom har sovit med en på natten, velat vara med en hela tiden och bara varit allmänt goa. Det var en kattflicka som blev jobbig när hon började löpa men det var ju pga det. 

Och jag skaffade en kattunge i September förra året (min kompis skaffade sin kanin före jag skaffade katten). Och han är världens mest sociala katt! Han pratar med en hela tiden, vill vara med överallt. När jag sitter och sminkar mig ligger han bakom och kollar på eller ligger i min famn, han sover med mig i sängen på nätterna, han gosar med en i soffan och vill jämnt bli kliad och brukar hoppa upp på axeln och lägga sig där haha. Han älskar att bli upplyft :) Det är det ju dock inte alla katter som gillar…när jag pratar i telefon lägger han sig framför mig och rullar och sträcker ut tassarna för att HAN ska ha uppmärksamhet haha, han är som ett barn. Och även fast kaninen är fäst vid min kompis och en väldigt social kanin så ger hon ändå inte lika mycket tillbaka som katten ger :) Och det är ju delvis för att det är skillnad på djur och djur, precis som någon sa till mig tidigare. Som min kompis sa till mig "Det man får tillbaka är inte värt arbetet man måste lägga ner".

Självklart finns det sociala och jättesnälla kaniner som följer efter matte eller husse om dom får gå lösa och det är ju superhärligt :) Men kaniner är inte mitt djur, jag vill inte ha en kanin som husdjur för att jag tycker inte att det ger mig tillräckligt mycket bonding som jag uppskattar av att ha ett husdjur. Men det är ju bara en människas åsikt. Älskar man kaniner är det ju toppen, då får dom ju ett kärleksfullt hem och bra omhändertagande, det är ju levande varelser :)

Och varför jag skrev inlägget från början var inte för att trycka ner folk som gillar kaniner. Först och främst var det för att få svar på om man kan uppfostra kaniner att göra det man vill och hur varmt det måste vara ifall man ska göra en utekanin till innekanin…sen la jag bara till det sista för att jag genuint var intresserad av vad folk ser i och får ut av att äga kaniner…och ja jag kan be om ursäkt till alla, jag vet att jag gått lite för hårt på men jag menar inget illa. Håller med dig om att jag hade kunnat skriva vissa saker annorlunda eftersom det lätt kan missuppfattas via text.

rebeckalena
2/28/18, 7:47 PM
#32

#28 Jag menade för att göra en innekanin till en utekanin, skrev fel :)

Jo juste, katten är väldigt nyfiken och social på folk som kommer hit också, han går direkt fram till dom och hoppar ibland upp på dom och lägger sig i deras famn. Dock är ju inte alla katter så sociala när det gäller främlingar, dom kan ju gömma sig under sängen osv :) Men alla katter vi haft har varit väldigt fina och sociala och gosiga.

Vad bra att dina kaniner hjälpt dig då du mått dåligt, det är ju jättefint. Djur kan verkligen ha en positiv inverkan på hur vi mår och få oss att må bättre då vi är ledsna :)

Peak303
2/28/18, 9:46 PM
#33

#31 "Och hon är skiträdd för katten"
Det är självklart, katter är rovdjur och kaniner flyktdjur så det säger ju sig själv. 

Alla kaniner är olika, precis som alla katter är olika. Vissa är skygga och vissa är så framåt det bara går. Exempelvis min ena kanin hoppar upp i famnen på allt och alla. Ska fram till alla och hälsa, ska utforska exakt allt. Sen har jag en som är väldigt skeptiskt till allt och alla, men han är fortfarande nyfiken. 

Sen har jag exempelvis denna herre: https://www.instagram.com/p/BI73_V8AYCH/?taken-by=bentleywithfriends

https://www.instagram.com/p/BSVHHQWD_ir/?taken-by=bentleywithfriends

Springa lös över allt är hans stil. Ska upp i famnen och gosa helst ska man sitta uppe på axlarna för där får man bäst utsikt. 

En annan jag har är raketen själv när han är nere på marken men uppe i famnen somnar han. 

Sen gillar inte alla kaniner att vara i sele, alla gillar inte att sitta i famnen. Kaniner är djur som du inte kan få att göra saker som de inte tycker om. Vill de inte göra något  så kommer dem inte göra det. 

Tycker bara att du uttryckt dig väldigt fel med att skriva som du skrivit, "bara en kanin" osv. Och att alla kaniner skulle vara opersonliga känns också lite som att dra alla kaniner över en karm. För du kan omöjligt ha träffat särskilt många kaniner i så fall.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

cissi_1993
3/1/18, 11:04 AM
#34

 "KAN DU LÄSA MÄNNISKA?!"

"jag hade inte behövt bete mig otrevligt om folk inte var så triggade och börja med påhopp."  Butthurt. 

ska jag vara helt ärlig tror jag inte att en enda av personerna här tar illa upp av de du skriver (Förutom möjligen dom på hopp du gör). men som du skriver låter det som att du inte värdesätter alla liv lika och det är de jag kan tänka mej folk reagerar på. 

den kommentaren du hänvisar till är VÄLDIGT relevant i den tråden hon skrivit den i och det är en väldigt bra kommentar DÄR men denna tråd handlar om något helt annat. 

apropå osociala och aggressiva kaniner är det väldigt vanlig då barn oftast inte är det bästa sällskapet för en kanin och Föräldrarna oftast tror att kanin är djur som inte kräver så mycket. 

Jakt tycker jag är helt okej djuren har levt ett bra stressfrit liv för att sedan bli mat= bästa typen av kött för mej ;)

Annons:
vallhund
3/1/18, 12:05 PM
#35

Tror du på allvar att något blir bättre av att du startar en ny tråd? Att fråga hur gammal man är o förminska andra skribenter genom att kalla dem "lilla du" är riktigt fult.

Varför lär du inte din katt att sluta anfalla kaninen? Btw så har jag barnbarn som är äldre än dig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

cissi_1993
3/1/18, 12:17 PM
#36

jo hon är väldigt duktig på att förminska folk men jag antar att det är lite av ett troll eller bara väldigt ung. speciellt då hon blir så påverkad av så lite

rebeckalena
3/1/18, 12:56 PM
#37

#36 #35 Ni verkar ju ha fått allt om bakfoten :) Att det ska vara så himla svårt att förstå poängen här. Ja jag påverkas av människor som inte respekterar att alla tycker olika och tar så allvarligt på saker. Nog förstår jag att det är vuxna som hänger här också men många svar lät som trotsiga tonåringar som inte kan acceptera att alla kan se på saker annorlunda. Ja jag kan erkänna att jag skrivit onödiga saker i vissa inlägg och ber om ursäkt att jag gått på lite för hårt. Men jag förstår fortfarande inte varför folk inte bara kan hålla sig till saken och svara på frågorna jag ställde utan att börja med påhopp och anklagelser för att man inte känner som dom. Det fanns iaf en vettig människa i den andra tråden som förstod och gav mig tips? på lösningar :) Jag är över 20 ifall ni vill veta, och du Cissi skulle inte du sluta skriva i tråden eller hur blev det med det, eller kände du att du bara måste få slänga ur dig en kommentar? Då kan man ju undra vem som är trollet…undrar verkligen vad för typ av människor som hänger här.

rebeckalena
3/1/18, 12:58 PM
#38

#34 Tycker du att jakt av harar är okej Cissi? :) Förmodar att du gillar eller har kaniner, rätta mig om jag har fel.

rebeckalena
3/1/18, 1:08 PM
#39

#33 Jag har självklart inte träffat alla kaniner i världen och jag tvivlar inte på att det finns massa gosiga sociala kaniner. Men jag kan ju bara tala från egen erfarenhet. Och alla kaniner jag träffat som kompisar haft när man var yngre har varit skygga och nerviga. Min syster har haft flera kaniner och dom har varit mer eller mindre skygga och en var bitsk också. Hade jag haft positiva erfarenheter av kaniner hade jag kanske tyckt annorlunda, men jag har mest negativa. Hade ändå inte velat ha kaniner eftersom det inte är min typ av husdjur men synen hade kanske ändå varit lite annorlunda…och jag är ledsen att säga det men jag känner många personer som tycker exakt som mig, att kaniner är visst söta men tråkiga, skygga och uttryckslösa. Jag hade verkligen velat ha en positiv syn och varit mer för kaniner och sett dom på ett bättre sätt, det är ju inte roligt att vara negativ! Men jag har ingen annan erfarenhet. Och ja självklart är det naturligt att dom är skiträdda för katter eftersom det är rovdjur, det var bara ett faktum som är anledningen till att hon inte kan vara lös i lägenehten. Menade inte att det skulle vara något konstigt med det. Och ja det var onödigt av mig att säga "bara en kanin", det kan jag erkänna.

rebeckalena
3/1/18, 1:11 PM
#40

#33 Jo jag måste ju tillägga att min kompis kanin är som sagt den enda riktigt sociala som jag träffat! Hon gillar att bli klappad, och kan sitta i famnen. Men hon är ändå inte lika tillgiven som en hund eller katten jag har. Men som du säger kaniner är ju annorlunda också.

rebeckalena
3/1/18, 2:05 PM
#41

#36 Och förlåt men du verkar vara väldigt otrevlig som säger att jag är ett troll bara för att jag uttrycker min åsikt men säger att alla har rätt att känna som dom vill…du verkar inte vara en särskilt trevlig människa om jag ska vara ärlig :) Och du känner mig långt i från personligen och har ingen aning om vilken typ av människa jag är egentligen. Det är alltid lätt att sitta och döma vid en datorskärm va?

Jag är i alla fall vuxen nog för att be om ursäkt att jag har låtit för hård i vissa kommentarer.

Annons:
rebeckalena
3/1/18, 2:32 PM
#42

#36 Haha nu blev det flera inlägg men jag är trött och glömmer saker! :)

Lite OT nu men du säger att jag blir så påverkad, som sagt OT men hade du känt mig i verkliga livet så hade du varit medveten om att jag är den personen som bryr mig minst om vad folk tycker och tänker om mig…visst jag kan försvara mig och ge tillbaka, men jag blir absolut inte påverkad eller tar åt mig eller blir ledsen för vad någon tycker eller tänker om mig. Jag är en känslosam person men inte känslig på det sättet :) Så påverkad blev jag absolut inte. Tycker bara det är kul att diskutera fram och tillbaka haha!

rebeckalena
3/1/18, 3:34 PM
#43

Det var kul att höra folks åsikter! :) Men nu lämnar jag dessa trådar, jag ber återigen om ursäkt för när jag har låtit för hård. Och ja vissa saker jag har sagt har varit onödiga, det står jag för och ber om ursäkt för.

Men vissa av er måste kunna acceptera att andra tycker olika och kunna ta en argumentation, och bara chilla liksom ;) Men jag orkar inte sitta och skriva fram och tillbaka till folk där allt misstolkas och missuppfattas. Jag får bara dålig energi av det.

Och att majoriteten av er röstade bort ett inlägg där jag skrev att jag tycker kaniner är tråkiga men jag förstår att andra älskar dom säger en hel del.

Ha det gött alla!

rebeckalena
3/1/18, 3:40 PM
#44

Och en sista grej till dig Cissi, om du läser detta. Du skrev att jakt är helt okej för djuret har levt ett stressfritt liv.

Jag förmodar att du har eller gillar kaniner eftersom du är på detta forum? Tycker du att jakt av harar är okej?

Harar och kaniner tillhör samma släkte. Så vem är du då att säga att en kanins liv är mer värt än harens, bara för att kaninen är inomhus och är ett husdjur och gullas med. Medans haren springer fritt i naturen. Men vem ger dig rätten att ta dens liv, skulle du kunna skjuta ihjäl kaniner då också hur som helst?

För du påpekade åt mig att jag skulle anse att kattens liv är mer värt än kaninens. Det har jag aldrig sagt, men om det upprör dig. Hur kan du då tycka att en tamkanins liv är mer värt än en hare?

Jag älskar katter och självklart betyder min katt mer för mig än lodjuret som springer i skogen, men jag skulle aldrig kunna skjuta ihjäl eller tycka det är okej att man skjuter ihjäl lodjur, lejon, tigrar,leoparder med mera (kattdjur).

rebeckalena
3/1/18, 4:12 PM
#45

Och juste, en till sak till er alla! Hon som kommenterade att man måste acceptera att folk tycker olika och att hon är så trött på såna människor (förmodligen syftar hon på er som blir så upprörda). Hon tycker ju uppenbarligen om kaniner, och hon har ju läst mina inlägg och svaren jag har fått. Annars hade hon ju inte kunnat ge svar på tal.

Hon blev inte upprörd och tog allt med en nypa salt, så varför blir ni andra då så upprörda, hur kommer det sig? :)

cissi_1993
3/1/18, 7:45 PM
#46

jag måste börja med att säga att jag inte på något sätt är upprörd och om du tagit illa upp så ber jag om ursäkt självklart men det finns en anledning till att du måste försöka förklara samma sak om och om igen och det är för att du uttrycker dej på samma sätt hela tiden. förstår inte dom man förklarar för måste man försöka något nytt. 

När det kommer till jakt har jag inga problem med kaninen som kött djur men som med alla djur bara dom mått bra i livet. och som jag har försökt förklara det är helt okej att du tycker bättre om katt (det är helt olika djur och beter sig helt olika) men du låter väldigt hård mot övriga djur. 

sen måste jag säga att du ger mej dubbla budskap som att du vill att jag lämnar tråden vilket jag absolut gör om du vill de det är din tråd men sen ställer du frågor som om att du vill höra mina svar???

rebeckalena
3/1/18, 10:33 PM
#47

#46 Jag kan ha fel så jag ber i så fall om ursäkt i förväg, men jag kommer ej ihåg att jag bad dig lämna tråden? Hursomhelst så sa du själv att du skulle lämna tråden men sen kunde du inte låta bli att slänga in en syrlig kommentar, får det dig att må bättre eller?

Jag bad om ursäkt för att jag gått på lite för hårt. Men du lät så upprörd över att jag skulle värdera min katts liv högre än kaninen. Men då är ju det lite hyckleri om du och andra blir så upprörda över i fall jag skulle värdera hans liv högre, när du eller ni ifall det finns fler som tycker det är helt okej att skjuta och äta andra djur? Det ligger ganska naturligt hos människan att vi värdera djurliv olika, är egentligen inget konstigt med det.

Jag och min kompis hade roligt nog denna diskussion för ett tag sedan och det var hennes ord också, rent hyckleri i så fall :) 

Jag ber som sagt om ursäkt för att jag sagt onödiga saker i vissa inlägg och gått på fört hårt, men du kanske borde se till dig själv också och tänka efter.

Ps. Du kanske tycker det är okej att jag skulle värdera kattliv högre men du säger att kaninälskare här inne kan bli upprörda…men jag är ganska säker på att i alla fall vissa av dom äter kött och tycker att jakt är okej, och att det finns djur som dom värderar mindre än sina kaniner :) Då kanske man kan tänka efter och andas innan man blir upprörd. Det finns en anledning till att min kompis inte blivit upprörd trots att hon vet allt som skrivits här och vad jag tycker, och hon är "kaninälskare", men hon tänker till.

Peak303
3/1/18, 11:23 PM
#48

#47 Ska jag vara ärlig så tror jag ingen tagit illa upp för att du tycker bättre om katter. Utan är mer sättet du uttryckt dig på som man reagerar på och blir upprörd över.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Annons:
rebeckalena
3/1/18, 11:33 PM
#49

#48 Nej jag tror inte heller att någon har blivit upprörd över att jag gillar katter mer. Det jag reagerat på är ju just att folk blivit så upprörd över mina åsikter om kaniner, märkligt att min kompis inte tog åt sig alls och bara skrattade när jag sa samma sak till henne? Men jag ber om ursäkt som sagt i fall jag sårat någon med mina ord eller upprört hursomhelst.

Peak303
3/1/18, 11:36 PM
#50

#49 Är skillnad att se/höra en människa prata om samma saker än vad det är när det gäller att läsa vad någon skrivit i text. När man läser en text får man inte samma upplevelse så som en röst kan ändras i tonlägen och hur kroppsspråket när när man pratar med en person. 

När det gäller att läsa så ser man bara en text och där är det upp till läsaren att uppfatta texten.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

rebeckalena
3/1/18, 11:38 PM
#51

#49 Och om ni tycker jag låter hård i mina ord så googla "varför har man kaniner som husdjur" och läsa vissa trådar om kaniner på andra forum, hade jag uttryckt mig så hade jag mer förstått att man hade reagerat.

rebeckalena
3/1/18, 11:39 PM
#52

Oj #48 menar jag

rebeckalena
3/1/18, 11:43 PM
#53

#50 Sant, men jag tycker helt ärligt inte att jag sagt något väldigt elakt som skulle vara väldigt upprörande om kaniner. Som sagt, hade jag uttryckt mig som många pratar om kaniner då man diskuterar husdjur i många andra forum hade jag förstått att folk blivit ledsna eller upprörda. Att tycka att kaniner är tråkiga och att jag personligen inte förstår tjusningen i dom är en väldigt harmlös åsikt, och jag ville genuint veta vad som gör att folk är fäst vid kaniner och vill ha dom som husdjur så man eventuellt kan ändra sin syn och sitt tankesätt lite :)

Peak303
3/2/18, 12:08 AM
#54

#53 Du är varmt välkommen att klicka in på länkarna som hamnar i min beskrivning. Där finns både min hemsida där allt om mina kaniner samt uppfödning står och även min instagram. :)

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Lindasixten
3/2/18, 1:13 AM
#55

Varför ens skriva nåt överhuvudtaget? För vissa är en kanin så mycket mer än bara en kanin! Min kanin är en familjemedlem. Och ja, hade jag haft ett annat husdjur hade jag även sett denne som en familjemedlem. Det jag INTE förstår är hur du, som är så kall angående kaniner ens har/hade en kanin?! Sen att kaniner är tråkiga? Well, de beror på hur mycket tid man lägger ner på dom! Jag spenderar så mycket tid med min prinsessa jag bara kan och hon är världens snällaste, envisaste och lätthanterande kanin. Du skrev nåt om ålder, jag är 27! Hoppas du aldrig skaffar kanin igen, och om du gör det är mitt tips? till dig, tålamod! Utan tålamod är det svårt att uppfostra en kanin! Och det som gjorde att jag fastnade för kaniner är för dels är det ett av dom få djur jag tål, sen köpte jag min första kanin och ja, mitt hjärta gick i tusen bitar när vi fick avliva henne. Hon sprang runt i hemmet som en hund. Vilket min nuvarande kanin är pågod väg till att kunna göra! Haft henne i 2 veckor, så än har hon lite kvar att lära sig! Men jag ger mig inte. Ger henne min uppmärksamhet såfort jag får chansen! :)

Annons:
Lindasixten
3/2/18, 1:13 AM
#56

Varför ens skriva nåt överhuvudtaget? För vissa är en kanin så mycket mer än bara en kanin! Min kanin är en familjemedlem. Och ja, hade jag haft ett annat husdjur hade jag även sett denne som en familjemedlem. Det jag INTE förstår är hur du, som är så kall angående kaniner ens har/hade en kanin?! Sen att kaniner är tråkiga? Well, de beror på hur mycket tid man lägger ner på dom! Jag spenderar så mycket tid med min prinsessa jag bara kan och hon är världens snällaste, envisaste och lätthanterande kanin. Du skrev nåt om ålder, jag är 27! Hoppas du aldrig skaffar kanin igen, och om du gör det är mitt tips? till dig, tålamod! Utan tålamod är det svårt att uppfostra en kanin! Och det som gjorde att jag fastnade för kaniner är för dels är det ett av dom få djur jag tål, sen köpte jag min första kanin och ja, mitt hjärta gick i tusen bitar när vi fick avliva henne. Hon sprang runt i hemmet som en hund. Vilket min nuvarande kanin är pågod väg till att kunna göra! Haft henne i 2 veckor, så än har hon lite kvar att lära sig! Men jag ger mig inte. Ger henne min uppmärksamhet såfort jag får chansen! :)

cissi_1993
3/2/18, 8:43 AM
#57

måste börja med att be om ursäkt för kommentar nr 36 den var för syrlig i övrigt är jag ledsen att behöva säga att du och jag inte verkar prata samma språk då det bara är den som är syrlig enligt mej? men som sagt jag bet självklart om ursäkt den var helt onödig från min sida. 

okej men på dej låter det som att du om du var tvungen att välja skulle du välja en katt du inte kände över din kompis kanin och det är de jag tänker att folk reagerar på. 

sen är det ju så att alla värderar djur dom personligen känner över djur vi inte känner det ligger i vår natur.  som att det ligger i kaninens natur att gräva och i kattens natur att jaga. 

jag såg att du läs tråden "varför du gillar kaniner!" hon uttrycker sig på ett mycket mildare sätt och där det låter som att hon är intresserad av svaren hon får.  

sen låter det på din beskrivning som att kaninen inte får alla sina behov tillgodosedda eftersom den stör dej så på nätterna och det är ett vanligt problem eftersom kaniner är ett så "lätt" djur att ha. men det är svårt att tillgodose kaninens behov när man har en katt hemma som vill leka. 

===

rebeckalena
3/4/18, 2:19 PM
#58

#57 Jag håller med, hon uttryckte sig på ett helt annat sätt och det var också efter att ha läst den tråden som jag insåg mest att jag gått på lite för hårt och uttryckt mig fel i vissa inlägg. Självklart inser jag att kaninen också har naturliga instinkter, men jag var så himla störd och frustrerad över att jag jämnt vaknade på nätterna av att det dunsade och lät från buren så skrev i all frustration också…nu har vi löst det genom att spänna fast höhållaren vid burväggen så nu dunsar det inte längre varje gång hon drar ut hö :) Vi lyckades även lägga vattenhållaren på ett sätt så att det inte låter så mycket. Så vi hittade ju vissa praktiska lösningar (och det var ett av tipsen som jag har fått i tråden att spänna fast höhållaren).

Det enda vi kan göra förutom det är att låta henne springa och busa av sig så mycket som möjligt på balkongen? Min kompis är faktiskt i fjällen nu så jag tar hand om hennes kanin fram till onsdag och jag ska släppa ut henne efter jag svarat här i tråden :D

rebeckalena
3/4/18, 2:29 PM
#59

#56 Om du har läst ordentligt så är det inte min kanin, jag har ingen kanin!

Har skrivit flertalet gånger att det är min kompis kanin, och vi bor tillsammans just nu :) Och jag och min pojkvän som egentligen äger lägenheten låter henne ha sin kanin här förstås eftersom den betyder mycket för henne.

Självklart skulle ju inte jag äga ett djur som jag inte är intresserad av att äga? Och som jag har sagt flera gånger är det INTE min kanin.

Det vi försöker göra är att hitta praktiska lösningar så att det blir bra för alla. Hon har gått med på att städa upp hö och annat som kaninen sprätter från buren oftare medans kaninen är kvar här inne, och till våren när det blir varmare så kommer hon köpa en utomhusbur och sätta ut den på balkongen. Vissa verkar anse att det blir väldigt ensamt för kaninen att stå därute själv eftersom hon inte har någon kaninkompis, men jag märker ju hur glad hon är och mår bra av att vara ute, så nog tror jag det går fint så länge min kompis också är ute med henne på balkongen ofta.

Som jag sa i mitt senaste svar till Cissi så har jag förstått att jag har gått på onödigt hårt och ber om ursäkt för det. Jag håller med såklart att jag sagt onödiga saker i vissa inlägg. Men mina åsikter har jag ju kvar och jag tycker dom är ganska harmlösa, kolla vad folk säger om kaniner i andra forum så blir nog mina åsikter inte så farliga längre. Man har sett hemska saker. Men återigen ja jag har gått på för hårt i vissa inlägg, men det kan bli så när jag blir irriterad och frustrerad också.

Angående att kaniner är tråkiga så är förmodligen inte alla kaniner på denna jord tråkiga i den meningen. Jag vet inte hur noggrant du läst alla inlägg med tanke på att du inte visste att det var min kompis kanin, men iaf så har jag sagt att min kompis kanin är den enda jag träffat som varit så social, vänlig och lätthanterlig jämfört med kaniner som syrran haft. Så hon är väldigt go' :) Men det är ändå något jag finner tråkigt med att ha kanin, kan inte riktigt förklara det, bara en känsla. Så även fast hon är härlig för att vara kanin hade jag inte velat ha henne eller någon annan kanin. Men det är ju precis som att vissa verkligen inte vill ha katter av olika anledningar och föredrar hundar :)

rebeckalena
3/4/18, 2:33 PM
#60

#56 "Hoppas du verkligen aldrig skaffar kanin igen"…vaddå jag har inte ens skaffat en kanin så vaddå "igen" och nej jag kommer aldrig göra det heller? :) Om du hade läst tidigare inlägg ordentligt så hade du vetat att det är min kompis som äger kaninen.

Och det där med åldern vad gäller kaniner osv, det var mer en sarkastisk grej jag sa att "kaniner är väl mest för barn". Det var onödigt att säga så men det var inte elakt menat, bara sarkastiskt men onödigt ja jag håller med.

rebeckalena
3/4/18, 2:36 PM
#61

#56 Och en sak till, min kompis har faktiskt bra tålamod och jag märker hur tålmodig och lugn hon är med sin kanin :) Så kaninen trivs ju väldigt bra med henne. Dock säger hon att det är väldigt svårt att lära henne ett nej och andra saker, att hon förstår inte så bra, men det kanske går med tiden om man är tålmodig! Vad vet jag. Har du några tips? jag kan föra vidare till henne?

vallhund
3/4/18, 2:45 PM
#62

Varför trollar du?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
cissi_1993
3/4/18, 8:19 PM
#63

så härligt vi börjar närma oss ett gemensamt språk :) och så bra att ni har hittat vissa lösningar men var noga med att du får sova annars kommer ni ha det jobbigt tills ni kan ställa ut kaninen.  jag vet själv hur det är men en högenergi kanin som låter på nätterna men för mej var det lättare då jag inte hade en katt så hon fick vara lös i lägenheten hela dagrarna.  Jag skulle rekommendera hoppning som sysselsättning. 

angående att ha en kanin som utekanin   så håller jag med jag skulle inte rekommendera det efter som att den är själv men det är din väns ansvar att kaninen inte blir deprimerad eller känner sig ensam. men skulle verkligen rekommendera en kompis när den flyttar ut. :)

rebeckalena
3/20/18, 2:17 PM
#64

#63 Härligt att vi kan diskutera på en bra nivå! :) Jo det är toppen, det enda jag stör mig på (men det är ju såklart inte kaninens fel) är att hon är ganska dålig fortfarande på att städa upp ordentligt och dammsuga oftare runt buren trots att vi tjatat på henne om det…men det är ju något hon måste ändra på.

Jag sover oftast med öronproppar nu så att jag kan sova hela nätterna, det är ganska obehagligt men det funkar ju så det är ju helt okej. Ja det går ju inte att ha henne lös pga katten men som du säger det hade säkert underlättat på ett sätt, men även om inte jag och min pojkvän hade skaffat katten så vill min pojkvän ändå inte att den ska gå lös eftersom att han är rädd för att hon ska tugga på kablar och eventuellt tugga på andra saker i lägenheten och pissa någonstans och allmänt typ smutsa ner…det går ju som jag förstått att göra kaniner rumsrena och man kan ju kaninsäkra hela lägenheten menmen jag förstår väl honom på ett sätt ändå, men det går säkert jättebra för vissa och det är förmodligen mycket roligare för kaninen än att sitta i en bur. Angående hoppning som aktivitet så frågade jag henne en gång om hon skulle ha någon sysselsättning med kaninen tex. hoppning, och hon sa att eventuellt så ska hon börja träna henne att hoppa så vi får väl se om det blir så.

Ja jag förstår hur du tänker, visst här inne sitter den ju också i buren men den har ju ändå rörelse och sällskap runt sig. Den blir väl mer ensam där ute men ja som du säger det är ju upp till henne att hålla den sällskap och sysselsätta henne (kaninen alltså). Hon ville skaffa en kaninkompis åt sin kanin för ett tag sen för det var någon bekant till henne som inte kunde ha kvar sin kanin så hon tänkte ta över den. Men det blev typ inget med det och min kille har senare också sagt att han inte vill att hon ska ta hit ännu en kanin utan då får hon vänta tills hon flyttar härifrån. När kaninen flyttar till balkongen så ser jag ingen direkt större skillnad om det är 1 eller 2 kaniner där ute :)

rebeckalena
3/20/18, 2:19 PM
#65

#62 Vad är du för surtant/surgubbe? ;) Ja min hemlighet är ju att jag är en trollkarl, jag kan massa tricks! (dumma frågor får dumma svar). Men ha en bra dag oavsett :)

vallhund
3/20/18, 3:59 PM
#66

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

cissi_1993
3/20/18, 7:37 PM
#67

är man inte påläst så förstår jag att man inte vill ha 2 kaniner och om din kompis nu inte kan städa efter kaninen så kommer det inte gå när man har två för dom är två och drar runt mer. men mot oljud hjälper det att vara två. När den flyttar ut tycker jag hon ska skaffa en till kanin men det är hennes jobb att se till att kaninen inte blir lidande för att den flyttar ut. 

det går inte att ha kaninen i hennes rum bara under natten? kanske kaninsäkra hennes rum så hon kanske inte behöver ha buren där inne? bara fylla hennes rum med hus, tunnlar och roliga saker att hoppa upp i. Kanske en grävlåda i trä med typ hö papper och lite flis i. jag har hö och papper i min men den låter när hon använder den så jag tänker att trälådan kanske dämpar lite. 

jag vet ju inte vad ni har kommit överens om innan hon flyttade in men var rädd om er vänskap. jag skulle inte vara nöjd om någon flyttade in med en fågel som skrek och skräpade ner om min vän sagt att den inte skulle de. ( använde mej av fågel då jag vet väääldigt lite om dom)

rebeckalena
3/21/18, 8:28 PM
#68

#66 Varför känner du ens behovet att kommentera när du inte har något vettigt att tillföra diskussionen? Det blev fel här i tråden på många sätt men nu är kommunikationen mellan varann på en bättre nivå (se Cissis inlägg). Men du har inte haft något vettigt att säga så varför går du inte och sysslar med något annat? :) Det finns verkligen människor till allt.

rebeckalena
3/21/18, 8:42 PM
#69

#67 Ja det är därför min kille totalt förbjuder henne att skaffa en till kanin och ha den inomhus. Eftersom att en skräpar redan ner tillräckligt…men är som utomhus ser jag väl inget problem det. Det går ej att ha kaninen i hennes rum, för det första så skulle den förmodligen inte få plats för rummet är inte speciellt stort och hon har redan sin säng och datorbord därinne förstås. Hennes rum är egentligen min killes datorrum. För det andra har vi heltäckningsmatta i det rummet, så om det fastnar hö och skräp från buren vilket det ju kommer göra om kaninen är där så blir det en pain in the ass att städa upp…det är redan jobbigt att dammsuga därinne pga mattan :) Och för det andra är rummet ganska instängt och har inget fönster och ganska dålig ventilation just i det rummet, så risken är väl att det skulle börja lukta illa därinne. Men främst pga mattan + att den lär inte ens rymmas… Så enda alternativet för henne är balkongen oavsett om den är ensam eller inte, så den kommer ju hamna på balkongen…men som du säger, det är ju hennes ansvar då att sysselsätta den och se till att den mår bra. Jag och min pojkvän har ganska stora problem allmänt med att ha henne inneboende. Gå in på Relationer i Fokus och läs inlägget "Problem med inneboende" så kommer du få en ännu bättre uppfattning om vad jag menar :/ Det är verkligen jättesynd och jag är himla ledsen över allt det där och känner mig besviken…du förstår om du läser. Men borde inte kaninen kunna må bra ändå på balkongen så länge hon sysselsätter den? :) Den får ju vara ute och känna solen också och höra fåglarna och ljud osv…eller ger det någonting? :)

Annons:
cissi_1993
3/22/18, 1:36 PM
#70

jag har läst ditt första inlägg men inte alla andra då den blivit väldigt lång och jag är lite lat :P men de du beskriver där är ju helt sjukt hon har ju ingen respekt alls för dej, din kille eller era saker. Ni måste ställa krav och göra någon typ av schema för er städning. om ni ställer tydliga krav är det väldigt enkelt för din kompis att antingen följa eller att inte göra det och ta konsekvensen av det. och i städschemat måst kaninens hö och skit finnas med (självklart på de hon ska göra). 

det är klart att en ensam kanien kan vara glad ute men det ställer jättestora krav på din vän. hon måste hålla kaninen sällskap och se till att den är sysselsatt. det är lättare att sysselsätta en kanin när dom har stor yta men dom måste endå ha nya leksaker och nya utmaningar hela tiden. 

synd det är heltäckningsmatta i hennes rum annars hade hon kunnat haft kaninen där fast utan bur om man kaninsäkrar rummet.

KaninCupcake
3/22/18, 6:09 PM
#71

Jag förstår inte varför du kommer in på detta forumet och börjar prata om hur mycket du ogillar kaniner. Håll dig till ämnet, gå rakt på sak! Undrar du något, ställ frågan. 
Självklart ska vi respektera din åsikt, men du låter väldigt negativ vilket lätt triggar upp personer.

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Katti
3/22/18, 9:13 PM
#72

Jag är konfunderad här… OK, du gillar inte kaniner. Det är naturligtvis helt i sin ordning. Men varifrån kommer detta stora behov att basunera ut att du inte gillar kaniner? Varför är det viktigt att alla vet att du inte gillar kaniner och varför måste de acceptera att du inte gör det och stryka dig medhårs i ditt ogillande? Du är på ett kaninforum, du vet det va? Ett av de ställen på jorden där det är allra mest troligt att  du träffar på männniskor som, till skillnad från dig själv, faktiskt tycker riktigt bra om kaniner.

Du skriver att alla har rätt till sin åsikt. Fine, så är det ju givetvis. Men bara om den sammanfaller med din, eller? För du triggar riktigt ordentligt när andra här säger emot dig. Vad hade du väntat dig liksom? Prova att gå in på ett kattforum och skriv att du inte gillar katter och att alla måste acceptera det, så får du se vad som händer! Eller… Gör inte det förresten, vi kan nog alla räkna ut vad som händer!

Det finns ganska mycket här i världen som jag inte gillar, men jag väljer att inte basunera ut det. Diskuterar vi mat och någon nämner en fantastiskt god laxrätt och frågar mig något om det så säger jag "Jag är faktiskt inte så förtjust i lax". Sen är liksom det ämnet avslutat. Jag har inget behov av att tala om varför jag inte gilar lax, hur illa jag tycker om det eller, hm, hur korkade och omogna alla som gillar lax måste vara! Inte heller har jag (innan idag!) haft något som helst behov av att skriva om det på något forum 😃.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

cissi_1993
3/22/18, 9:18 PM
#73

av det vi tidigar har pratat om så får jag känslan av att hon inte vill ha svar på dom frågor hon ställer i denna tråd det är då hon tycker vi är arga ut hon vill ha svar på dom frågor hon ställer i den andra tråden :)

-Aida-
3/23/18, 10:11 AM
#74

Jag kan förstå varför du tycker kaniner är tråkiga och uttryckslösa, jag tycker desamma om ödlor, ormar och tyckte så om kaniner också från början.
Dock så tycker jag inte så längre om kaniner eftersom min kanin är väldigt uttrycksfull i kroppsspråket. han kanske ser ut så här ---> 😐 typ alltid i ansiktet men kroppen hoppar och studsar i all glädje plus att kaniner är ju för söta.
Man ser när han är nyfiken och trött iallafall. 😂
Jag ser inte en kanin som BARA en kanin, eller mus som BARA en mus, jag ser alla djur som sin egen person, som jag skulle se på vilken människa som helst.
Djur säger väldigt mycket bara man lär sig förstå deras språk, de har en personlighet och åsikter om saker.

rebeckalena
3/23/18, 10:23 PM
#75

#71 #72Haha åh…ha en trevlig helg allihopa! :) Jag bad om ursäkt för att jag visste att jag lät för hård och ändrade mitt sätt att skriva. Jag hoppas ni förstår att människor kan göra misstag och sen be om ursäkt och ändra sig. :) #73 Du gick då snabbt från att diskutera på en vettig nivå till att känna att du måste komma med en syrlig kommentar mitt i allt? :) Och jag kan ha fel nu och jag ber om ursäkt om jag har fel, men jag tror det var du som sa att jag verkar ta det personligt när ni säger ifrån och att jag blir upprörd. Det var någon som så set iaf. Och nej jag tror att alla förstår att man inte tar åt sig personligt och blir ledsen eller upprörd, jag känner ju inte någon av er och vet vem ni är så jag tar i alla fall inte illa upp av eran kritik, så ni är välkomna att skriva vad ni vill till mig! :) eftersom ni är främlingar på ett forum på Internet så är det ju svårt att bli ledsen och ta åt sig på riktigt. Och om ni har läsförmåga vilket jag förmodar att ni har så var mitt syfte med tråden (den första) att ställa frågor egentligen Ang min kompis kanin, sen det jag la till vad jag tycker om kaniner efteråt var onödigt, inte vad jag tycker men sättet jag sa det på och att jag hade kunna skippa att säga vissa saker, ja, det håller jag fullständigt med om. Borde ha hållt vissa åsikter för mig själv :) Menmen jag hoppas ni är vuxna människor och kan ta en ursäkt!

rebeckalena
3/23/18, 10:28 PM
#76

#74 Även fast min kompis älskar sin kanin så håller hon med om att kaniner är uttryckslösa, i alla fall vad gäller ansiktsuttryck. Som hon sa det dom har inga ansiktsuttryck :) men dom uttrycker ju förstås sina känslor på annat sätt. Kan vi inte bara komma överens om att alla har olika åsikter och att ja jag har skrivit onödiga saker men jag har bett om ursäkt? Så det blir ganska tjatigt om alla känner att dom måste kommentera att dom inte fattar varför jag skrev så. Folk har redan sagt åt mig och jag har bett om ursäkt, så nu räcker det va. Eller ja ni får skriva vad ni vill men bara en fundering :)

Annons:
rebeckalena
3/23/18, 10:37 PM
#77

Menmen summan av kardemumman…tack till er som gett vettiga och bra svar på lösningar :) Det har verkligen hjälpt. Men jag känner att jag försökte be om ursäkt men folk kan ändå inte hålla en vettig diskussion och ta emot en ursäkt så då är det ingen idé att fortsätta diskutera i detta forum, då ger det ju inte något längre mer än negativ energi.

rebeckalena
3/23/18, 10:57 PM
#78

#72 Jag blir lite funderande själv förresten, vart har jag sagt att alla måste hålla med mig? Nu är drar du ju dina egna åsikter. Har skrivit flera gånger att alla får ju tycka olika. Det är lite komiskt, jag och en kompis pratade idag om hur folk aldrig läser ordentligt i forum och missuppfattar allt och att det är så frustrerande. Applies to the situation. Hursomhelst, jag personligen hade inte brytt mig om folk talar illa om katter nej :) Folk får säga vad dom vill om katter vart dom vill för mig. Har haft kompisar som säger att katter är djävulens avkomma trots att jag älskar katter och jag tycker bara på axlarna. Och hade någon skrivit så i ett kattforum hade jag inte ens brytt mig helt ärligt. Jag har sagt samma sak om kaniner som jag sagt här till min kompis och hon garvar bara :) Men jag bad ändå om ursäkt här för att jag inte tänkte på att vissa kanske tar åt sig och blir sårade, så därför var det dumt och onödigt av mig att lägga till dom kommentarerna om kaniner.

MOJ
3/23/18, 11:27 PM
#79

78. Jag tror inte att någon här inne blev sårad över det du skrev, men det är klart vi argumenterar emot för att kanske få dig att ändra åsikt och syn på kaniner. Angående kaninen tycker jag att det är en bra ide att låte henne vara på balkongen, och då kanske hon kan få en kompis också? Om hon går löst på balkongen kan ni också ställa ut mycket olika hus, grenar osv och byta inredning ofta så att hon har någonting att göra.

rebeckalena
3/24/18, 12:10 AM
#80

#79 Nej alla blir förmodligen inte sårade, men man skulle ju ändå kunna kalla det upprörd på ett eller annat vis? Sen tycker jag att det är synd att man inte läser allt som står och ser att jag bett om ursäkt för mina onödiga kommentarer, då känner jag att det finns som ingen vits att fortsätta påpeka samma sak om och om igen fast det är ju sådant man får räkna med i forum på nätet I guess. Ja jag tycker också att hon borde kunna få en kompis när hon är på balkongen, utomhus spelar det ju mindre roll om dom är en eller två :) Dock är det ju upp till min pojkvän eftersom han äger lägenheten och han är inte glad i kaninen, han ville helst att hon skulle låta den vara hos någon som vill ta hand om den medans hon bor här. Men jag tycker personligen inte att det gör något om dom är två därute! Angående att gå lös så hade den absolut fått det (på balkongen då) men jag vet inte om min kompis vågar ha henne lös dygnet runt utan uppsikt på natten. Eftersom vi inte har något nätskydd att sätta upp så hon vill ju inte riskera att kaninen hoppar och ramlar över balkongräcket.

cissi_1993
3/25/18, 8:20 PM
#81

ber om ursäkt för min tidigare kommentar.

rebeckalena
3/26/18, 6:51 PM
#82

#81 Äsch det är ingen fara egentligen…är ju mitt eget fel över hur jag uttryckte mig angående ämnet till att börja med. Men har i alla fall bett om ursäkt så därför blev jag lite irriterad ja när folk fortsätter att kommentera hur dålig och elak jag är som skrev som jag skrev från början, ja det var väldigt dumt av mig att uttrycka mig på det sättet jag gjorde men har man bett om ursäkt så hoppas jag att folk kan ta det och varenda person som går in på denna tråd behöver inte kasta ur sig samma sak som andra redan gjort flera gånger om du förstår hur ja menar.

Sen så när jag blir upprörd i kommentarerna och verkar hetsig så har det egentligen inte så mycket att göra med den här diskussionen. Jag har problem i livet så att säga som gör att jag jämnt är på dåligt humör och irriterad så det går ut över allt i princip :/ Vilket är väldigt tråkigt och inte okej egentligen. Du förstår nog vilka problem jag syftar på eftersom du läste "Problem med inneboende"….

cissi_1993
3/27/18, 2:31 AM
#83

skulle jag haft en inneboende som var så respektlös skulle jag flippat för länge sen. och tyvärr så går livet ut över livet men har på internet också :) 

hoppas din "kompis" skärper sig.

Annons:
Upp till toppen
Annons: