Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1311 ggr
Fliso
2018-02-27 14:38

Bonda kaniner under hemresan??

Hello, har läst att man kan bonda kaniner genom att ha de tillsammans i en transportbur under stress.  Jag ska hämta hem en unge nu till veckan och undrar om jag skall ta med min kastrerade hane i transportburen eller låta henne åka ensam? 

Alla svar är man tacksam för, vill att dessa ska få en sådan bra start som möjligt och förhoppningsvis förhindra alltför mycket bråk.

Mvh

Annons:
Fridaaaa
2018-02-27 15:35
#1

Låt henne åka ensam. Ha dem i burar bredvid varandra några dagar innan ihopsläpp :) Och släpp ihop på neutral plats med många gömställen och matställen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fliso
2018-02-28 13:45
#2

#1 Tack så mycket för svaret, då gör jag det så blir det nog väldigt bra!

Jennifer-157
2018-02-28 16:51
#3

#1 Jag har sätt och läst att man inte ska ha någonting i hagen/buren vid ihopsläpp, för att kaninerna ska fokusera på varandra och inte ha massa annat att syssla med. Det ända man ska ha är en hög med hö i mitten. Rätta mig ifall jag har fel, men jag har sätt uppfödare som gör så vid ihopsläpp.

Fridaaaa
2018-02-28 16:57
#4

#3 Stämmer int! Kaninerna måste kunna gömma sig och ta sig undan om de behöver det.  Mycket gömställen och flera matställen.

Satt ihop flertalet kaniner senaste åren. Är inte snällt mot dem att utesluta saker i hagen och så.

Och är just det att de inte enbar ska fokusera på varandra, större risk att det inte fungerar då, och att det kan trigga mer utan att de har saker att göra samt kunna ta sig undan den andra vid behov

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fliso
2018-03-01 10:27
#5

Så är det mycket saker och gömställen samt hö för att det skall funka, liksom hålla sådana här möten korta men ofta eller långa men mer sällan? 

Bör dem vara ifrån varandra någonting eller skall dem alltid få ha tillgång till varandras sällskap men t.ex ett galler emellan?

cissi_1993
2018-03-01 20:43
#6

det är jätte bra om du alltid får ha varandras sällskap men med galler i mellan till en början. sen när dom verkar bekväma med varandra med galler så provar man att släppa ihop dom. däremot vet jag inte hur ofta eller länga dem ska gå ihop ifrån början.

Annons:
crystalguurl
2018-03-01 21:03
#7

Håller med om att ta hem kaninungen själv och låta kaninerna bo brevid. Vande min kaninunge med äldre kastrerad hane genom att de bodde på varsin sida av buren med hö/toa brevid varandra. En vecka innan ihopsläpp bytte jag sida varje dag så de vande sig mer med varandras lukt/revir.

Satt sedan ihop dem i snickebon, i en Hage med endast toa, hö och vatten. Funkade super! Om man ska ha hus/gömställen under ihopsläppningen rekommenderar jag att det finns två utgångar, så att en inte kan bli "fångad" inuti av den andra, och inte ha någon utväg. Har inte gjort det själv så vet inte exakt, men hoppas det går bra!


Fridaaaa
2018-03-02 10:44
#8

#5 Om ihopsläppet går bra behöver du inte sära på dem :) Mina går tillsammans hela tiden om ihopsläppet går bra och det inte blirslagsmål :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Fliso
2018-03-13 13:16
#9

Låter toppen det, längtar till att dem ska få börja bekanta sig! Förhoppningsvis kommer hon hem till helgen, min kastrerade hane har vart ensam nu sen hans kompis dog :(

Upp till toppen
Annons: