Annons:
Etikettallmänt
Läst 1105 ggr
Sandralahna
2018-02-27 11:22

Städning utanför bur

Hej!
Jag har parkettgolv i rummet där mina kaniner bor och har därför lagt ut mattor så att de ska kunna hoppa runt på golvet utan att halka runt alldeles för mycket. 
När jag ska städa utanför burarna blir min dammsugare ofta igentäppt av allt hö som dammsugs upp och pga mattorna upplever jag att det är svårt att sopa ihop det innan jag dammsuger. 

Hur gör ni?  Har lite funderingar på att skaffa en grovdammsugare, men det känns som en onödig grej.

Alla tips? mottages tacksamt! :)

Annons:
ivanhoe81
2018-02-27 11:34
#1

Går det inte att skaka mattorna eller tänker jag på fel sorts mattor

rebeckalena
2018-02-27 12:00
#2

Enkelt, ställ ut buren. Givetvis inte nu mitt i vintern om dom är vana innekaniner, men så fort temperaturen tillåter.

rebeckalena
2018-02-27 12:00
#3
Gronstedt
2018-02-27 12:07
#4

TS, du kan prova en leksaksräfsa för att dra ihop de längsta stråna, så brukar dammsugaren kunna klara resten.

Arcade-Foodie
2018-02-27 12:21
#5

Du kanske kan byta till andra slags mattor som är lätta att skaka av :3

Ess1
2018-02-27 12:52
#6

En halkmatta för badrum tror jag skulle vara lättare att hålla ren. Lidl har en allroundmatta den här veckan som kanske fungerar. Jag har inte sett den i verkligheten. 

https://www.lidl.se/sv/erbjudanden.htm?articleId=7615

Annons:
Trebit
2018-03-01 08:28
#7

Det finns också superbra gummiborstar som lätt lossar päls och hö som fastnat i mattor, använder min jämt! 

https://www.arkenzoo.se/sweeper-borste-105392

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

cissi_1993
2018-03-01 20:38
#8

min matta är relativt lätt städad (vanlig trasmatta) jag sopar och behövs det skakar jag men jag vet att typ mattor man brukar ha på balkonger är jätte svåra. men har du prövat med en lite hårdare borste?? jag har själv inte provat de men det kommer bli mitt nästa steg i kampen mot hö på balkongen 😃

Sandralahna
2018-03-05 20:47
#9

Jag bor tyvärr i lägenhet, och vill därför inte ha kaninerna utomhus.  Skulle alldeles säkert gå att skaka av mattorna, men då jag har lite dåligt med plats inne och inte gärna tar ut mattorna just nu så är det heller inte ett alternativ för tillfället.
Dessa mattor är köpta på Rusta och jag tittar hela tiden efter nya, prisvärda mattor som skulle funka bättre att använda. 

Tack för de tips? som kommit in :)

rebeckalena
2018-03-24 00:16
#10

#9 Hur stor balkong har du? Min kompis som bor i min och min pojkväns lägenhet just nu med mig har en kanin och hon ska köpa en utomhusbur och ställa ut den snart fram till hon flyttar hem till sommaren för att underlätta städningen inomhus. Vi bor också i lägenhet men vi har dock en väldigt stor balkong så buren får utan problem plats där och hon har space att hoppa runt :)

Arcade-Foodie
2018-03-24 00:36
#11

Om dina kaniner inte gnager på saker kan du använda en duk utanför buren som fångar upp allt och sedan bara tömmer skräpet i soptunnan, bäst är att duken är plastig så att höet inte fastnar och är lätt att glida av :3 Funkar väldigt bra och dammsugan behöver inte ta stryk ^.^

Sandralahna
2018-04-03 13:17
#12

#10, Jag har tyvärr ingen balkong alls. Är enda saken som saknas i denhär lägenheten. 

#11, Honan gnager på precis allt, så det är tyvärr heller inte en lösning. Men köpte en ny matta som är mycket lättare att dammsuga. Hanen tycker den är lite obekväm/läskig att gå på, men har lagt några små, lite mjukare mattor ovanpå som han kan hoppa på. Då blir det inte lika jobbigt att dammsuga iaf.

Upp till toppen
Annons: