Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1398 ggr
rebeckalena
2/26/18, 2:00 PM

Behöver tips & svar fort ang kanin...

Hej alla fina! Det är såhär att jag skulle behöva lite råd & tips? angående min kompis kanin. Kan börja berätta lite kort vad det gäller och mina känslor kring situationen… Det är såhär att min rumskompis som jag hyr lägenhet med har en inne kanin, en dvärgvädur. Det är egentligen min pojkvän som äger lägenheten förresten men vi bor här tillsammans nu för att jag skulle kunna ha råd att bo kvar här lägenheten medans han är och gör militär utbildning. Tillbaka till "kanin situationen". Jag vill börja med att säga att hon tar väldigt bra hand om sin kanin, hon gosar ofta med den, släpper ut den på balkongen så den kan springa av sig, borstar den, håller ordning i buren osv. Allt man ska helt enkelt. Men mina problem är främst att jag stör mig så sjukt mycket på allt hö som sprids i lägenheten! Man kan dammsuga och 10 min senare har kaninen sprätt ut ett nytt lager. Och trots att min kompis håller rent i buren så tycker jag att det luktar unket på något sätt, och det kommer jag ihåg att jag känner igen från då man varit hemma hos folk som haft kaniner förut… Pga lukten och främst att det blir så skitigt att ha den inne så vill jag att den ska ut. Men hon säger att det är för kallt att sätta ut den nu och att den fryser ihjäl då eftersom den inte är van vid kylan. Men jag är nära att kasta in den i förrådet för att slippa den ×skämt× :) Sen så, trots att hon aktiverar den varje dag, håller den på att gräva i botten på buren och "donka" runt i buren så det skakar i hela gallret, plus att hon leker med bollen som hon har hö i så att det dunsar hårt i väggen dygnet runt, otroligt irriterande…har försökt knuffa till den och säga bestämt nej när hon håller på för mycket men det verkar inte vara någon idé. Nu till frågorna! För det första, stämmer det att man inte kan sätta ut en kanin i kylan (Är fortfarande kring -20 här uppe i norr) om den inte är van vid det? Hon är ju van på det sättet att min kompis släpper ut henne någon/några timmar om dagen och kaninen är överlycklig av det. Borde hon inte ha byggt en vinterpäls på något sätt då så att hon klarar kylan? Så länge man har en isolerad ute bur med halm och värmelampor? Eller stämmer det att hon måste vänta med att ta ut den till det blir varmare (typ 0 gradigt eller någon plusgrad minst enligt henne…) Och för det andra, kan man tillrättavisa kaniner på något sätt utan att skrämma/göra illa dom? Eller är dom bara dumma och förstår inte sammanhanget? Det är ju otroligt störigt när det bokstavligt talat dunsar i buren hela tiden av hennes påhitt. Hon står i en rymlig bur i vardagsrummet och det blir jobbigt om man sitter och kollar teve eller behöver fokusera på skolarbeten (läser på Komvux…) osv.. Och sen undrar jag bara lite varför ni som har kanin vill ha kanin? :)…ta det inte så allvarligt, bara en intressant fråga…för oftast tänker man ju att kaniner är något barn vill ha, men hur tänker ni vuxna som vill ha kaniner?? Förlåt om jag provocerar någon nu…men jag tycker att kaniner är ganska opersonliga och sprättiga och stirriga, dom smutsar ner mycket (visst man kan lära dom att gå på lådan, men det kan vara svårt)…och man kan typ inte göra något med dom om man då inte sysslar med kanin hoppning eller ställer ut dom när det är renrasiga kaniner…nu har ju min kompis sin kanin här i lägenheten så jag märker ju hur det är med kanin…det känns på något sätt som att en kanin blir inte en familjemedlem på samma sätt som katt eller hund om ni förstår hur jag menar? Jag och min kille har en kattunge tillsammans här också, han är busig som alla kattungar och vill vara med överallt…men trots att han är liten så beter han sig betydligt bättre än kaninen. Han förstår för stunden om man tycker det är jobbigt att han gör massa oväsen, tex när det är läggdags. Då slutar han och kommer och myser i sängen med mig istället (har han liggandes bredvid mina ben nu) 😍😍 och han är superduktig på att gå på lådan och så sjukt kelig och social, känns som att han är mitt barn nästan haha. Skulle ni träffa honom skulle ni förstå vad jag menar med härlig personlighet vad gäller honom! Kaninen kan man inte ta i sängen och gosa med på samma sätt, den är inte lika kelig även fast min kompis kanin är väldigt snäll och vill bli klappad ibland…vi testade att låta henne vara med oss i soffan ett tag men det funkade inte, hon bajsade ju överallt och började kissa också…vi försökte få henne att sluta men det gick inte så nu får hon absolut inte vara lös i den här lägenheten något mer… Och när folk har kommit på besök så har dom på sin höjd fått klappa henne lite, men annars sprätter hon bara och sitter och stirrar…och om någon försöker ha henne i famnen har hon kissat ner dom… Nä, visst små kaninungar är jättesöta, men jag förstår inte tjusningen att ha dom som husdjur…känns som att dom ska leva i det vilda egentligen eller iaf på en stor bondgård där dom kan gå runt fritt och må bra? Bara intressant att höra hur ni som gillar kaniner tänker kring detta :) och förstås om någon vill och kan svara seriöst på mina ovanstående frågor… Ha det bra!

Annons:
vallhund
2/26/18, 2:13 PM
#1

Kaninen kan inte sättas ut nu. Kaninen förstår inte ordet nej.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
2/26/18, 2:20 PM
#2

Jag har för mig att man brukar säga att det bör vara högst 10 °C skillnad mellan ute- och innetemperatur när en innekanin ska bli utekanin eller tvärt om.

Man kan "uppfostra" kaniner som alla andra djur, med positiv och negativ förstärkning (det vill säga att man belönar önskade beteenden med att tillföra något (till exempel godis) när den gör rätt, eller genom att ta bort något (som att sluta upprepa kommandot) när den gör rätt. Som all träning av djur kräver det tid, tålamod och framför allt konsekvens. Instinktiva beteenden, som att gräva, är mycket svåra att träna bort och livsnödvändiga beteenden, som att äta, är förstås omöjliga att träna bort.

Arcade-Foodie
2/26/18, 2:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Att säga en kanin är opersonlig är helt fel att säga. Kaniner är svåra att uppfostra men det går och med allt hö så får man fixa en bättre höhållare helt enkelt, jag har två katt lådor en som är hans toalätt som står precis under höhäcken och den andra står bakom höhäcken och fångar upp höet som kommer utanför buren. Men all hö som kommer utanför kattlådan är hö som ramlat ut när jag fyllt på. Allt med kaniner beror på personligheterna dom har vilket gör dom till roliga djur enligt mig. Min kanin passar mig perfekt då jag älskar att läsa böcker o kolla film och då brukar min kanin komma och mysa. Du har bara träffat en kanin med dens personliga personlighet och man kan inte bunta ihop alla kaniner till samma personlighet och dra en slutsats från det. Det är som att jag skulle säga alla katter är vilda för jag blivit attackerad av min gudmors katt över 100 ggr sen jag var liten, han var en riktig sur katt och om man var ivägen när han så vart man biten och riven. De samma gäller kaniner, min kanin är gosig, lugn, lekfull, andra kan gosa med honom i timmar och han håller sig så länge han kan tills han kommer till min famn, ger folk pussar, en riktig tiggare som gör tricks för mat och kommer alltid springandes när man är ledsen och lägger sig i min famn. Så hur kan man säga att en kanin är opersonlig när de har så himla olika personligheter.

rebeckalena
2/26/18, 4:05 PM
#4

#3 Vad menar du med en bättre hö hållare? :) Hon har en "metall aktig" till sin kanin, man öppnar som en liten lucka på den och trycker in höet och sen stänger igen och hänger den med en krok inne i buren. Då sitter höet ganska kompakt inne i hållaren men sticker ut så att kaninen kan få tag på det. Men kaninen sliter och drar ju ut halva höhållaren och slänger runt sig så det går ju inte att stoppa…

Plus att smutset som blir i lägenheten pga kaninen har ju inte bara med hö hållaren att göra, det är ju även pellets och det hon har i botten av buren som flyger ut från buren och sprids i lägenheten när kaninen sprätter och "leker" i buren eller vad den nu håller på med…:) Jag insåg att det finns en anledning till att många tycker att kaniner ska hållas utomhus och ej inomhus, även om jag hade velat ha den kaninen eller någon annan kanin hade jag tyckt att den ska vara utomhus.

Jag förstår hur du känner och självklart kan jag inte svara för alla kaniner i världen, jag är helt säker på att dina kaniner är gosiga eftersom du säger det och dom är jättesöta på bilderna :)…Men jag har lite mer erfarenhet av olika djur än bara just min kompis kanin. När jag växte upp så hade vi både hundar, katter och även undulater. Plus att min lillasyster ville ha kanin när hon var yngre så vi har haft kaniner också när jag var yngre. En sommar gick jag även med på att ta hand om en av hennes kaniner (detta var flera år sedan), så då skötte jag ju om den en  hel sommar. Och från mina personliga erfarenhet så är inte en kanin samma sak som en hund eller katt enligt mig, visst det är klart att kaninerna hon hade var olika till sättet. En av dom gick inte alls att gosa med eller knappt klappa för den var så nervig och bitsk, men den jag tog hand om var väldigt snäll och gillade att vara ute i koppel. Men jag tyckte ändå inte det var samma sak som att ha en hund eller katt, vet inte exakt hur jag ska förklara det i ord utan att det bara låter hårt och elakt men kaniner är inte min grej helt enkelt. 

Detta är ju bara min personliga åsikt, alla har ju rätt att tycka vad dom vill :) Kaninen betyder mycket för min kompis och då gör den ju det, det är ju hennes känslor liksom. Medans jag inte bryr mig ett dugg om den och vill helst inte ha den i mitt hem, och hon vet om allt vad jag tycker men hon blev inte arg för det när vi diskuterade om det. Precis som att jag inte hade brytt mig om hon tyckte att katten min var djävulens påfund haha :) Som sagt, det är bara min egen åsikt att jag tycker dom är opersonliga och ganska tråkiga även fast vissa kan vara mer sociala och framåt än andra. Men alla måste inte tycka som mig :)

Gronstedt
2/26/18, 4:09 PM
#5

#4: Det borde vara möjligt att sätta fast höhållaren med ståltråd eller liknande så att den är tryckt mot gallret och inte slänger runt och slår i burväggarna. Då blir det ju i alla lite tystare. Se bara till att inga vassa ändar sticker ut som kaninen kan komma åt.

rebeckalena
2/26/18, 4:11 PM
#6

#1 Nä jag har förstått det nu att dom inte förstår det alls…hon (kaninen) såg bara förvirrad ut när jag lugnt men bestämt försökte säga åt henne att lugna sig och fortsatte med det hon höll på med. :)

Okej tack för svaret ang att ha henne utomhus! Jag och min pojkvän diskuterade om detta innan vi pratade alla 3 (jag, min kille och min kompis då som  bor här tillfälligt), för han vill också ha ut kaninen av samma anledning som mig. Och han sa först till mig att det är väl bara att ta buren och ställa ut den på balkongen, kaniner är väl vilda djur så hon klarar sig nog ute i kylan. Att påpeka så har han ingen kunskap alls eller erfarenhet av kaniner så han trodde genuint att det skulle gå hur bra som helst så han var nästan på väg att ställa ut den :'D…men jag stoppade honom i det förstås och sen när min kompis förklarade för honom att det inte gick bra för att kaninen måste först vänja sig osv så förstod han och var schysst och lät henne ha kvar den här inne tills det blir varmare ute…

Någon aning om exakt hur "varmt" det måste vara när man kan sätta ut den?

Annons:
Morötterna
2/26/18, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Kaniner som bor inne på vintern ska INTE släppas ut innan det skiljer 10 grader inne och ute e.x. 20 grader inne 10 grader ute då är det ok att flytta ut den . Kaniner kan få värmeslag och dö om det skiljer för mycket i temperaturen. Jag är 11 år men min mamma älskar våra kaniner som jag och min syster gör, jag tycker båda våra har såå stor personlighet och skulle alldrig säga att dem inte är en familjemedlem. Om den låter mycket kanske den vill ha en kompis i buren eller mer stimulans e.x. Hoppning (Bild på våra dvärgvädurar)

Arcade-Foodie
2/26/18, 4:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Har aldrig haft andra djur än kaniner, men har varit hundvakt och kattvakt vet att de är mycket lättare när det gäller att hålla rent. Men har aldrig haft några problem med mina kaniner, när de är i sina burar Är de lugna och tysta då. Leker gör de utanför buren och ända stället som blir stökigt är i buren och en liten area runt buren, det löser jag genom att ha matta så allt fastnar där istället. Har också en sån höhållare men jag knöt fast den i buren så går den inte rubbas, och använder kattlådor som fångar upp höet. En bättre modell på Höhäck, bästa med Höhäck är att minimera ställen där höet kan åka ut för att göra så det bara hamnar inne i buren.

HamPaw
2/26/18, 4:23 PM
#9

#8 var fick du tag i den höhäcken?

rebeckalena
2/26/18, 4:25 PM
#10

#2 Okej…vi har inte så jättevarmt i våran lägenhet. Kanske kring 20+ om ens det, vi har ingen termometer för att kolla…så det betyder att man kan sätta ut en inne kanin när det blir kanske mellan 8-9 plusgrader ute eller? Då är det ju i så fall ett tag kvar förmodar jag…:(

Okej du har säkert rätt i det du säger med uppfostran av kaniner, jag är ju inte expert på kaniner så kan inte säga emot så. Men om jag gör en jämförelse bara lite snabbt, katter är ju mer eller mindre egensinniga och går sin egen väg i månt och mycket. Självklart är min kattunge busig och gör som han vill ibland och går emot vad matte säger, katter är ju så kallade ögontjänare som man brukar säga ;) Och det kan krävas tid och tålamod att uppfostra en katt också. Men (då vet jag inte om min katt bara är ovanligt duktig på att lyssna, fast det har varit likadant med alla katter vi haft hemma också när jag var liten så…) om han håller på att tex. leka med påsen där panten är så det låter jättemycket eller bara någonting som ger oväsen, och jag släcker ner och ber han lägga av så lyssnar han på mig och kommer och lägger sig. Visst, sen gör han ju om samma sak igen vid ett senare tillfälle, men det är ändå mycket lättare att få honom att "bete" sig.

Höll på med kaninen hur länge som helst igårkväll tex. när hon lekte med hö hållaren sent på kvällen och dunsade runt i buren (hennes bur är i vardagsrummet precis vid dörren till mitt sovrum också, hörs tydligt när hon far runt även fast man stänger dörren)…tog bort en leksak från henne som hon höll på med och sa bestämt nej när hon höll på. Och när hon slutade då jag knuffade till henne lätt och blev arg så stannade hon upp och stirrade och då klappade jag henne, men hon verkade bara förvirrad och fortsatt gräva och fara runt, var som att det inte ger något alls att ens försöka :) Så det är ju en viss skillnad mellan bara katt och kanin tex…

Men om du har några bra tips? som kanske funkar så skulle jag bli glad om du orkar dela med dig! :)

#5 Vilken bra idé! Ska föra det vidare till min kompis så kanske vi kan fixa det.

Gronstedt
2/26/18, 4:40 PM
#11

#10: För det första tar det betydligt mer än ett träningstillfälle att lära ett djur någonting. För det andra är det mycket svårt att träna bort ett instinktivt beteende, i synnerhet om du inte erbjuder något annat den kan göra i stället för att gräva. 

INGET djur vet  vad "nej" betyder innan någon människa har lärt djuret det. Och även om djuret lärt sig vad "nej" betyder, kan det inte veta  exakt vad av alla femtielva saker det gör som människan vill att det ska sluta med - förrän människan har lärt djuret vilket beteende som är det oönskade. 

Om du inte har en trygg och tillitsfull relation till kaninen lär den knappast se det som en "belöning" att bli klappad av dig. Din katt har förmodligen en helt annan syn på dig än vad kaninen har.

Arcade-Foodie
2/26/18, 4:40 PM
#12

#9 den finns på etsy men kostar ganska mycket, bättre att bygga själv. Använde bilden som utgångs punkt istället till min egna.

vallhund
2/26/18, 5:28 PM
#13

Din inneboende får väl ha kaninen i sitt rum? O sluta med dina uppfotringsfasoner, det är bara elakt mot kaninen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
rebeckalena
2/26/18, 6:29 PM
#14

#10 Men du verkar ju inte alls förstå vad jag menar…det är klart jag fattar att man inte kan lära djuren på en gång. Jag sa att skillnaden var att katten kan ändå förstå vad jag vill och menar på ett annat sätt och förhålla sig till det när man till exempel ska lägga sig och sova, då förstår han att han ska sluta kuta runt och greja med saker också lägger han sig bredvid eller på mig och somnar…men kaninen förstod inte ett dugg vad hon gör fel och att hon ska sluta hålla på. Och visst kan väl relationen till ett djur spela in, men hon lyssnar och förstår sällan vad min kompis som har kaninen vill och hon har ju haft henne i nästan ett år nu och försökt "jobba" med henne varje dag och träna henne, och det går väldigt trögt.

Jag har den uppfattningen att jag tror egentligen inte att kaniner är till för att domisticeras (ursäkta stavningen), hundar mår bra av att ha en ledare och har levt med människan i flera tusentals år….katter är mer egensinniga än hundar förvisso och inte lika lätta men alla katter jag har haft har varit betydligt mer tillgivna och lyssnat bättre än vad en kanin gör. Och katten har också levt vid människans sida i tusentals år, därför att människan började ge mat åt katten för dom insåg att dom behövde katter för att till exempel fånga möss, och med tiden såklart så vande dom sig att leva sida vid sida med människan osv osv….orkar inte hålla på att gå så djupt in i det där.

Men kaninen har ju i princip varit föda för människan och dom har levt vilda tills dom började hållas som husdjur och raser avlades fram osv, men kaniner är nog mera vilddjur egentligen och hade mått bättre av att i alla fall kanske bo på landet på en stor inhägnad och inte som en familjemedlem i en lägenhet.

Herregud massa OT  :) menmen

vallhund
2/26/18, 6:38 PM
#15

Du verkar inte kunna så mycket om djur öht, varken kanin, katter eller hundar. Du får väl be din vän att flytta så du slipper kaninen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

rebeckalena
2/26/18, 6:43 PM
#16

#13 Det går tyvärr inte att hon har den inne i sitt rum, dels är hennes rum så pass litet att buren knappt skulle få plats där inne då hon har sängen och datorbord (vi har en 2,5a stor lägenhet så hon måste ha det minsta rummet som sitt rum som annars brukar vara min killes datarum). Plus att ventilationen är ganska dålig där inne OCH det är en heltäckningsmatta på golvet, så det skulle ju bli ett h*lvete att städa bort det…och vi vill ju inte ha kaninen i vårat sovrum förstås så att vardagsrummet är det enda stället buren får plats på, buren måste ju vara tillräckligt stor för kaninens skull också.

Vaddå lägg ner din uppfostran? Vad gjorde jag för fel som testade att bara säga åt kaninen lugnt men bestämt och ta leksaken från henne och bara helt enkelt få henne att lugna ner sig. Jag var ju inte elak med henne på något sätt och drog i henne eller slog till henne eller något? Plus att jag skrek inte ens på henne, så jag skrämde inte henne heller. Tycker det är så underligt med människor som har den åsikten att man inte ska säga åt sina djur, det finns en gråzon mellan att vara dum mot djur och att låta dom göra hur dom vill…herregud.

Men du har väl rätt, det är ju lika bra att lägga ner försöket, för hon kommer ju ändå aldrig fatta. :) *ironi*

Gronstedt
2/26/18, 6:58 PM
#17

#14: Katten "fattar" för att du och den har en tillitsfull relation som har byggts upp under längre tid. Den "fattade" inte heller allt du sade och ville första minuten den bodde hos dig, eller hur? Att börja tränga sig på i buren och knuffa och klappa på en kanin som inte är trygg med dig är inte snällt någonstans, det är tvärt om att skrämma den rejält. Om du tar dig tiden att skapa en god relation till kaninen kommer du att upptäcka att den fattar en hel del. Det är upp till dig att vara vuxen den uppgiften.

rebeckalena
2/26/18, 6:59 PM
#18

#15 Nej jag har ju bara växt upp med djur hela mitt liv. Och du verkar veta så mycket om min kunskap. Och du skriver att kaniner inte förstår ett nej, men när min kompis säger åt henne i andra situationer så har hon lyssnat på en nej ibland. Så du verkar ju vara helt jävla borta.

Jag sökte seriösa och konkreta svar så du behöver inte komma hit och börja med någon moral predikan, och som jag sa tidigare, det finns en gråzon mellan att vara dum mot djur och att låta dom hålla på som dom vill. Det är tack vare människor som dig som många djur är olydiga…jag är bestämd men väldigt kärleksfull mot min katt, och oj han är ju så rädd för mig att han ligger på mig och sover hela tiden och ligger i min famn och hoppar upp på min axel. Så du verkar vara den som inte kan så mycket, gör något trevligt istället för att börja predika för mig.

rebeckalena
2/26/18, 7:03 PM
#19

#15 Både jag och min kompis som äger och ÄLSKAR sin kanin suckade högt när vi läste din kommentar att man skrämmer den genom att säga åt den. Då måste du i så fall ha en jävligt nervig kanin som blir rädd för ett nej.

rebeckalena
2/26/18, 7:10 PM
#20

#17 Alltså hur vet du vilken relation jag och kaninen har? Jag har varit med sen kaninen var bebis och vi hjälptes åt ett tag att ta hand om henne, och jag tar fortfarande hand om henne ibland om min kompis tex. är borta. När hon  är ute ur buren kommer hon ofta fram till mig för att bli klappad och visa tillgivenhet, så hon är så långt ifrån otrygg med mig man kan vara. Varför uttalar du dig om något du inte vet? :/

Och vaddå tränga mig på buren? Jag har inte knuffat henne hårt, då missuppfattade du det helt. Bara puffade på henne lite och sa med lugn men bestämd röst. Det funkade ju inte så till slut lät jag det bara vara, jag har aldrig gjort henne illa och hon är verkligen inte rädd för mig…

Annons:
Trebit
2/26/18, 7:10 PM
#21

Jag blir lite olycklig när jag läser inläggen här. Kaniner är fantastiskt personliga djur som absolut går att ha inomhus utan massor med stök, de är relativt lätta att toaträna och kan absolut lära sig vad de får och inte får göra. Men i grunden är kaniner helt andra djur än katter och hundar. Du kan inte jämföra din katts beteende mot dig och kaninens beteende. De är helt olika djur med helt olika behov. 

För mig låter det som om kaninen är understimulerad och instängd, och definitivt att den behöver få sina behov tillgodosedda bättre. Att ha en liten höboll som höhäck låter jättejobbigt, klart att kaninen drar och sliter i den när den hela tiden behöver kämpa för att få ut mat. "Rymlig bur" tror jag inte det minsta på heller, ingen innebur på marknaden idag skulle kunna beskrivas som rymlig, förhoppningsvis är den i alla fall laglig, även om de lagliga måtten fortfarande är absurt små. 

Om, och bara om, du är intresserad av att faktiskt förstå kaninen ni har hos er och göra livet bättre för den, föreslår jag att du läser på om kaniners behov och beteenden. Att förstå varför kaninen "är jobbig" är ett steg på vägen för att kunna bo med en. Kaninen gör inte "fel" för att den är korkad och inte kan lära sig något, den utför sina beteenden som kanin så gott den kan i den miljön den bor i. 
Lösningen är inte att få kaninen att sluta göra de jobbiga beteendena ("dunsa runt i buren" etc. som du skriver) det är att ge kaninen möjlighet att få utföra sina naturliga beteenden (som att "dunsa runt" = röra på sig) utan att t.ex. begränsa den till en liten gallerbur som skakar och låter. 
Jag kan rekommendera t.ex. webbsidan therabbithouse.com som en bra utgångspunkt om du vill lära dig mer. 

Om du inte är intresserad av att förstå kaninen och kunna samexistera med den så föreslår jag att du pratar med din rumskompis om att omplacera kaninen, eller flytta och ta den med sig. Kaninen ska inte behöva lida för att du tycker den är jobbig.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Silversongshoppkaniner
2/26/18, 7:28 PM
#22

Ni kanske ska kastrera hon eftersom hon skvätter? Och ni kan absolut inte sätta ut henne! Hon kommer frysa ihjäl!

Silversongshoppkaniner
2/26/18, 7:28 PM
#23

Ni kanske ska kastrera hon eftersom hon skvätter? Och ni kan absolut inte sätta ut henne! Hon kommer frysa ihjäl!

Arcade-Foodie
2/26/18, 7:30 PM
#24

Istället för att ta bort leksaker ge den leksaker den får leka med, när min kanin får massor av energi ger jag honom en aktiverings leksak han kan leka med i någon timma och efter det är han lugn. Min kanin har en tendens att hoppa upp på bord och bokhyllor när han har massor av energi och välta ner massor av saker. Men att distrahera honom med något annat är bättre än att ta bort det han leker med.

Gronstedt
2/26/18, 7:30 PM
#25

#17: Jag vet vad du har skrivit- att du tycker kaninen är korkad, ett irritationsmoment som du stör dig på oavbrutet och en varelse som du gärna jämför på nedsättande sätt med ett djur som beskriver som bättre. Och att du anser att den är korkad, irriterande och mindre värd för att den utför sina naturliga, grundläggande beteenden och inte slutar för att du fyar. Du beskriver en tydlig rädslereaktion ("stannade upp och stirrade") och påstår sedan att den inte är rädd för dig. Kaninen är en kanin, du däremot är en människa som borde ha kapacitet att analysera problem. Det åvilar dig att lära dig hur du ska kunna lära kaninen. Vad har du till exempel gjort för att ge den möjlighet att utföra sina nödvändiga naturliga beteenden på tider när det inte stör?

rebeckalena
2/26/18, 8:10 PM
#26

#21 Vad gäller buren så kanske du missförstod det, med "rymlig" bur så menade jag en stor där det finns gott om plats, såklart inte nog gott om plats för att kunna motionera och göra sina behov…men hon får ju komma ut dagligen (vi bor ju på andra våningen men vi har en väldigt stor balkong, alltså väldigt stor) så hon är superglad när hon får komma ut och springa av sig där. Och min kompis umgås med henne och socialiserar henne, så jag vet att hon stimulerar sin kanin så gott hon kan. Tyvärr bor vi ju inte på landet så att man kan ha någon stor kanin Hage åt henne…menmen, bara för att förtydliga. Just igår var min kompis borta så då kom inte kaninen ut någonting, så jag tror att det är anledningen till att hon var EXTRA rastlös. Annars brukar det inte vara lika illa för henne, men ändå. Men annars så släpper som sagt hon ut kaninen varenda dag och är med den och borstar henne osv

Och jag håller fullt med dig om att kaniner egentligen borde få ha en större yta att "uträtta sin behov på", alltså röra på sig och leka runt. Det är ju det jag påpekat tidigare att kaniner borde få ha tex. en kanin Hage att springa runt i osv. Men i nuläget har vi inget val, vi bor ju i lägenhet som sagt och den yta hon har att springa lös på är ju balkongen. Som tur är så är det en väldigt stor balkong så hon har ändå yta att skutta runt på. Visst man kan ju ha kaniner lösa i hemmet också så de slipper sitta i en bur resten av tiden, men då måste man för det första kaninsäkra hela hemmet (sladdar osv), för det andra så har hon ju redan ett beteende att kissa i soffan och det är inte så kul att behöva tvätta kissfläckar jämnt…och hon hade tagit sig själv upp i soffan så fort man kollar bort. Plus att min kattunge inte låter henne vara ifred om dom är lösa i samma rum, han ska hoppa på henne hela tiden och försöka leka men kaniner och katter leker ju inte direkt likadant :) Så det skulle förmodligen bli jobbigt och stressigt för henne (kaninen), medans hon är inne i buren så går det bra att ha både henne och katten här inne. Och sist av allt så skulle inte min pojkvän acceptera att kaninen går lös i lägenheten av olika anledningar, som att hon är ju långhårig så det skulle ju fastna hö i pälsen och spridas överallt, så det skulle ju försvåra städningen ännu mer :) Och sen att dom små liven kan få för sig att börja tugga på fel saker och förstöra möbler osv..

Jag har bara en fundering, vad menar du med att hon skulle lida för att jag tycker hon är jobbig? Eller syftade du på något annat? För jag har aldrig varit dum mot henne och tar till och med hand om henne ibland åt min kompis om det behövs. Det enda problemet är egentligen att jag vill att hon ska vara utomhus egentligen och det vet ju min kompis om, hon vet ju allt jag tycker om det här redan. Som jag nämnde tidigare någonstans att även om jag hade velat ha en kanin så hade jag tyckt att den ska vara utomhus. Självklart så skulle vi ju inte stoppa ut henne nu i kylan eftersom hon är inne kanin, när både jag och min pojkvän förstod att det blir för kallt för henne att vara ute nu så låter vi ju henne såklart stanna här inne tills det blir varmare ute….vi skulle ju aldrig bara slänga ut henne i kylan. Och min rumskompis är min bästa vän och jag vet vad kaninen betyder för henne även fast jag inte har så stort intresse av kaninen, så jag skulle ju aldrig försöka tvinga henne att ge bort den bara…och vi har kommit fram till en bra kompromiss att kaninen såklart får vara här inne tills det är varmare ute, och sen köper hon en utebur till balkongen och då kommer kaninen ha ännu mer möjlighet att röra på sig där ute.

Jag försöker bara hitta lösningar på hur man kan göra det så bra som möjligt fram till att kaninen flyttar ut…återigen jag skulle verkligen vilja veta vad du menar med att hon (kaninen) skulle lida?

Tack och lov att det finns folk som kan ge konstruktiv kritik och inte bara komma med massa påhopp och antaganden och ska hålla på att tillrättavisa och köra någon konstig moral…alltså tack för att du kom med konstruktiv kritik :)

rebeckalena
2/26/18, 8:32 PM
#27

#25 Ja jag brukar tycka hon är irriterande och störig ibland, men herregud det är ett djur man kan inte hata ett djur, du får det att låta som att jag är värsta monstret. Det jag gjorde var att jämföra att hon inte förstod lika lätt som katten (bara ett tillägg, kaninen är inte ny här utan har bott här sen i Augusti förra året…katten sedan i September). Precis som att hundar är lättare att till exempel träna tricks och lydnad än katter, det betyder inte att kaniner eller katter är omöjliga men det är ju skillnad från djur till djur…det är ju bara så det är.

Alltså snälla, stopp nu. Hon stannar upp sådär och stirrar när man klappar henne också, eller när hon vill bli klappad. Och gör man det så står hon helt stilla och knaprar med tänderna och kan slicka en på händerna som tack…vart får du rädsla ifrån? Och du verkar ju känna oss riktigt bra på något konstigt sätt eftersom att du vet så mycket om mig och hur det är mellan mig och kaninen. Hon har aldrig någonsin visat rädsla för mig och hon brukar följa efter mig när jag är på balkongen och hoppa upp i famnen när jag sitter där och tigga mat eller att bli klappad…för så gör ju ett djur som är livrädd för en?

Även om det skulle åvila mig att lära kaninen, vilket det egentligen inte gör eftersom det inte är min kanin, så var frågan från början OM det går att lära kaniner och i så fall hur och på bästa sätt UTAN ATT SKRÄMMA DOM.

Sorry, blir så irriterad av påhopp och massa anklagelser och antaganden. Kom gärna med konstruktiv kritik i stället och goda råd och tips? som allt handlade om från början egentligen.

Annons:
rebeckalena
2/26/18, 8:41 PM
#28

#22 Du läste nog fel, jag sa att hon sprätter inte skvätter :) Skvättande har aldrig varit något problem med henne, det enda var att hon började kissa i soffan så det gick inte att låta henne vara där längre.  Så nu får hon endast gå fritt utomhus på den stora balkongen men inte inomhus…

Nej att inte ha henne utomhus nu har vi redan förstått…hon kommer inte att bli utomhuskanin förrän till våren.

rebeckalena
2/26/18, 9:17 PM
#29

#25 Och en sak till, varför blir folk så triggade av att jag inte direkt gillar kaniner eller vad man nu ska använda för ord? Det finns folk som inte gillar ormar, hästar, katter osv…och jag är inte förtjust i kaniner, vad är problemet. Jag har väl rätt till min åsikt om dom, men det innebär inte att jag har rätt men jag har i alla fall rätt till min egna uppfattning om dom. Och min uppfattning är att det är ett ganska tråkigt och opersonligt djur att ha som jag inte skulle föredra. Alla behöver inte tycka som mig för det, min kompis älskar kaninen och jag accepterar ju hennes känslor förstås och därför ska hon såklart få behålla kaninen för att den betyder så mycket för henne…och hon vet allt jag tycker om kaninen och hon bryr sig inte alls om det, hon blir inte upprörd etc. Försöker bara hitta lösningar för att göra det så smidigt som möjligt under tiden den är här inne så att alla kan trivas med att bo här, och få råd och tips? och höra funderingar. Varför ska folk alltid dra allt över sin spets undrar jag…

rebeckalena
2/26/18, 9:24 PM
#30

#7 Vilka söta! Tack för ditt svar förresten tjejen :) Vi kommer inte att börja ha henne som ute kanin förrän det är minst några plusgrader ute i alla fall, så mot våren. Min kompis ska köpa en utomhus bur då och ha henne på våran stora balkong tills hon (min kompis) ska flytta ut härifrån. Jag tror hon kommer må bra ute för då kan hon röra på sig fler timmar om dagen också än vad hon gör nu :)

Det största problemet är egentligen att jag inte vill ha en kanin inomhus eftersom det blir så smutsigt av dom. Men min kompis kanin är supergullig och snäll för att vara en kanin, hon är en dvärgvädur. :)

Trebit
2/26/18, 10:03 PM
#31

Jag förstår att du upplever att det folk kommenterar om är "påhopp", men du ger verkligen ingen trevlig bild av hur du ser kaniner i dina första inlägg. Många i det här forumet är mycket riktigt vuxna som lever med kaniner som familjemedlemmar, precis som andra gör med hundar och katter, och det är helt klart ganska provocerande när du beskriver kaniner som korkade och försöker höja din kattunge till skyarna för att den beter sig som en katt brukar. 

Konkreta tips? för att minska hö och strö från att spridas i lägenheten:

1. Förvara höet på ett smart sätt, en höhäck som rekommenderats ovan är väldigt smidig, men det finns flera olika sorter som funkar. Få höhäckar är helt utan spill, och det mest naturliga för kaniner är att äta från marken. 

2. Ha en sopskyffel stående bredvid buren, sopa regelbundet (typ varje gång ni går förbi) upp spillet som hamnar utanför. Det förhindrar att det hamnar under strumporna, för det är oftast vi människor som drar runt höet mest. 

3. Är det någon speciell sida av buren där strö far ut extra mycket när kaninen "dunsar runt" så kan det sättas något för den sidan, t.ex. en kartongbit eller liknande. 

4. Fundera på att hitta ett mindre smuligt hö. Jag vet inte hur ert hö ser ut i nuläget, men långa grova strån är ofta mindre benägna att hamna överallt, och är dessutom bättre för kaninens tänder. Tunt och smuligt hö är nästan omöjligt att ha i höhäck då det bara ramlar ur och skräpar ner. 

Konkreta tips? på hur en får kaninen att "hålla tyst" i buren:
(typ när en måste plugga eller liknande)

Ge kaninen något vettigt att göra. Vettigt för kaniner alltså.
Det går inte att straffa en kanin genom att ta bort en leksak, den kommer inte lära sig något alls av det. Leksaker är till för att stimulera kaninen att utföra naturliga kaninbeteenden, inte som en belöning som kan dras tillbaka när kaninen "gör fel". 
De flesta kaniner älskar att gnaga på grenar, äppelgrenar är storfavoriter, men rönn, vide, och andra träslag går också bra. (Läs mer om grenar här). 
Torkade löv (när inte färska finns) är också gott och spännande. 
All typ av mat kan med fördel spridas ut i buren, gömmas i toarullar, eller på annat sätt placeras så att kaninen aktivt måste söka efter den. Ger ni pellets eller grönsaker i skål så sluta med det och sprid ut istället så att kaninen får söka runt.

Helt enkelt, vill ni att kaninen ska sluta föra oväsen i buren så måste ni ge den något annat lika (eller helst mer) stimulerande att göra istället. 

Jag förstår att någon som endast känner kaniner som burdjur kan tycka de är tråkiga. Du undrade varför någon förutom barn skulle vilja ha dem. (Personligen tycker jag kanin inte alls är ett bra djur för barn, i alla fall inte ur kaninens synvinkel, men det är en annan fråga.) Att skaffa kanin i vuxen ålder kan vara bland det bästa jag gjort. Att få lära känna kaniner på nära håll och bilda ett band med ett djur vars natur ligger i att vara rädd för rovdjur är otroligt givande. Jag kräver inte att kaninerna ska vara i min famn hela tiden, eller vara i sängen när jag sover. Faktum är att de inte får vara i sängen, kaniner har helt andra sovvanor än människor och vi skulle bara störa varandra. Kaniner är skymnings- och gryningsaktiva och sover bara kortare stunder i taget, främst mitt på dagen. 
Jag ser mina två kaniner nu därifrån jag sitter vid datorn, de ligger utsträckta tillsammans, mitt på mattan i rummet och är helt avslappnade. Jag kan inte tänka mig ett hem utan dem. Även om det är ett hem med lite höspill och en och annan felplacerad kaninplutt.
Du skriver också  att du tycker att kaniner luktar illa, själv tycker jag inte kaniner luktar alls. Höet luktar såklart hö och stoppar en ner näsan i toalådan så luktar det såklart kiss. Personligen upplever jag att det stinker hemma hos folk som har katt. Katters bajs luktar nåt enormt äckligt, och kattmat har en ofräsh stank över sig. Men jag antar att kattägare vänjer sig 😉

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

rebeckalena
2/26/18, 10:59 PM
#32

#31 Tack så mycket för tipsen! Ja jag är på min polare att hon måste sopa och dammsuga upp hö och annat spill från kaninens bur ofta, eftersom att det är hennes kanin. Så hon har alltid sopen redo. Vill förresten även klargöra att jag inte tog bort leksaken för att straffa den sent på kvällen/natten, tog bara bort den tillfälligt för att hon inte skulle kunna leka med den när jag ska sova. Precis som att jag tar bort boll leksaker som låter från min katt på natten så han inte kan hålla på att dunsa dom i väggarna…självklart får hon leka i buren på dagarna, precis som att katten får busa på dagarna. Men har pratat med min kompis och hon ska fixa ståltråd till höhållaren så att kaninen inte kan kasta runt den mot väggen så det låter så mycket. Och förövrigt så tror jag att vi (jag och min kille) kan hålla ut ett tag till med det lilla livet härinne. För min kompis ska ju köpa en utebur och sätta ut henne på balkongen när det blir varmare ute.

Jag förstår att det lät väldigt provocerande men jag förstår inte varför vissa folk blir triggade över det faktum att jag inte gillar kaniner. Min åsikt är fortfarande att dom är opersonliga och tråkiga och småkorkade och inte är som en del av familjen på samma sätt som hund eller katt, tror inte kaniner är ett djur som ska domisticeras (stavning) egentligen utan dom ska nog leva ganska fritt utomhus,min kompis skrattar bara när jag säger det. Herregud det är ju bara en kanin det handlar om, behöver inte tas så allvarligt :) Men dom som älskar kaniner har ju all rätt att göra det, som sagt kaninen betyder mycket för min kompis och därför har jag gått med på att kompromissa med henne. Och även för att hon är min kompis. Jag älskar katter men andra människor har full rätt att ogilla katter och tycka dom är elaka, egoistiska och vad folk brukar säga ;) Tar det inte alls allvarligt, så länge man inte misshandlar ett djur på något sätt är det ju ingen fara. 

Och angående kattsanden har du helt rätt, när jag köpte billig sand från mataffären till min katt i början så luktade det apa ända ut i hallen från badrummet hahaha ;) Superäckligt. Men sen bytte jag till Everclean och det tar bort odören till 100%. Folk som kom hem till oss reagerade på första sanden och sa herregud vad det luktar (hahah) men sen jag bytte märke till det dyrare som tar bort odör så säger folk att det inte luktar något alls vilket jag instämmer med :) Och jag håller med om att blötmat till katter luktar äckligt, men min kattunge ratar blötmat så han får bara kvalitets torrfoder.

Det luktar inte nödvändigtvis kiss från buren eftersom min kompis städar den noga, men det är någon speciell doft över en kaninbur. Dock är den inte jättestark från henne faktiskt. Och jag tycker att färskt hö luktar gott faktiskt men jag vill inte att mitt vardagsrum ska lukta som det haha, inte heller vill jag att hemmet ska se ut som ett stall med allt hö som sprids. Men alla är vi olika, vissa bryr sig inte om det är lite hö överallt och det är inget fel i det, betyder ju inte att man har det ofräscht för det är vad jag vill komma till :) Men jag stör mig sjukt mycket på allt hö och även pellets som hon sprättar ut, men som sagt hon kommer ändå bli en ute kanin snart och jorden går ju inte under pga hö.

Jag minns inte nu om det var du eller någon annan som sa att kaniner visst går att lära men att det krävs tålamod och tid (det kanske inte var du, börjar bli trött så), men om du i alla fall håller med om det…har du några tips? på hur man kan uppfostra kaniner och lära dom vad ett nej betyder? Och även lära dom andra saker? :) Och vad anser du om att en kanin är själv i en bur utomhus med möjlighet att ändå springa runt och röra på sig några timmar om dagen och få social kontakt då & då, skulle dom bli isolerade tror du? Min kompis är lite rädd för att hon ska känna sig isolerad när hon är ute på balkongen själv när våren kommer men jag tror att kaniner trivs bäst utomhus egentligen.

Arcade-Foodie
2/26/18, 11:23 PM
#33

Kaniner gillar att vara ute men det kan bli ensamt då ni inte kommer vara ute på balkongen lika mycket som ni är i vardagsrummet. Kaninen skulle må mycket bättre av att en kompis som hon kan leka med och få massor av uppmärksamhet av. Har försökt att lära min kanin nej, ända som händer är han stannar upp, kollar på mig och undrar och då behöver han distraheras med något annat. Bästa när det gäller en kanin är positiv förstärkning när de gör något bra och distraktioner i min åsikt, om kaninen leker med något jag inte vill han ska leka med fixar jag något annat som låter tystare.

rebeckalena
2/26/18, 11:40 PM
#34

#33 Ja det var det min kompis var inne på också, att även fast hon är i buren inomhus så är hon ändå i vardagsrummet där man gör saker och går runt osv så att det blir som någon typ av social stimulering för henne. Hon (min kompis) blev faktiskt erbjuden att ta över en kanin som en kvinna inte kunde ha kvar pga hon inte hade tid för kaninen så hon tänkte att det skulle bli perfekt för då får ju hennes kanin en kompis att vara med…men min pojkvän gick inte med på att hon tog in en till kanin in i lägenheten så det blev inget med det.

Man får väl försöka spendera så mycket tid som möjligt på balkongen till våren så hon får sällskap därute, för det funkar inte för min del att ha henne här inne längre. På grund av allt smuts och hö som fastnar under sockarna osv så man hittar hö överallt haha, så vill jag inte att hon är här inne något mer…så därför får hon bli ute kanin när det blivit tillräckligt varmt ute. Plus att vi inte har en jättestor lägenhet heller så buren tar upp ganska mycket plats, den är inte direkt i vägen men den tar upp plats där man hade behövt/kunnat ha annat.

Jag vet ju inte om exakt allt som min kompis gör med sin kanin men hon berättade att hon försökt få henne att lära sig saker (vet inte exakt vad, men typ olika saker hon inte får göra och tricks osv) under alla dessa månader med olika metoder…men att hon fortfarande har svårt för att lyssna och förstå, men hon har blivit bättre på vissa saker och förstår ett nej ibland. Så då är det bästa alltså att få kaninen att sluta göra det man inte vill att den ska göra för att det är olämpligt på något sätt, och när den slutar med det så ger man den någon belöning tex en morot eller något (tog bara det första som dök upp i huvudet)??

Jag tog som sagt tidigare inte leksaken från henne för att bestraffa eller något, utan bara för att det skulle bli tystare för stunden. Dock gick det som sagt inte att få henne att lugna sig igår natt. Jag testade till slut att sätta ett skynke över hela buren under natten och då blev hon lite lugnare faktiskt..så man kanske kan köra på den metoden under nätterna?

Annons:
Arcade-Foodie
2/26/18, 11:57 PM
#35

Det kan fungera och det funkar att ge godsaker när de slutar göra något, min kanin kan vad nej betyder men lyssnar inte alltid. Bästa är att lära sig förstå kaninens språk och förstå varför den gör som den gör. T.ex. när min kanin krafsar så betyder det han behöver gå på låda, detta gör han bara när någon bär honom, är uppe på möbler mm. Man kan använda också kommandon för tricksen man lärt kaninen för att distrahera den. En understimulerad kanin brukar vara väldigt aktiv i buren, jämfört med en kanin som får ut allt.

Gronstedt
2/27/18, 12:04 PM
#36

TS, på forum som detta får läsarna sin uppfattning utifrån vad du skriver. Om du inte blir förstådd som du önskar, kan det bero på hur du uttrycker dig.

Angående skynke över buren, så lär det göra kaninen ännu mer frustrerad om det hindrar den att få utlopp för sina naturliga behov även under de timmar den hittills har haft möjlighet att utföra dem, om än i trångt utrymme. Det skulle vara bättre att se till att den kan springa, gnaga, hoppa, gräva och så vidare på tider då det inte måste vara tyst, så har den mindre behov av att göra det när du inte vill.

Har ni provat att sätta höt i en häck mot burväggens utsida? Då blir det bättre plats i buren och ni kan sätta en låda under för att samla upp spill. 

Har ni provat att låta kaninen vara lös i rummet hela eller större delen av dagarna och sedan få med sig några trevliga gnagpinnar i buren på natten? Då kanske den är nöjd med att gnaga och sova/vila och inte behöver stöka runt. 

Har ni provat flervåningsbur? Det kan ge större yta för kaninen utan att det tar golvyta i lägenheten.

rebeckalena
2/27/18, 1:05 PM
#37

#36 Ja du har en poäng i vad du säger. Men min fundering var ändå varför folk blir så triggade pga jag inte gillar kaniner. Folk kan säga att råttor är äckliga djur och ohyra osv och både i diskussioner IRL och på Internet så har jag aldrig sett någon bli upprörd trots att man uttrycker sig väldigt hårt mot råttorna. Men det finns folk som har råttor som husdjur, och älskar dom och tycker dom är jättemysigt. Hade en kompis som hade 2 råttor som hon var väldigt förtjust i. Säger inte att jag bryr mig om råttor men vill bara att du ska förstå min poäng. Och jag förstår att skynket inte är en perfekt lösning utifrån djurets perspektiv. Men det var min tillfälliga lösning för att kunna sova då. Det här kanske låter hårt men jag tycker inte att min nattsömn ska bli störd så att jag är trött på jobbet för en kanins skull. Det är en annan sak när man skaffar barn, då får man ju inställa sig på sådant. Men inte för en kanins skull. Angående att gå lös i rummet så har vi tidigare låtit henne gå lös i ett rum med begränsad yta och uppsikt. Hon får absolut inte gå lös på heltid för hon kissar bland annat i soffan och på andra mjuka saker och då måste man ju kaninsäkra hemmet med sladdar osv så hon inte skadar sig. Men lös på heltid kommer aldrig ske. Nu går det knappt att sätta ut henne ett tag heller för katten börjar attackera henne och vill leka men då blir hon stressad och lite rädd och tycker det är obehagligt så det går inte så bra sedan jag skaffade katten. Vet inte ens om en tvåvåningsbur skulle få plats i v-rummet, är inte dom ganska stora? Min kompis låter ju henne springa löst på balkongen dagligen någon timme, längre då det inte var såhär kallt. Hon ger henne även grenar och saker att leka med och tugga på. Återigen det är inte min kanin, det är hennes kanin så hon har huvudansvaret att lära kaninen och se till den med allt vad det gäller, inte jag. Jag har huvudansvaret för min kattunge. Kan du ge några direkta tips? på vad mer man kan göra förutom det hon redan gör? Så kan jag föra det vidare åt henne. Och vet du hur katten och kaninen skulle kunna vänja sig vid varann på bästa sätt? Inte så att hon får gå lös på heltid för det kommer inte ske, men så hon iaf kan vara ute ur buren ibland i rummet… Ps. När temperaturen stiger så har vi ju kommit överens om att hon ska ta ut kaninen på våran stora balkong, så då löser sig problemet med städningen av hö och när hon stör osv. Och som sagt min kompis har ju huvudansvaret att hon mår bra. Jag vet inte om kaninen skulle känna sig isolerad ute på balkongen, det är ju ändå liv och ljud utomhus? Du som vet om ju svara på det (ej sarkastisk). ? :) Och att ge kaninen en kompis är inte möjligt i nuläget pga min pojkvän (och inte jag heller egentligen) vill ha in ännu en kanin i lägenheten).

MOJ
2/27/18, 3:44 PM
#38

Kaniner som gräver i buren, gnager på galler osv gör det för att dom är understimullerade och uttråkade. Om ni inte kan ge kaninen större utrymme genom tex en Hage runt så kan ni göra buren roligare genom att lägga in grenar, mossa, olika sitthyllor, och sprida ut lite godis så att kaninen får använda nosen för att hitta godiset. Ni kan också ställa in en kattlåda med sand/jord där kaninen kan gräva. 

Om man lägger ner mycket tid på sin kanin så kan dom bli väldigt sociala och roliga djur. Jag har två kaniner som jag lägger ner mycket tid på och dom är socialare och mysigare än tex min kompis katt och en annan kompis hund är mot främlingar, dom slickas i ansiktet och myser i sängen. Kaniner är dock inte lika smarta som hundar så det är svårt för kaninerna att förstå vad nej betyder. Dock finns det inget fel i att kaninen gräver i buren, det ligger mer hos ägaren och att hon inte tillgodoser kaninens behov.

Gronstedt
2/27/18, 4:14 PM
#39

#37: Du har fått många ytterst konkreta tips?, som större buryta, mer tid utanför buren, möjlighet att gräva med mera. Helt enkelt att se till att kaninen inte behöver vara understimulerad eller uttråkad.

Folk blir "triggade" för att du har valt att dela ditt liv med en kanin och nu gång på gång upprepar att du är så mycket viktigare att du inte behöver bry dig om dess behov. Du väljer att bo med djur och säger sedan att det är "bara" en kanin, så den får inte störa dig.

Jag tror inte kaninen skulle bli speciellt stimulerad av att sitta i en bur på en balkong. Den får inte större yta, kan inte se över räcket (för övrigt tror jag inte kaniner är speciellt intresserade av att titta på utsikten) och ljud och lukter från okända källor kan snarare verka stressande. Kaniner är inte som katter som gärna sitter och spanar från höga platser.

En tvåvåningsbur (eller flervåningsbur) är så stor som man bygger den.

rebeckalena
2/27/18, 7:25 PM
#40

#37 ×suck× Antingen läser du inte ordentligt eller så förstår du inte. Jag orkar inte förklara allt en gång till. Att tillägga så kommer hon inte sitta fast i en bur på balkongen, våran balkong är stoooor och hon kommer få hela den ytan att skutta fritt. Vilket jag har skrivit tidigare, men du verkar ju inte kunna läsa så repeterar det en gång till. Resten orkar jag inte dra för femtioelve gången.

Silversongshoppkaniner
2/27/18, 7:37 PM
#41

Ni som stör er på att hon tycker kaniner är opersonliga osv, alla har rätt till en egen åsikt. Alla kan inte gilla kaniner. Ni kanske ex inte gillar spindlar, inte hoppar massa spindelälskare på er och bah ahhh varför gillar du inte spindlar dem e bäst osv osv… Blir så trött på såna folk, alla har rätt till en egen åsikt :)                                                                                                                                                                                                                                                    Tillbaka till själva tråden: Du/ni kanske kan köpa en aktiveringsboll (Finns här för 35 kr: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninleksaker/aktivering/aktiveringsboll-8cm-195.html )och ge henne pellets i den istället för en matskål så kanske hon har lite mer och göra :) Och sen finns det massor av aktiveringsleksaker ( några exempel: http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninleksaker/aktivering/boredom-breaker-challenge-1678.html http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninleksaker/aktivering/tutti-corny-majsgomma-med-skruvfaste-1647.html    http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninleksaker/ovriga-leksaker/hemlig-gomma-20cm-1197.html ) Hoppas något hjälper tills våren/sommaren :)

Annons:
rebeckalena
2/28/18, 2:43 PM
#42

Har en fråga till alla som ser detta, tycker ni att jakt är okej? :) Specifikt harjakt? Alltså att man skjuter harar.

En rolig sak är att min kompis håller på att utbilda sig till jägare och kommer eventuellt skjuta harar också, men främst älg. Har sagt till henne lite skämtsamt att det är lite ironiskt att hon ska skjuta ihjäl harar men ändå har hon en kanin som husdjur och tar hand om den som en bebis ;) För harar och kanin tillhör samma släkte, vissa tror att kanin tillhör gnagare men dom tillhör harsläktet.

Så vem säger att det är mer okej att skjuta ihjäl haren i skogen och ta den harens liv, vem säger att harens liv är mindre värt än kaninens och bara kan tas ifrån den sådär? Precis som att vissa har påpekat att jag skulle tycka min katts liv är mer värt än kaninens. Visst kaninen är ditt husdjur och du har ett personligt band till den, men varför är dens liv ändå mer värt än harens? Bara lite kul.

rebeckalena
2/28/18, 9:16 PM
#43

#38 Självklart finns det kaniner som är vänliga och sociala, min kompis kanin är väldigt social och vänlig. Den enda kaninen jag träffat dock som är så härlig för att vara kanin. Och ja det stämmer att dom inte förstår ett nej så bra, min kompis kanin förstår vissa saker men man kan inte säga åt henne på samma sätt som jag säger åt katten. Och självklart finns det katter som är väldigt egna och hundar osv. Men kaniner är generellt svårare att få tama och riktigt sociala, och det finns ju en förklaring till det också. Dom är ju bytesdjur i grunden så deras instinkt är ju att fly från faror.

Som sagt kan jag bara tala utav egen erfarenhet, alla kaniner jag har träffat och som min syrra haft innan har varit väldigt nerviga, rädda, bitska och inte speciellt tama trots att man försökt. Det finns en annan tråd såg jag där en tjej hade samma åsikt som mig om kaniner och hon hade aldrig mött en social kanin, trots att en tydligen fick vara lös i huset så var den inte social. Och hon undrade varför folk gillar kaniner för att eventuellt kunna ändra sin åsikt. Min kompis som äger kanin säger att hon också bara har träffat nerviga kaniner förut och hon sa att då är det ju tråkigt att ha kanin, och hon är glad att hennes kanin inte är så. Som sagt finns massa kaniner som är sociala men jag kan bara tala från min egen och dom jag pratat meds egna erfarenheter, eller hur?

Jag har träffat katter som har varit egna också och inte särskilt vänliga och goa. Men alla katter vi haft har varit väldigt gosiga och jag har träffat mer vänliga, tillgivna katter än elaka. Och min kattunge som jag har nu är mer som en hund :) 

Angående att hon är understimulerad i buren, min kompis ger henne grenar att tugga på i buren och leksaker, hon får springa fritt på våran återigen stora balkong flera timmar varje dag och då blir hon jättenöjd. Hon tar upp kaninen dagligen också och gosar med den och kelar med den. Så vad mer tycker du att man ska göra?

Vissa påpekar ju att hon borde få röra sig på en större yta inomhus också, men det går ju inte att ha henne lös i våran lägenhet. Eller går och går, min kompis hade ju kunnat träna henne att gå på lådan. Men vi vill inte riskera att hon hoppar upp i soffan och kissar i den eller på något annat ställe. Och eftersom städningen av hö är en grej som jag stör mig på så skulle ju inte den aspekten bli lättare om man har henne lös, och min pojkvän skulle inte acceptera det för att kaniner har en benägenhet att vilja tugga sönder saker. Man kan ju förmodligen kanske lära dom att inte göra det, inte vet jag, men vi vill inte riskera något. Plus att katten och kaninen inte riktigt kommer överens. Kaninen är lite nyfiken på katten ibland, men katten vill leka på sitt sätt med kaninen och då blir hon spänd och tycker det är obehagligt. Så vi skulle bara utsätta henne för massa stress.

Enkelt sagt så gör vi eller min kompis eftersom det är hon som äger kaninen, allt hon kan för att kaninen ska bli stimulerad och må bra. Hon har börjat träna den att ha sele nu också så att hon kan gå ut med den i koppel. Hon testade idag men kaninen blev livrädd och fick panik när dom gick ut…men hon får väl ta det successivt. Det är hennes första kanin också så hon är inte så erfaren av kaniner eftersom hon inte haft egna kaniner innan, så några tips? på hur man tränar dom att gå i sele på bästa sätt så kan jag föra det vidare? 

Och återigen, vad har du mer för tips? för att kaninen inte ska vara understimulerad om det nu är det den är, mer än det hon redan gör?

Och den kommer väl förmodligen må bättre till våren då hon ska sätta ut den på balkongen så den kan hoppa in och ut ur buren och skutta runt och busa när den vill?

Arcade-Foodie
2/28/18, 9:39 PM
#44

Anledning till att kaniner inte passar barn som inte mogna att ta hand om en kanin är just att de ofta inte blir tama när barn hanterar dom och vuxna är inte med.  Säger inte att kaniner inte passar alla barn men många gånger så är en kanin inte till för barn just för att de är svåra att få tama. En Rädd kanin blir aggressiv, bits och nervig, vissa kaniner är mer det än andra. Och man som person måste lära sig vad kaninen gillar och inte vad man själv vill, om kaninen hatar att gosa så ska man inte tvinga kaninen att gosa, detta är för att skapa en trygg kanin som inte är rädd och aggressiv (flykt eller kamp) och respektera deras olika personligheter. 

Många barn har just svårt med det, jag själv hade svårt med att förstå min första kanin,  kunna läsa alla signaler och vad han gillade och inte gillade. Hade turen att han var såpass snäll och tålmodig med mig och såg mig som en trygghet än motsatsen.

rebeckalena
3/1/18, 12:47 PM
#45

#44 Jag håller fullständigt med om att man som vuxen inte ska skaffa en kanin åt sitt barn bara för att man känner att det är ett bra, barnvänligt djur. Då måste man som vuxen ändå vara beredd på att ta det största ansvaret för kaninen, och det är ju mycket där det brukar falla för att föräldrarna vill "egentligen" inte ha en kanin, det är mest för barnens skull, så då blir det inte kul att ta hand om den heller om man inte är intresserad. Min lilla syrra har gjort sig av med dom 2 sista kaninerna hon hade för något år sen, men hon hade kaniner upp till 16-års ålder. Så hon var ju inget småbarn då. Men kaninerna var helt enkelt väldigt skygga och nerviga och svåra att hantera. Jag märker ju skillnaden från min kompis kanin, hon behövde inte göra något mer än att ta hand om den och lära känna den så var den väldigt social och vänlig, man märkte redan från början att hon (kaninen) var social och snäll och lätt att hantera innan vi ens hade lärt känna henne. Men alla andra kaniner jag träffat har varit nerviga och inte direkt tama i den meningen, vissa har ju varit tama till den graden att man kan lyfta upp dom, gå ut med dom i sele osv men dom har inte direkt varit gosiga…så det är erfarenheten jag har av alla kaniner jag mött. Men olika djur passar ju olika människor, och jag känner inte att jag får ut den typen av bonding som är det härliga med att ha ett husdjur av en kanin. Men det är ju bara jag. Sen känner jag också att djuret känns mer som en familjemedlem när dom lever med familjen eller dom som bor i hushållet, alltså som en hund eller katt som går runt fritt i lägenheten/huset. Visst man kan ha kaniner lös men det blir så smutsigt överallt då och hö skulle ju bara spridas ännu mer, och risken är stor att dom kissar lite över allt och tuggar på saker, även fast man kan med tålamod lära dom att endast gå på lådan men ja…vi vill inte riskera något + allt hö osv som sprids i lägenheten då så därför funkar det inte. Men hon är jättemjuk att klappa och det är supergulligt när hon ställer sig bredvid en och vill bli klappad haha, och när hon gör glädjeskutt på balkongen! :)

rebeckalena
3/1/18, 4:13 PM
#46

Och juste, en till sak till er alla! Hon som kommenterade att man måste acceptera att folk tycker olika och att hon är så trött på såna människor (förmodligen syftar hon på er som blir så upprörda). Hon tycker ju uppenbarligen om kaniner, och hon har ju läst mina inlägg och svaren jag har fått. Annars hade hon ju inte kunnat ge svar på tal.

Hon blev inte upprörd och tog allt med en nypa salt, så varför blir ni andra då så upprörda, hur kommer det sig? :)

Arcade-Foodie
3/1/18, 4:45 PM
#47

Jag har bara bemöt gosiga kaniner och några instaka nerviga och aggressiva kaniner ^^ Men har bemött fler aggressiva katter men aldrig mot mig men mot andra :3

rebeckalena
3/1/18, 5:28 PM
#48

#47 Ja okej vad härligt att du bara stött på gosiga kaniner! :) Önskar att jag också hade gjort de, då hade ju min syn varit annorlunda.

Ser du, alla har olika upplevelser, vet fler som också tycker att katter är aggressiva osv :)

Det jag gillar generellt mer med katter och även hundar är att dom går lös i lägenheten och "är med" familjen utan problem, katter lär sig redan som bebisar att gå på lådan och hundar tränar man att göra sina behov ute…dom är även lättare att uppfostra än kaniner så dom vet vad dom inte får göra i huset, typ ha sönder saker. Ja hundar är mycket lättare än katter på den fronten också :) Men katter är lättare än kaniner, som någon sa (om det inte var du?) att kaniner är inte smarta nog för att veta vad nej betyder.

Men det är i alla fall det jag uppskattar med dom djuren mer :) Så olika djur passar ju olika typer av människor! Jag tycker att min kompis och kaninen passar väldigt bra tillsammans, och hon har rätt personlighet för att ha tålamod och ta hand om en kanin och bemöta den på det sätt som man ska bemöta kaniner. Så jag vet att hon mår väldigt bra av att ha henne som ägare :) Och som sagt jag tror nog hon kommer må ännu bättre när hon får vara ute mer till våren!

Annons:
Arcade-Foodie
3/1/18, 5:56 PM
#49

Älskar katter med och hundar, de ligger över kaniner men min rumskompis är livrädd för katter så det vart en kanin ^^

MOJ
3/1/18, 6:38 PM
#50

#47. Det är många som väljer att ha frigående kaniner, alltså som hundar och katter att dom går lösa i hemmet. Så har jag mina kaniner på vintern. Man kan också utan svårigheter lära kaniner att gå på låda. När jag tog in mina kaniner från utekaniner till inne över vintern tog det bara några dagar för dom att bli rumsrena, så det är inte svårt.

rebeckalena
3/1/18, 6:43 PM
#51

#50 Jo nog går det att ha dom lösa, jag sa ju inte att det är omöjligt att ha kaniner löst. Men vi vill inte att hennes kanin är lös i lägenheten. Vi vill som sagt inte riskera att hon till exempel kissar i soffan som hon fick för sig att börja göra till slut när vi lät henne vara med oss i soffan i början, så vill inte förstöra soffan totalt. Och även om hon skulle bli rumsren så äter ju kaniner hö och det blir ju automatiskt mer hö spill i lägenheten också och det är ju det som jag tycker är så jobbigt att städa upp, hon är långhårig så det fastnar massa hö i hennes päls med…och risken finns ju att hon även tuggar på sladdar och det kan ju vara livsfarligt för henne, och vi orkar inte kaninsäkra hela hemmet. Plus att katten och kaninen inte går ihop.

Så hon får vara i en bur tyvärr, dock som sagt får hon gå ut på balkongen flera timmar per dag. Och när min kompis sätter ut henne på balkongen till våren kommer hon ha ännu mer möjlighet att gå in och ut ur buren som hon vill.

MOJ
3/2/18, 7:52 AM
#52

#51. Nu vet jag inte hur eran lägenhet ser ut, men hon kanske kan vara i köket? Ni kan tex avgränsa köket med kompostgaller och lägga ut nån tjockare filt så kanske hon kan vara där någon timme på eftermiddagen?

Upp till toppen
Annons: