Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 494 ggr
Vovven2015
2018-02-25 14:37

Förändrat beteende

Hej! Har letat runt över hela nätet efter liknande situationer utan framgång så jag hoppas på hjälp via denna väg. Jag har en dvv, hona, kastrerad, som snart är 3 år och jag har haft henne sedan hon var unge. De senaste månaderna har hennes beteende förändrats. Hon har alltid varit rumsren men har helt plötsligt släppt det helt, bajsar i hela lägenheten och det händer även att hon kissar ute, dock alltid på olika ställen varje gång. Hon har också gått ifrån att ha ett toaletthörn i buren till att ha hela buren som en enda stökig toalett. Jag upplever också att hon tvättar sig mindre än förr (hon har dock inte slutat helt). En stor beteendeförändring är att hon verkar "stissig" - hon är sällan still och går runt i lägenheten och undersöker och luktar. Helt plötsligt kan hon bli sittandes i ett annat rum för sig själv. Detta är avvikande på så vis att hon inte betett sig så innan, för innan har hon väldigt ofta lagt sig till rätta bredvid oss (exempelvis när vi äter eller kollar på tv), då har hon verkat avslappnad, lugn, trygg och tillfreds. Nu är det flera veckor sedan jag ens såg henne ligga ner, inte ens i buren på sin liggavsats gör hon det.. Jag har också försökt med det mesta i aktiveringsväg så som pinnar, nya leksaker, bollar med mera, men hon struntar fullständigt i allt detta. I övrigt är hon tam som vanligt, följer efter oss ständigt här hemma, har till och med blivit mycket mer lätt att lyfta och bära (innan sprattlade hon bara). Förvisso positiv förändring, men fortfarande ett förändrat beteenden som i kombo med ovanstående gör mig orolig. Hon har tidigare ofta hoppat upp på vårt vardagsrumsbord och legat där och sovit, nu när hon försöker hoppa så kommer hon inte ens upp på bordet alla gånger heller utan far ner i marken igen. Hon har aptit som vanligt och verkar inte egentligen inte akut sjuk på något vis, men den stegvisa beteendeförändringen gör mig orolig. Varför sluta vara rumsren? Varför lägger hon sig inte som förr och vilar, med mera? Finns det någon där ute som varit med om något liknande scenario?! Så tacksam för erfarenhetsutbyte i så fall.

Annons:
vallhund
2018-02-25 14:51
#1

Vid beteendeförändringar bör man kontakta veterinär.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ulvelin007
2018-02-28 18:50
#2

Samma som #1

Upp till toppen
Annons: