Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 274 ggr
Wildheart
2/24/18, 9:35 AM

Muffin är lite trött och tofsig i pälsen

Jag har letat efter svar och varit hos vet för hälsokoll. Haft kanin till och från sen jag var liten och aldrig varit med om samma riktigt förr… Jag är orolig men osäker på om jag ska vara det. Tacksam om förslag och kanske svar.

Muffin är en renrasig dvärgvädur, ca åtta år och innekanin. Hon får rekommenderad mängd pellets och hö plus lite gott och grönt varje dag. Hon dricker vatten, äter och kissar/bajsar som vanligt. Normal i vikten och lynnet i övrigt. Hon är en omplacering från ett kaninpensionat och bott hos mig i lite över tre år. Väldigt trevlig och social. Jag är skeptisk emot dom flesta kosttillskotten och därför får hon vetegroddar samt lite extra vitaminer då och då som rek av hennes veterinär. Vet ej om jag glömt nåt men bara fråga isåfall!

Hon fäller i extrema mängder, mer än jag sett henne göra förr. Pälsen ser tofsig och spretig ut samt känns fet när man klappar henne. Hon har fått fläckar med kort päls och kala fläckar runt om på kroppen. Vi hittade ingen ohyra eller liknande hos veterinären. Hon kliar sig kraftigt men bara ibland och eftersom jag aldrig sett henne göra så blir jag fundersam.(så kraftigt att pälsen flyger och man hör det i andra rummet) Jag undrar om det kan vara nåt i kosten eller nåt som orsakas av stress. Kanske en blandning av dom två. Vi gjorde labbtest som kom in negativt på allt man kan tänka sig testa efter. Det vanligaste iaf. Lite blod och avskrap. 

Detta har hänt dom närmsta två månaderna. Muffin bodde ihop med en kastrerad hane som blev lös i magen, efter veterinärbesök bytte vi torrfoder som rekommenderat. Vi bytte pö om pö som man ska göra. Men det var inte det som var knas med lillkillen. Han fick aldrig någon diagnos innan han lämnade oss. Muffin blev såklart förkrossad och deprimerad när han försvann. Vi behöll det nya fodret (kan inte minnas namnet på det gamla) Det nya heter Brit, för vuxna. För några veckor sen hämtade vi hem en ungkanin, han ska kastreras så dom bor inte ihop. Men burarna står i samma rum. Jag brukar ha dem på och runt soffan så dom har känt varandras lukt. Jag kan inte se att det stressar henne särskilt då hon knappt bryr sig att det varit någon annan kanin på hennes favvoplats i soffan. Jag har sökt och letat info men det mesta blir jag förvirrad av. Det sista jag vill göra är att orsaka mer stress om det är det hon har. Hon hade fodret i tre veckor utan att något förändrats, men jag kan inte hjälpa att fundera. 

Jag vet att beteende och utseende på pälsen jag beskrev orsakas av stress, fällning och liknande. Men det har pågått i ca fem veckor och jag är helt hjälplös vid det här laget. Vetrinären föreslog kosttillskott som jag redan hade hemma. Organsikt multivitamin ifrån apoteket. lappen är utsliten och borta, det kanske är för gamalt också? Jag har hittat liknande trådar men kanske finns det någon ny här med erfarenhet eller förslag på bättre foder, kosttillskott osv. 

Jag har en aning att det kan vara en fördröjd bieffekt av foderbytet eller att kompisen sen tre år tillbaka dog så hastigt. Men jag skriver här ändå för man vet aldrig! Jag har fått bra råd förr från er så jag testar igen!

Hemma luktar råtta!

Annons:
Upp till toppen
Annons: