Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 770 ggr
[amanda-8886]
2/23/18, 11:12 AM

Hur stor hage?

Hur stor Hage behöver man till två stycken belgiska jättar (villaområde)? Vill så gärna ha två stycken men måste veta ifall vi behöver stängsla in hela trädgården och det vill inte mina föräldrar förrän vi skaffar hund (om något år). Ifall någon av er har belgisk jätte, visa gärna hur eran Hage ser ut.

Annons:
[amanda-8886]
2/23/18, 3:55 PM
#1

Ingen som vet?

Fridaaaa
2/23/18, 4:21 PM
#2

Ju större dessto bättre. Ska de bo tillsammans? 
För att de ska få nytta av det rekommenderar jag minst 4 kvm/kanin eftersom det är jättekaniner

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[amanda-8886]
2/23/18, 6:39 PM
#3

Kan ni lägga in bilder på en Hage som är en bra storlek? Min pappa vill inte ha stor Hage för att kaniner gräver sönder gräset.

[amanda-8886]
2/23/18, 7:13 PM
#4

Okej, jag ställer om frågan! Hur stor Hage är bra att ha till två stycken kaniner (vilka kaniner som helst)? Jag får ångest över att min pappa inte vill ha en stor Hage, tycker synd om kaninerna. Vi har inga kaniner än, men kanske ska skaffa. Jag kommer att träna inkallning och vart kaninerna inte få gå, så att jag kan ha dem lösa på trädgården när jag är ute. Ifall jag kan ha kaninerna lösa på trädgården så spelar det ingen stor roll hur stor hagen är, men ifall kaninerna inte lär sig, hur stor behöver hagen då vara? Min pappa säger att kaninerna får en Hage som är på ca 6-9 kvm, det är superlitet.

Arcade-Foodie
2/23/18, 7:20 PM
#5

Det beror på vilken storlek på kaninerna, t.ex. när min kanin springer och leker gör han alltid det i en säng eller soffa även fast han har mer än 50 kvm att leka och springa på. Då har han en yta på minst 1 kvm. Han kan göra binkys och springa omkring och leka. Så allt beror på vilken storlek kaninen är, 9 kvm skulle vara stort för min kanin men skulle funka för jättar.

[amanda-8886]
2/23/18, 8:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Den här lilla hagen ritade min pappa ut precis. Det kanske inte syns på bild hur litet det är, själv tycker jag att det är taskigt att kaninerna aldrig skulle få komma ut därifrån när det är en sån liten Hage. Det ska få plats en stor bur också, ingenting får plats. Våran trädgård är lite mer än 1000 kvm, men det finns ingen plats för att mina föräldrar har planteringar överallt. Där jag tänkte hagen hade varit perfekt, där har dom tydligen hallonplantor. Jag skulle ju kunna ha en stor Hage av kompostgaller som inte sitter ihop med buren, men den hagen hade jag behövt ta bort när kaninerna inte är i den för att mina föräldrar inte vill ha stor Hage som tar plats. På sommaren måste vi ha en liten Hage till kaninerna, men på vintern så kan jag ha en stor Hage av kompostgaller för då är ingen utomhus. Det är ju på sommaren kaniner vill ha stort. Åh, allt är såå svårt när man har en pappa som tycker att kaniner förstör gräsmattan pga allt grävande. Vi hade kunnat ha en större Hage ifall kaninerna inte grävde. Han säger att jag hellre får en kattunge eller hundvalp än kaniner, men jag vill inte ha en till katt eller en hund nu. Jag vill har ett djur som kan bo utomhus året om, för att jag vill kunna gå ut på vintern för att släppa ut dem och ge mat.

Annons:
Fridaaaa
2/23/18, 8:15 PM
#7

#4 6-9 kvm är inte speciellt litet. satsa på 9 kvm, så är det stort nog, speciellt om du väljer av dvärgraser :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[amanda-8886]
2/23/18, 8:19 PM
#8

Kan ni visa bilder på eran/era hagar, vill veta för då känner jag mig inte dum som har en liten Hage ifall ni också har det.

MOJ
2/24/18, 12:45 PM
#9

Det viktiga är inte hur stor hagen är utan vad du har i den. Fyll hela hagen med massa roliga saker och byt inredning ofta så att kaninerna får utforska. Exempel på saker du kan inreda med är stenar stockar buskar trähus. Om du har möjlighet kan du ta med buskarna i bakgrunden i hagen. 10 kvadratmeter räcker om dom som du planerat låta dom vara ute på tomten och springa av sig.

Fridaaaa
2/24/18, 3:05 PM
#10

#9 Bra yta är lika viktigt vad man har i dock :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MOJ
2/25/18, 3:01 PM
#11

#10. Det är klart det är viktigt med en ok stor Hage, men i hennes fall som ska bygga en 10 kvadrats Hage så är min åsikt att det viktiga är vad hon inreder med och inte att den blir lite större. Man skulle kunna ha en Hage på 50 kvadrat fast utan gräs, och saker att sysselsätta sig med skulle iaf mina kaniner bli uttråkade. (: Men det är klart att yta också är viktigt.

Upp till toppen
Annons: