Annons:
Etikettallmänt
Läst 2387 ggr
Arcade-Foodie
2018-02-17 23:35

Hantera hö allergi

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har verkligen ingen lust att göra min kanin till en utekanin bara för att jag reagerar på hans hö. Finns det något sätt att hantera hö allergi på ett bra sätt. Så jag kan ha min lilla herre och den nya kaninen som fortsatt innekanin. Känns så fel att göra honom till en utekanin, när han är så himla gosig och mysig. Och man kan spendera flera timmar att mysa med honom medan man kollar på film. Så kommer en höallergi ivägen :/

Annons:
Arcade-Foodie
2018-02-17 23:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Vill gärna få alla tips? som går. Hjälper det att vädra rummet, varje dag ?

AnnaFagerell
2018-02-17 23:42
#2

Allergitabletter tar jag. Tål inga av mina djur och jag har katter, marsvin, hästar och höns

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Pyttelite
2018-02-17 23:50
#3

Vet du vad du är allergisk mot - hö är lite ospecificerat. Är det pollenallergi eller vet du exakt vad du är allergisk mot?

Det finns också olika varianter av luftrenare som du kan ha i t ex sovrum för att underlätta. Sen beror det förstås på hur allvarlig din allergi är.

Kolla även på allergiförbundets hemsida om du kan få mer tips? där.

https://astmaoallergiforbundet.se/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maleficum
2018-02-17 23:52
#4

Är det någon speciell grässort du är allergisk mot? Annars kan du alltid försöka hitta hö som består av andra grässorter och testa. Oxbow har ju en hel del olika sorter som havrehö, kornhö, alfalfahö (ska dock inte ges samtidigt som pellets som innehåller alfalfa då det kan bli för mycket kalcium).

Ha en stor inneslutande höhäck som du inte behöver fylla på så ofta (och inte behöver hantera höet så ofta).

Ha en luftrenare för småpartiklar som flyger runt kanske kan vara en ide också (ingen erfarenhet av dem så vet inte hur effektiva dem är).

Om det verkligen inte funkar så kan du se om det finns återförsäljare av hipolyt i närheten som kan ta hemma gräs pellets att testa http://hippolyt.dk/files/Agrobs_petfood_SE.pdf

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
2018-02-18 00:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

#4 Har du någon tips? på en storinneslutande höhäck. Hade tänkt att bygga en höhäck som på bilden fast större. Tror du att det kommer fungera? #3 Aha, kan pröva att skaffa mig en luftrenare Jag reagerar på pollen från olika gräs sorter. Jag vet att jag kan hantera havre hö och rent Timotejhö som inte blandats med något annat. Men allt man köper på djurbutiker brukar vara flera sorters hö (timotej och med något annat) vilket gör det till ett lotteri för mig. Vissa reagerar jag på och andra ingenting alls. Jag får kliande ögon + näsa, täpp och kan låta rosslig i halsen och får huvudvärk när jag spendera en lång tid i rummet som har hö. Är inte såpass att jag får astma men om jag håller på med höet så börjar mina händer att klia ett tag och jag får nysattacker det sitter i någon timme. Allergi tabletter har jag prövat många olika sorter men ingen har riktigt hjälpt, så jag har bara ögondroppar, vilket lättar åtminstone för ögonen. Har prövat recept belagda allergi tabletter utan någon speciell resultat.

Sandiy
2018-02-18 09:44
#6

Luftrenare hjälpte min sambos allergi!

Annons:
Maleficum
2018-02-18 10:55
#7

#5 Om du vet att du klarar havrehö och ren timotej så skulle jag satsa på att köpa oxbows hö (även om det är lite dyrare). Går att beställa på nätet, bla på vetzoo.
Sen om du reagerar när du tar i höet och hanterar det så ha plasthandskar på dig och ett munskydd när du behöver fylla på höhäcken.
Den på bilden tycker jag ser bra ut, eventuellt att man vill göra lite mindre hål/sätta en tvärslana så kaninen inte kan dra ut allt hö lika lätt.

Har du möjlighet att förvara höet utomhus?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Arcade-Foodie
2018-02-18 10:58
#8

Kommer ha möjlighet att förvara höet i ett garage nästa månad :3

GuineaGirl
2018-02-18 11:11
#9

Ha inte kaninburen, och förvara inte hö, i sovrummet, eftersom man är mer utsatt för att utveckla allergi när man sover. (Såg nu att du ska ha höet i ett garage framöver, och vet inte heller var du har haft höet hittills.)

Tvätta eller skölj alltid händerna direkt efter att du har tagit i hö. Testa eventuellt att ha på dig tunna plasthandskar (typ sådana man har inom vården eller livsmedelshantering) när du tar i höet, eftersom dina händer kliar annars. Testa även ansiktsmask/dust filter mask (enklast möjliga vita variant som filtrerar bort damm och pollen) när du ger kaninen hö eller städar buren. Dessa brukar säljas som engångsartiklar i storpack, men går vanligtvis bra att använda flera gånger.

Om du har någon familjemedlem som inte är allergisk, så kanske den personen skulle kunna hjälpa till med att städa i buren samt ge kaninen hö.

Arcade-Foodie
2018-02-18 11:16
#10

Förstunden bor jag i en etta men kommer flytta nästa månad, så då blir det nog lättare med höet då :3

Upp till toppen
Annons: