Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 403 ggr
Ida & Milla
2018-02-12 13:22

Hur går kastrering till?

Hej! Jag har en honkanin som fyllt 2 år på juldagen, och jag funderar på att kastrera henne till sommaren. Jag har länge velat kastrera henne, men jag har själv aldrig varit hos veterinär och ingreppet verkar lite läskigt. Så nu har jag ganska många frågor och hoppas att ni mer erfarna skulle kunna hjälpa mig lite? Alla risker med att inte kastrera honkanin, är det sant? Att över 50% av alla honor dör av livmodercancer? Och sen också, jag kanske har fått det här om bakfoten, men är det så att kaninen inte får livmodercancer om hon får ungar? Om det är sant att över 50% drabbas, borde inte fler personer veta detta? Typ att när man köper kaninen, ”ah, du kommer behöva kastrera den för 1500 kr om du vill att hon ska leva längre än 3 år”. Borde inte det liksom vara allmänbildning? Att veta detta? Förutsatt att det sant att över 50% av alla kaninhonor dör av livmodercancer så är ju det självklara valet att kastrera henne. 2 år är väl inte för gammalt? Har hört att det finns risker med narkosen? Men att de är så gott som borta med de nya narkosmetoderna? Behövs någon hälsokoll innan ingreppet? Kollas det precis innan kastreringen eller behöver man göra en enskild hälsokoll innan? Efter kastrationen. Kommer hon behöva stödmatas? Critical care? Har inte det hemma, är det nödvändigt att köpa? Hon är utekanin, så kommer hon kunna bo ute själv under natten? Eller måste jag ta in henne och hålla koll på henne? Hur mycket uppsikt behöver hon? Har två kliniker som är nära: Lerums djurklinik och Lerums smådjursklinik. Har aldrig varit där utan har bara hittat de på nätet. Någon som varit där? (Lerum) Vad borde jag kolla med kliniken innan jag bokar tid?

Annons:
Fridaaaa
2018-02-12 13:26
#1

Det stämmer att väldigt hög procent får livmodercancer ja.

Nej 2 år är inte för gammalt. Viktigt är att kaninen ör i bra hull och frisk.
Där jag varit har de vägt och kollat igenom kaninen innan. Men behövs ingen enskild kontroll innan nej.

De kan behöva stödmatas, vissa kommer igång själva andra inte. Jag har behövt stödmata båda mina honor. Men kommit igång att äta snabbt efter det. Critical care är det man använder yes  :) 

Vänta med att kastrera tills det är varmare ute. Kaninen kommer behöva vara inne ett par dagar för övervakning och sedan behöver de värmen första dagarna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
2018-02-12 13:34
#2

Ofta är det klokt att undvika operationer under sommarmånaderna, eftersom infektionsrisken är högre då.

Ida & Milla
2018-02-12 16:59
#3

#1 Tack för infon, ska se till att köpa en innebur då. Ja, jag tänker att det blir lättare till sommaren när det inte är så stor temperaturskillnad ute och inne, och så kommer ju sommarlovet då jag är ledig och kan övervaka mer. #2 Vad menas med infektionsrisk? Om jag ändå kommer behöva ha henne inne så borde det väl inte vara några problem?

Ljungåsen
2018-02-12 17:08
#4

#3 Det är större risk att såret blir infekterat när det är varmt även ute. Därför avråder många veterinärer från icke livsnödvändiga operationer under juni, juli, augusti och halva september.

Upp till toppen
Annons: