Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 751 ggr
[HassiAn]
2018-02-11 03:39

Ny medlem och tusen frågor

Annons:
[HassiAn]
2018-02-11 03:43
#1

Raderade mitt inlägg ovan, för att det blev jättekonstigt när det publicerades.

Ska sova på saken och se om jag listar ut varför det blev så.

Återkommer :-)

[HassiAn]
2018-02-11 16:28
#2

Hej igen!

Kom på felet: eftersom min dator krånglar skrev jag texten på annat håll och klistrade sen in den här. Då försvann alla mellanrum mm, och sån text orkar ju ingen människa läsa.

Så provar en annan taktik: många korta inlägg, då kanske min dator är snäll och låter mig skriva direkt här på forumet.

Ber om ursäkt för konstiga meningar, blir lite stressad ifall datorn plötsligt raderar allt…

Kort om mig:

Har haft djur i hela mitt liv, men aldrig kanin. Nu är det helt djurfritt här, och sånt läge i livet att det skulle passa bra att testa ett nytt, lite mindre djur.

Vet i stort sett inget om kaniner, så nu har jag läst om dem så att jag är alldeles yr i mössan.

Här verkar det finnas en jättestor spridning på folk, så tänkte att man kanske kan få svar på alla möjliga olika sorters frågor och funderingar.

Testar några frågor i nytt inlägg, så får vi se hur det går :-)

[HassiAn]
2018-02-11 16:49
#3

Har läst att belgisk hare absolut inte är lämplig som innekanin.

Håller ni med om det?

Liknande läste jag även om gotlandskanin.

Tankar kring det?

Och hur är det med orangekaninen? Nu är de visst så ovanliga att en sån lär det inte bli, men ändå.

Måste man ha just en bur? Inomhus alltså.

Eller funkar det med kompostgaller? Kanske man isf behöver skala av plastöverdraget, så att kaninen inte äter upp det?

Tänker att med kompostgaller kunde man ge större boyta. Om man nu öht vill/behöver gränsa av, vill säga.

Kan man isf ha kompostgaller till belgisk jätte? Eller är de så tunga och starka att de välter gallren?

Man ska visst inte flytta in en utekanin, eller vice versa, under vintern.

Men hur jättekänsliga är de?

Kan man t.ex. låta innekaniner gå in och ut på balkongen som de vill, eller ta ut dem på koppelpromenad under smällkalla vintern?

Hur funkar det här med att hyra kanin - är det samma kaniner som hyrs ut om och om igen? Hur mår de av det isf - borde inte de bli (minst?) lika stressade av miljö- och ägarbyte som katter och hundar?

Skulle gärna testa om jag är allergisk, men vill absolut inte hyra om det medför lidande för djuret.

Spridda funderingar kring motion:

Koppelpromenera kanin verkar vara mer som med katt, än med hund: det är inga motionspromenader, utan man släntrar snällt med dit kanin går - eller inte går ;-)

Men GÅR det att få dem att motionspromenera? Alltså lära in det? Eller skulle det vara så onaturligt för dem, att de skulle må dåligt av det (stress t.ex.)?

En del tycker tydligen att man absolut inte ska ta ut kanin i koppel, för att de kan skada sig jätteilla om de trasslar in sig, om de skräms och försöker fly.

Ang. belgisk jätte läste jag att de inte ska hoppas med, eftersom de är så stora att lederna tar stryk.

Men å andra sidan - de ska röra på sig mycket, för de får absolut inte vara överviktiga bl.a. just för ledernas skull.

Hur ska man få ihop allt det där..?

Tror det får räcka så för nu.

Tack för att ni läste, och dubbelt upp ifall ni orkar svara :-))

MOJ
2018-02-11 19:59
#4

Jag kan inte mycket om kanin, men vet inte varför dom inte skulle kunna vara inne. Dom ska inte sitta i bur (det ska dock inte nån kanin). Men om du ger kaniner en Hage av kompodtgaller, eller låter den vara lös i huset så tror jag det går bra. Kompostgaller är väldigt bra och du behöver inte skala bort plasten om inte kaninen tuggar överdrivet mycket. Om kaninen börjar tugga beror det på uttråkning så om dom har stort utrymme och mycket att göra och grenar att gnaga på så brukar det inte vara några problem. Om du sätter fast dom ordentligt så går det bra. Du kan absolut låta kaniner vara på balkongen under vintern, se till att den rör på sig och inte är ute aldeles för länge. Jag går ut med mina två kaniner varje dag i koppel och dom tycker det är jättekul (innekaniner). I början var dom lite rädda men efter att ha vant sig så går det jättebra. Jag är ute 30 min per dag och skulle nog inte rekommendera längre om det är minusgrader. Jag brukar gå med dom i skogsbrynet utanför mitt hus och då blir det mer att dom springer lite som dom vill och jag går efter, men i somras gick vi promenader i skogen och då var det mer som med en hund, att vi gick på stigen. Sorry för långt svar men det var en del frågor (:

MOJ
2018-02-11 20:00
#5

Skrev fel i första meningen hahha, vet inte mycket om rasen belgisk hare ska det stå hahah.

[HassiAn]
2018-02-11 20:52
#6

Tack snälla för svar, MOJ :-)

Skriv på för 17, det kan nästan inte bli för långt 👍

Låter roligt det där med skogspromenad med kanin!

Hittar inte här ännu riktigt, men ska se om jag hittar nåt om vilken typ av kanin du har (alltså livlig/lugn, tjock-/tunnpälsad och lite sånt). Förstår att allt handlar om individ i slutändan, men ändå.

Har ju ännu inte bestämt om det ska bli kanin här, men tycker i skrivande stund att belgisk jätte, belgisk hare och "gotlänning"  verkar intressanta.  Och de jag tror heter stor rex, men fattar inte riktigt om rex på kanin är en pälstyp eller en ras eller både och…

Annons:
Arcade-Foodie
2018-02-12 05:59
#7

Det jag tolkar med belgisk hare och vissa rekommenderar att ha dom ute istället för inne är nog att de har en väldigt hög aktivitets nivå. Har en liten hermelin som ganska mycket energi ibland och då är han nästan överallt, uppe på bord, bokhyllor, under badkaret och springer konstant runt omkring nästan. Så kan tänka mig en stor 6 kg kanin med hög energi nivå skulle vara betydligt värre att ha inne. En utekanin är det dåligt att ta in undervintern då de har en tjock vinterpäls och kan lättare få värmeslag innehus men innekaniner brukar klarar av att komma ut lite man ser om de tycker det är kallt o fryser. Med belgisk har så behöver man inte vara orolig gällande övervikt så länge man inte ger dom för mycket pellets, hö står för 80% av en kanins föda och det går de inte upp i vikt av. Har aldrig hyrt en kanin men jag har varit på olika ställen och bått med min kanin, han bryr sig inte om miljöbyte och brukar tycka det är mer roligt då han brukar få mer utrymme att springa och utforska. Kan tänka mig att de kaniner som uthyrs blir vana med det men är inte säker om min kanin är undantag fall med miljöbyte. Man kan lära en kanin att gå en viss slinga när man är ute o går inga problem men inte det lättaste :3

[HassiAn]
2018-02-12 07:52
#8

Just det ja, belgisk hare ska visst vara en riktig racerkanin, har jag förstått. En 6 kilos kanonkula som far runt hemma, ja då får man nog ha is i magen - och saker fastborrade, haha!

Men allvarligt: förstår vad du menar. Jag har inte varit så petig med hur mina djur betett sig, det är ju deras hem också så det får vara på bägges villkor. Hade bl.a. en hund på 25 kg som brukade ligga på köksbordet och spana ut… fast ska kanske tillägga att det bordet används som arbetsbord, inte matbord.

Men tänker på att kanin rör sig ju rätt annorlunda mot hund och katt. Hur högt kan de hoppa egentligen? Alltså vad gäller möbler, fönsterbräder osv. Har de svårare med "precisionslandning" än katt och hund, eftersom de inte tar kliv på samma sätt? De halkar lättare iaf, om jag förstått rätt? Hur gör man med just fönsterbräder t.ex. om de kan hoppa så högt - man kan ju inte klä in alla ytor hemma så att de blir halksäkra. Eller kan man det…?

Men just det där med fönster har jag faktiskt tänkt en del på, skulle kännas rätt hemskt att ha ett djur bara på golvet, så att de aldrig såg annat en väggar och en bit himmel. Just därför fick hunden ligga på det där bordet, och den ev. framtida kaninen får också jättegärna ha fri tillgång till allt som lämpar sig  som utsiktsplatser.

Arcade-Foodie
2018-02-12 08:05
#9

Min lilla kanin på 500 gram klarar av att hoppa upp på saker som är nästan 1 högt men de har ingen bra preciasion landning som katter, hänt många gånger kaninen hoppar och glider ner eller är påväg att falla. Har varit tur att jag varit med de gånger de har hänt. Min kanin hoppar mellan möbler även fast han glider om det inte finns något skydd. Så man får väl säkra sakerna och ha inga växter vid fönsterbrädan, min kanin älskar att sitta upp på fönsterbrädan som är precis ovanför elementet så det är hans favoritställe när han får välja. Har tagit bort alla möbler så det blir svårare för honom men ibland så får han idén att försöka hoppa det. Så kaniner är inte lika smidiga som katter o hundar :3

[EM_L]
2018-02-12 08:23
#10

Som nybörjare så borde du välja en lugn och harmonisk kanin som Dvärgvädur eller Lejonkorsning. Belgiska harar har mycket energi och är i många fall svåra att hantera. Vet inte hur det är med Gotlands kanin.

[HassiAn]
2018-02-12 11:40
#11

Tack ni också för svar :-)) Det är så bra att ha några att "snacka" med, dels för att få svar på frågor, men också för att man kommer på saker man inte tänkt på.

Okej, så då kan de alltså ha nöje av att spana i ett fönster. Visste inte om det var så :-) Då borde det ju vara hyfsat enkelt att ordna en säker plats att göra det på,  man kunde säkert hitta användbara möbler mm på loppisar.

Du har säkert en poäng där, MEML. Helt ärligt talat tror inte jag heller att jag borde skaffa belgisk hare, även fast rasen känns jätteintressant. Iaf inte så länge jag bor i lägenhet. Men det är långt kvar till beslut, så man hinner nog få upp ögonen för många fler raser :-)

V:s79
2018-02-12 20:00
#12

Jag rekommenderar och väduren eller lejonhuvad renrasig eller korsning som första kanin om man har lite vana eller ingen alls av kaniner. Vädurar är lugna och harmoniska individer. Har 3 st dvärgvädurar, men det finns ju lilla tysk vädur som är lite större och så fransk vädur som är störst av vädurarna. Lejonhuvade är inte så stora lite minst än dvärgvädur med lite mer fart iaf våra har två lejon. Sen Rex är lite spralligare och med mer energi och kräver lite mer kunskap av ägaren men helt underbara individer iaf min lilla rex. Rex är en ras men även en pälstyp som andra rader kam ha men där är jag osäker på om dom är renrasiga och kan få ut stamtavla eller korsning mellan Rex och annan ras i grunden så det över lämnar jag till experterna. Angående flytta ut eller in kanin så går det inte flytta ut en kanin på vintern om den bott inne. Men har kaninen bott ute eller i kallare kaninstall så brukar det gå vänja in kaninen. Har gjort så med två vi köpt ena vande säljaren i. Innan vi hämtade andra håller jag på att vänja in just nu. Började med kallställa vårt ena rum som ligger innan för tvättstugan till 10 grader och höjde det 12 efter 5 dagar och 15 grader efter 10 dagar och där är vi nu. Hade kaninen reagerat på att det hade varit för varmt med 10 grader hade han fått flytta ut i vårt ena uthus som ska bli kaninhus i sommar redan nu. Men vill inte han ska vara helt ensammen så när han klarar 20 grader får han bo utmed resten av kaninerna. Vi har alla våra ute några timmar per dag fritt, fast uppdelade för annars blir det bråk eller kanske någon tjuvparning. Kompostgaller har vi också som extra bur och rastgård för att bygga t burar om dom känns små.

[HassiAn]
2018-02-14 12:42
#13

Har funderat lite sen senaste svaret.

Det slumpade sig också så bra, att jag igår gick förbi en 4H-gård med kaniner - bl.a. gotlänningar, visade det sig! Tyvärr var det slabbväder, så de bara satt hopkrupna till små bollar och knep ihop ögonen. Men jag kunde iaf se att de var just den typ av kanin som tilltalar mig.

Har inte hittat nån ingående info om rasen än så länge, men av vad jag läst verkar de avlas vettigt också. Dvs t.ex. att de är inte snabbväxande, som en del andra slaktraser. Det borde rimligtvis ge tåligare skelett och leder, tänker jag? 

Men egentligen hade jag nog tänkt låta det här med ras bli lite som det slumpar sig. Hade tänkt mig en vuxen individ som behöver ett nytt hem. Då kan man ju just välja den som verkar passa en.

Eftersom jag inte vill tävla eller föda upp osv, så behövs det heller inga särskilda papper eller godkännanden.

Jag är ju vuxen, och har haft djur i hela mitt liv. Bl.a. flera stora hundar, en del av dem ganska krävande (hanhundsilskna, superjaktiga, en lite räddhågad osv).  Så jag har tänkt att jag inte behöver välja den allra lättaste kaninen, för en del kunskap och vana går att använda oavsett djurart. (OBS det där med "en del", sen har alla arter sina specifika egenskaper, naturligtvis.)

Att lyfta en kanin är iaf inget problem - har jag klarat +30 kg hund, så klarar jag  XXL jättekanin också :-)

Det jag själv känt mig lite orolig för är sånt som gäller alla kaniner: Tänk om jag inte kan avgöra vilket hö som är dåligt, eller är tankspridd och ger nån olämplig grönsak (är vegetarian, så det kan finnas allt möjligt här hemma), och gör kaninen sjuk. Eller inte ser skillnad på en vanligt trött och en sjuk kanin. Såna saker tänker jag på, men det lär man sig väl…

Vad tänker ni, är jag helt ute och cyklar?

Och förresten - tack igen till er alla. Uppskattar varje svar, har haft hjälp av allt ni skrivit👍

Annons:
Arcade-Foodie
2018-02-14 12:54
#14

Även erfarna kaninägare har svårt att se när en kanin mår dåligt, det är först när de börjar visa som man lägger märke till det. Min kanin har ätit en hel giftig växt för kaniner utan att ens visa symptom att han mådde dåligt. Det gjorde han när han var en unge, trodde inte han skulle kunna ta sig upp på fönsterbrädan när han bara vägde 350 gram, hade så fel. Tog inte med honom till veterinären då han åt som vanligt och var lika energi glad som han brukar vara med fina pluttar. När man har lärt känna sin kanins personlighet så lägger man märke till om de är trötta eller om de har blivit slöa. Men man lär sig med tiden och det spelar ingen roll hur mycket man läser om en kanin, man kommer aldrig vara helt förbered och när man tror man kan allt så lär man sig ännu mer när man äger en kanin. :3

[HassiAn]
2018-02-14 13:41
#15

Glurp… skulle det där lugna mig, hade du tänkt 😮

Nä då, skojar bara🙂Du har helt rätt, ned med fötterna på jorden bara, man kan inte kunna allt, hur man än gör. Shit happens, som man säger!

Upp till toppen
Annons: