Annons:
Etikettallmänt
Läst 650 ggr
Alexkanin
2/6/18, 7:44 AM

Hona eller hane

Jag undrar om en trevlig kaninhona, men blir aggressiv när brunsten faller in, blir en trevlig kanin igen ifall man kastrerar henne? Och om man kastrerar en hane vid 6mån slutar den skvätta helt då, alltså hur stor är chansen att de aldrig händer igen? Vi kommer köpa från uppfödare, dock inte helt bestämt vem, det är bara en som svarat. Och det är nog ganska bestämt att de blir en dvärgvädur. Vi bor i lägenhet och kaninen kommer få bo i bur när vi är på tex jobb och springa fritt när vi är hemma. Och något som för oss känns viktigt är att de inte kommer en massa kiss på tex soffan, vägg mm. Men sedan tror jag inte någon veterinär kastrerar honor här i västerås. Så berätta era erfarenheter av kastrerade kaniner. Både honor och hanar.

Annons:
Arcade-Foodie
2/6/18, 7:50 AM
#1

Jag har haft två okasterade hanar och ingen av dom skvätter, honorna som blir aggressiva när de är brustiga går att lösa med kastering. Att en kaninskvätter och blir aggressiv beror helt på kaninen, vissa reagerar inte ens när de brunstiga och andra blir på dålig humör. Hankaniner behöver inte skvätta men vissa gör det, så det är inget man kan avgöra innan hur kaninen blir. Jag har en okasterad kanin han gör sitt i buren men han använder också sängen, vilket jag måste ha koll på. Allt annat är säkert då jag lyckas träna bort sen han var unge. Men kastering underlättar att göra en kanin rumsren.

Arcade-Foodie
2/6/18, 8:02 AM
#2

Kastrering är inte alltid garanterat att det ändrar en kanins beteende och löser ens problem.

Mirriz
2/6/18, 8:46 AM
#3

Att hankaniner skvätter har ju med hormonerna att göra, om man kastrerar dem tidigt så är chansen stor att dem slutar med dessa revirbeteenden. Men som sagt finns det ingen garanti. Det bästa är att om man kastrerar dem när dem nyss blivit könsmogna runt 4-6 månaders ålder. Det borde finnas veterinär i Västerås för honor. Alla veterinärkliniker jag har läst om kastrerar båda könen. :)

Alexkanin
2/6/18, 8:46 AM
#4

Ah! Tack så mycket för era svar, blev lite klokare nu. Det ska bli så kul och mysigt med en kanin. Djur är livet!😄

Sandiy
2/6/18, 9:32 AM
#5

Jag hade en hona som aldrig ville komma fram o hälsa, skygg var hon verkligen. Enda gången man fick klappa henne o hon kom fram o hälsade, knorra, de va när hon va brunstig.

Fridaaaa
2/6/18, 10:39 AM
#6

Aggresivitet hos brunstiga honor är dock inte vanligt eller normalt. Tjuriga kan de bli men aggresivitet är inget bra och inget man ska avla vidare på

Men är det hormonellt så kan det bli btätre vid kastrering.
Skvättande blir oftast bättre med vid kastrering

Sedan är kastrering alltid att föredra både på honor och hanar.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: