Annons:
Etikettallmänt
Läst 865 ggr
Alexkanin
2/4/18, 3:22 PM

Holländsk kanin eller dvärgvädur

Hej alla! Jag är ny på kaniner, dock haft kanin när jag var sisådär 6-7år. Men de är måååånga år sedan nu. Dock van djur! Vad jag läst, så är dvv och holländare en bra nybörjar kanin. Men nu vill jag höra från er. Vi bor i lägenhet, har två katter, en son på 4. Vi vill kunna ha den lös här hemma när vi är här, och i buren när vi jobbar. Lära den gå på låda..hoppas vi på. Vi vill ha en lugn kanin, men nyfiken, glad och kelsjuk (förstår att de är från kanin till kanin och att man måste jobba med dom). Hoppas ni kan hjälpa oss med val av ras!

Annons:
Arcade-Foodie
2/4/18, 3:40 PM
#1

Jag själv bara haft erfarenhet med hermelin kaniner men båda mina kaniner har/är lugna, snälla och jag kan/kunnat spendera timmar med att gosa och får massor av pussar. Men de har mycket energi och gillar att springa av sig. Har själv hört att fransk vädur är en väldigt lugn ras och fungerar lätt att ha bland katter då de är mycket större (5-6 kg), det är många som har den rasen frigående hemma. Har ingen erfarenhet av det men kommer skaffa en.

Arcade-Foodie
2/4/18, 3:42 PM
#2

Så en vädur kanin verkar passa er :3 var extra noga med hur föräldrarnas humör är och välj ut en kanin som verkar passa er.

tiger tok
2/4/18, 3:46 PM
#3

Franska vädurar är väldigt lugna och trevliga, toppen för barn!

Fridaaaa
2/4/18, 4:10 PM
#4

Tycker båda raserna passar in :) 
Viktigt såklart att välja bra uppfödare :)

#3 Dock kräver de mycket yta så ska kaninen vara i bur när de är iväg, så krävs det stor bur (som man byggt själv eller någon annan, då det inte finns färdiga till fv)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Alexkanin
2/4/18, 4:46 PM
#5

Tack för alla svaren, men de står mellan dvv och holländare. Någon med bra erfarenhet av dessa raser?

Linnea777
2/4/18, 4:52 PM
#6

Har bara erfarenhet av dvv som jag tycker är en sån underbar ras! Min ena hane är snällaste någonsin och går jätte bra med våra katter trots att han inte är så stor. Honan är också väldigt trevlig och mysig men kan bli väldigt arg/sur när hon är brunstig (så det betendet beror på hormoner inte pga rasen). Sen tror jag det är väldigt olika beroende på individ men tror att dvv är ras som brukar vara väldigt lugn och trygg.

Annons:
V:s79
2/4/18, 9:29 PM
#7

Rekommenderar vädur, dom är helt underbara och mysiga, välj noga efter föräldrarnas temperament och mysighet. Tinga inte en kanin utan att ha träffat den och kolla hur den verkar vara till temperament och nyfikenhet på människor. Ett tips? kan ju vara att köpa en lite äldre upp till ett år som gärna bott i barnfamilj då vet man vilket temperament och hur mysiga dom kommer att vara som vuxen. Holländare känner jag inte till så jag vet inte hur dom är i temperament och tillgivenhet överlag. Men alla kaniner är individer och kanske bättre välja kanin utifrån just kaninen i sig än specifik ras.

taxidriver142
2/5/18, 8:15 PM
#8

Jag rekommenderar båda raserna, men Holländsk är favoriten.

Upp till toppen
Annons: