Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1570 ggr
Linnea777
2018-02-04 11:28

Knöl under hakan?

Upptäckte nu att min ena kanin hade en knöl under hakan. Den är ganska stor (ca 0,5×0,5 cm). Har inte känt det förren nu och den kan inte ha varit där så länge. Googlade lite och såg och det kunde vara någon inkfektion i tandrötterna. Han beter sig helt normalt med massor med energi och matglad som vanligt. Är det möjligt att det är en fettknöl bara? Antar att han måste till en vetrinär, men mina föräldrar är helt övertygade om att det är helt ofarligt efter som han beter sig som vanligt. Och jag vill inte heller ta han till vet om det inte är helt nödvändigt, efter som han har någon klaustrofobi vilket gör att han blir stressad i transporten (och hatar att åka bil). Vad kan det vara för knöl och är det ofarligt?

Annons:
[Wijnja]
2018-02-04 11:46
#1

Har du varit hos veterinären man kan inte ställa någon diagnos själv

Irmelinis
2018-02-04 16:06
#2

Låter som en käkböld, kan vara pga tandrötter eller så har det kommit in skräp i en tandficka vid tandköttet som orsakat en inflammation. 

Träna honom nu i några dagar på att transportburen är något roligt, locka in honom där med godis. Ta av övre halvan av transportburen i början om han tycker det är läskigt. Ge hans favoritgodis varje gång han nosar på transporten, ge godis när han är i transporten osv.. träna i små steg. 

Han måste till veterinär i vilket fall, även om han hatar att åka bil. Annars bryter ni mot lagen.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Linnea777
2018-02-04 16:35
#3

Han har inget imot transport buren i sig bara att han hatar att bli instängd i den. Men får nog göra som du säger att vänja han med det korta stunder. Jag vet att han måste åka till vet men ingen jag vill göra i onödan då han blir sjukt stressad av det. Läste att kaninen måste sövas om man misstänker käkbölder (eller något liknade) för att röntga käken. Är lite orolig då han inte är någon ungdom längre. (Fem år vilket kanske inte är jätte mycket men ändå).

Linnea777
2018-02-04 18:17
#4

Kollade lite nogare på det nu och vet inte hur en käkböld är osv. Men knölen sitter inte fast på käkbenet utan "går att flytta på" då den inte sitter fast i något. Eller kan det vara en käkböld ändå?

MuffinDigger
2018-02-04 20:47
#5

Åk till veterinären. Spelar ingen roll om du tror att du vet diagnosen, du är ingen veterinär och kan tyvärr inte hjälpa kaninen på något annat sätt. Hoppas det löser sig! :)

Upp till toppen
Annons: