Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1495 ggr
[Hailey-A]
2/2/18, 8:19 AM

Ger mat hela tiden

Hej! Mina familjemedlemmar ger min kanin mat flera gånger om dagen, dom ger honom morot & knäckebröd flera gånger varje dag. Dom har fått läsa om vad som händer ifall att kaninen inte äter sitt hö & varför han inte ska ha morot & knäckebröd mer än 1 gång i veckan, men dom skiter i det. Kaninen var helt galen i sallad och pellets, men nu lämnar han kvar mycket för att han blir mätt på allt annat min familj ger honom (han äter knappt hö). Dom lyssnar aldrig på mig, så jag kommer att behöva sälja kaninen och det är deras fel. Jag funderar varje dag på att lägga ut en annons på blocket för att vi kan inte ha kvar honom, min familj förstör kaninens mage och hans mående. Jag ska sätta ut en annons nu direkt!

Annons:
[EM_L]
2/2/18, 8:31 AM
#1

Är han innekanine eller utekanin? Om du har honom i ditt rum så lås dörren om det går och säg att detta är inte OK. Kaniner ska äta hö och grönt inte morötter och knäckebröd varje dag flera gånger om dagen. Du ska inte behöva sälja honom för att dem inte lyssnar på dig.

Magi-cat
2/2/18, 9:05 AM
#2

#0 Hej!

Mår din kanin dåligt, i så fall på vilket sätt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Arcade-Foodie
2/2/18, 9:05 AM
#3

Jag låste alltid in min kanin på toaletten när jag inte var hemma, så kunde ingen mata honom och då åt han sin dagliga hö, han älskar att lägga sig o sova under badkaret vid elementet och varje gång man släppte ut honom så gäspade han. Kaniner sover ofta under dagen. Det funkar att göra så :3

Fridaaaa
2/2/18, 9:32 AM
#4

#2 Ingen kanin mår bra på den kosten, även fast det kanske inte alltid märks på utsidan, samt inte kommer så snabbt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hailey-A]
2/2/18, 9:44 AM
#5

Jag tänkte fråga en till sak i detta inlägg. Idag när jag stod och lagade frukost så började kaninen att jucka mot mina ben, nu fortsätter han med det hela tiden. Jag lade in ett gosedjur i rummet där han har alla sina saker, men han använder inte den. Ska jag ta en boll eller vad ska jag göra? Han ska kastereras vilken dag som helst, men kommer det gå över då?

[Hailey-A]
2/2/18, 9:46 AM
#6

Han har slickat på mina fötter och springer runt benen i cirklar så fort man står still, jag trodde inte det var för att han ville jucka mot benen i slutändan. Nu ligger han mellan mina ben hela tiden när jag står still eller sitter.

Annons:
[Hailey-A]
2/2/18, 9:50 AM
#7

Hahah min mamma skrattade sååå mycket när jag ringde henne när berättade.

Fridaaaa
2/2/18, 9:57 AM
#8

#5 Ge inte honom något att jucka på. 
Kommer försvinna ett tag efter kastreringen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hailey-A]
2/2/18, 10:19 AM
#9

Okej, han har en volleyboll och en nalle gosedjur :)

[Hailey-A]
2/2/18, 4:07 PM
#10

Vet inte varför, men jag tycker synd om kaninen när han juckar.

[Hailey-A]
2/2/18, 8:34 PM
#11

Nu har min jävla brorsa köpt annan sorts pellets och han kommer att ge kaninen det, han är helt jävla dum i huvet!!!! Förlåt för att jag svär men nu kokar jag av ilska. Han ger kaninen flingor flera gånger i veckan, han häller ut i högar. Nu har ju han köpt pellets som han kommer att ge till kaninen, jag slår ihjäl honom när jag ser att han gett kaninen det. Jag kan inte slängde pelletsen då min pappa ska gömma det för mig, min pappa är med på att ge kaninen saker.

QueenH
2/2/18, 9:50 PM
#12

Så dom vet konsekvenserna av att ge kaniner sånt ofta men fortsätter ändå? Det låter hemskt, hoppas allt blir bra för kaninen i framtiden!

Hailey-A
2/3/18, 9:16 AM
#13

Ja, dom vet konsekvenserna men fortsätter ändå. Jag tycker synd om kaninen, jag måste sälja honom. Lägger upp en annons på blocket.

Annons:
Hailey-A
2/3/18, 9:16 AM
#14

Ja, dom vet konsekvenserna men fortsätter ändå. Jag tycker synd om kaninen, jag måste sälja honom. Lägger upp en annons på blocket.

mimao
2/3/18, 10:02 AM
#15

Känner igen mig så himla mycket i det! Alltså jag har haft en sorts pellets till min kanin i hela hans liv som funkar bra men för typ en månad sen kom mamma med någon ny pellets och då blir jag arg såklart för man ska inte bara byta pellets sådär, och då säger jag att hon ska åka tillbaka med den och köpa den vanliga men då säger hon bara att hon gör det när den är slut. Så nu har han den pelletsen istället. Känner igen mig mycket annars ;(

Arcade-Foodie
2/3/18, 10:10 AM
#16

Det är jobbigt när familjen inte lyssnar, mina föräldrar ger min kanin ris, pasta, potatis och knäckebröd hela tiden. Medan jag och min lillebror vet bättre än att göra så.

Fridaaaa
2/3/18, 10:18 AM
#17

#11 Tycker du ska tänka lite på hur du uttrycker dig faktiskt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hailey-A
2/3/18, 10:59 AM
#18

#15 ja, det är jobbigt när dom inte förstår. #16 oj, min familj ger kaninen sånt som den kan äta, kan man verkligen ge pasta? Är inte det bara till hamster? #17 jag är så trött på det här, därför skriver jag svordomar, det måste komma ut ibland. Sorry :)

Hailey-A
2/3/18, 10:59 AM
#19

Men snart finns det en annons på blocket, det skulle ta 1-2 timmar så jag får väll vänta :D

linnea567
2/3/18, 11:07 AM
#20

Måste uttrycka att jag är imponerad över att du säljer din kanin för att ge honom ett bättre liv, pga hur din familj felhanterar honom. Det beslutet kan nog inte vara hur lätt som helst att ta

Annons:
Arcade-Foodie
2/3/18, 11:20 AM
#21

Jag har sagt att ingen pasta till kaninen, men det är ingen fara och hans pluttar set bra ut med mycket fiber. Behöver bara stänga in honom i buren så sätter han igång och äter massor av hö. Så jag är inte orolig över att mina föräldrar ger honom sånt men det är inget nyttigt.

Hailey-A
2/3/18, 11:44 AM
#22

#20 ja, det var mycket känslor igår kväll men känner idag att han får ett mycket bättre liv hos någon annan. #21 okej, så länge den inte visar att må dåligt, men en kanin kan må dåligt inombords när den får fel mat. Det märks inte på utsidan, därför har jag tagit beslutet att sälja min :)

tiger tok
2/3/18, 11:45 AM
#23

#19 jag håller med #20 otroligt moget och ansvarsfullt att du ser problemet och faktiskt klarar av att göra det som krävs för din kanins bästa! Bli inte avskräckt för att köpa kanin igen bara, kanske när du flyttat hemifrån? Det är så otroligt härliga djur! Eller så kanske dina föräldrar skärper sig när dem ser att du säljer kaninen på grund av dem?

Hailey-A
2/3/18, 12:00 PM
#24

Ja, jag tänkte kanske skaffa kanin igen när dom fattar att dom inte kan ge mat hela tiden, då blir det utekanin(er) så blir det mindre chans att dom ger någonting. Jag får prata med dom och se ifall att dom fattar, annars blir det ingen kanin igen :)

Arcade-Foodie
2/3/18, 12:03 PM
#25

Vet om att en kanin kan må dåligt inne från men det gör han inte och jag bor inte hemma heller :3 händer bara när jag är hemma o hälsar på och när min kanin snor pasta från talriken uppe på mat bordet och jag glömmer stänga in honom. Kommer flytta hem igen men då blir min kanin en utekanin, så är inte orolig över honom :3

Arcade-Foodie
2/3/18, 12:04 PM
#26

Min kanin kost är mest hö och 1 msk pellets så hans mage håller sig bra. Man kan se på kaniners pluttar om kosten är dålig :3

Arcade-Foodie
2/3/18, 12:04 PM
#27

Min kanin kost är mest hö och 1 msk pellets så hans mage håller sig bra. Man kan se på kaniners pluttar om kosten är dålig :3

Annons:
[EM_L]
2/5/18, 11:47 AM
#28

Om han bor inne i ditt rum och du inte delar rum med någon så lås dörren in till rummet och låt honom vara där.

MuffinDigger
2/5/18, 4:23 PM
#29

Kan du prata med någon annan vuxen? Farmor, mormor, vad som helst. Någon kanske kan hjälpa dig att prata med dem. Tycker att du är väldigt stark. Hoppas att de kommer förstå dig.

Hailey-A
2/5/18, 5:22 PM
#30

Det ska komma hit en person och hämta kaninen ikväll, lite osäker på människan. Kaninen är till en 9 åring (första kanin), kaninen kommer att få vara lös på deras altan (varm) och vara frigående på deras trädgård. Den här kaninen tycker inte om att bli buren, är rädd för nya människor osv, så jag är rädd att sonen ska vara dum mot kaninen. Mamman sa att hon skulle åka hem från jobbet och prata med sonen, men hon ringde från hem telefonnummer, så det känns inte helt rätt. Personen verkade inte fattat allt jag sa heller (stressad), hur ska jag då berätta allt dem behöver veta så att dem fattar hur dem ska sköta denhär kaninen? personen viskade nästan. Ifall dom inte bor långt härifrån så ska vi stå för transport, så att vi får se hur kaninen kommer att bo och vet vart dom bor ifall att dom inte skulle sköta kaninen bra, alltså ifall att dom inte vill skicka bilder på kaninen (vill hålla kontakten). Ångest för att jag inte vet hur kaninen kommer att ha det.

Arcade-Foodie
2/5/18, 5:29 PM
#31

Se till att om sonen ledsnar så ska kaninen komma tillbaks, extremt vanligt barn ledsnar och slutar ta hand och om föräldrarna inte väljer att ta ansvaret så säljer dom kaninen. När jag var liten ledsnade jag på att städa buren hos min kanin men såg alltid till att gosa o leka med honom. Men om min pappa inte hade tagit ansvaret att ta hand om honom skulle han blivit såld igen, han var en Omplacering kanin som hade bott på många ställen. Du kan skriva en liten handledar bok hur de ska ta hand om honom :3

MuffinDigger
2/5/18, 5:32 PM
#32

Nej usch. Det lät inte alls bra. En nioåring är INTE redo för en kanin, förlåt men så är det. Tycker att du ska vänta tills du hittar den rätta. Det kommer kännas bättre då, det kan jag lova dig.

Arcade-Foodie
2/5/18, 5:34 PM
#33

En 9-åring kan funka så länge föräldrarna tar ansvaret att kaninen till hör familjen, du får känna av hur föräldrarna är och om de är förbereda eller om det är en impuls köp :3

MuffinDigger
2/5/18, 5:37 PM
#34

#33 kanske det men TS får det att låta som att föräldrarna inte är så vana heller. Och om man inte litar på köparen så är det ett stort varningstecken. Jag menar det finns folk som köper kaniner för att mata sin orm med. Det går inte att bara sälja sin kanin utan att vara säker på vad som händer med den.

Annons:
MuffinDigger
2/5/18, 5:39 PM
#35

Men du, vet du vad du kan göra? Försök att få tag på uppfödaren! Be om hjälp. Hen kanske kan prata med dina föräldrar eller hjälpa till att hitta ett nytt hem åt den.

Hailey-A
2/5/18, 5:39 PM
#36

Men mina föräldrar kommer inte bry sig om hur människorna i familjen är, dom vill bara bli av med honom. När jag sa till min pappa att jag kommer vela hålla kontakten med köparna så sa han "nej varför ska du det", alltså förstår inte min familj någonting. Hur ska jag göra när vi kommer hem till dom, ifall jag inte tycker att det är rätt hem, ska jag säga " nej, det här verkar inte vara ett bra hem för kaninen", då kommer ju köparna att bli skit arga och mina föräldrar kommer inte att bry sig ifall kaninen inte får det bästa.

Hailey-A
2/5/18, 5:41 PM
#37

Ifall det handlade om katten, då hade mina föräldrar varit noggranna med vart katten hamnar, men kaninen är inte lika nära familjen tycker dom.

Hailey-A
2/5/18, 5:41 PM
#38

Ifall det handlade om katten, då hade mina föräldrar varit noggranna med vart katten hamnar, men kaninen är inte lika nära familjen tycker dom.

Arcade-Foodie
2/5/18, 5:42 PM
#39

Sant, men mamman kanske är nervös. Jag som person är väldigt introvert och tillbaka dragen och vissa personer sa nej när jag ville köpa en kanin bara för hur jag verkade vara. Man kan alltid kolla hur mycket de kan om kaniner och om de är förbereda, kanske skicka några bilder på hur kaninen ska bo och hur det ser ut. Och säga att man vill ha uppdateringar på kaninen :3 min kanins uppfödare följer mig på insta för att se hur lillen mår och frågar om bilder.

Hailey-A
2/5/18, 5:44 PM
#40

Hon/han ringde från hemtelefonnummer, alltså kan inte jag sms och fråga om bilder.

MuffinDigger
2/5/18, 5:47 PM
#41

Du gör som du vill, men jag skulle aldrig sälja mina kaniner till någon jag inte litar på. Tycker du ska göra som jag sa innan, kontakta uppfödaren. Djurens chans finns också. Veterinärer kan säkert också hjälpa till att prata med dina föräldrar.

Annons:
MuffinDigger
2/5/18, 5:47 PM
#42

Du gör som du vill, men jag skulle aldrig sälja mina kaniner till någon jag inte litar på. Tycker du ska göra som jag sa innan, kontakta uppfödaren. Djurens chans finns också. Veterinärer kan säkert också hjälpa till att prata med dina föräldrar.

vallhund
2/5/18, 5:49 PM
#43

#36

Sålt är sålt, skulle aldrig köpa ett omplaceringsdjur där förra ägaren riskerar att bli en stalker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Arcade-Foodie
2/5/18, 5:50 PM
#44

Om det inte känns rätt så säg nej och vänta till rätt familj kommer. Skulle själv köpt honom men bor för långt bort. Det är väl den kaninen som ser ut som gandalf :3 ljusbrun lejonhuvad dvärgvädur.

Hailey-A
2/5/18, 5:50 PM
#45

Jag får sån ångest över att lämna kaninen till någon jag inte känner för att jag inte vet vad dom kommer att göra med kaninen. Får panik för att jag inte vet hur dom kommer att behandla kaninen. Jag kommer inte kunna skaffa kanin igen, så som jag känner just nu. Ont i magen för att jag inte vet hur dom kommer att behandla kaninen, tänkt ifall han kommer till ett dåligt hem. Jag får panik

Hailey-A
2/5/18, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Här är han, någon där ute som kan köpa honom? Han är inte såld än, dom skulle prata om det först.

Hailey-A
2/5/18, 5:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Här är han, någon där ute som kan köpa honom? Han är inte såld än, dom skulle prata om det först.

Arcade-Foodie
2/5/18, 5:53 PM
#48

Vänta tills det känns rätt för dig, det finns alltid bra kaninägare där ute. Bara att vänta och ha tålamod :3

Annons:
Hailey-A
2/5/18, 5:54 PM
#49

Jag ska ringa dom sen, men mina föräldrar kommer ju att säga att vi ska sälja kaninen ändå.

Hailey-A
2/5/18, 5:55 PM
#50

Jag kommer inte att sälja kaninen ifall familjen inte är bra:D problemet är att mina föräldrar kommer "tvinga" mig att sälja honom, dom kommer att säga "skitsnack, sälj honom till dom"

Hailey-A
2/5/18, 5:55 PM
#51

Jag kommer inte att sälja kaninen ifall familjen inte är bra:D problemet är att mina föräldrar kommer "tvinga" mig att sälja honom, dom kommer att säga "skitsnack, sälj honom till dom"

MuffinDigger
2/5/18, 6:26 PM
#52

Starta en ny tråd där du beskriver hur han är och se om någon är intresserad. Det finns massor av snälla personer här!

Hailey-A
2/5/18, 6:57 PM
#53

Han/hon skulle ringa mig när hon/han kommer hem från jobbet (skulle åka från jobbet 4) men har inte ringt än, jag skulle bli ganska lättad ifall hon/han inte ringer idag eftersom jag är osäker på hemmet.

Hailey-A
2/5/18, 7:59 PM
#54

Jag ska sätta upp en lapp i affären imorgon, det är ju bättre ifall man vet vem människan är & man vet vilka alla är i denhär lilla byn :D

Hailey-A
2/5/18, 8:00 PM
#55

Det mina jättemånga småbarn som säker vill ha sin första kanin :D

Annons:
Hailey-A
2/5/18, 8:00 PM
#56

Det mina jättemånga småbarn som säker vill ha sin första kanin :D

Hailey-A
2/6/18, 7:24 AM
#57

Jag pratade allvar med min brorsa igår och han lovade att aldrig ge kaninen mat, men nu när jag vaknar så har han gett kaninen knäckebröd. Åååh jag blir så arg

Magi-cat
2/6/18, 7:50 AM
#58

#57 Det verkar som om det inte fungerar att förbjuda din bror att ge mat.

Kan ni inte i stället tillsammans göra upp ett schema för vad kaninen ska ha under dagen?
Då kan din bror vara med och hjälpa till med utfodringen. Varje gång någon av er ger mat, prickar ni av det på schemat. Då vet den andra att kaninen redan fått t.ex. knäcke eller morot och inte ska ha en enda bit till av det den dagen.

På så sätt skulle du få hjälp med kaninen utan att behöva bli arg. 🙂 Är det värt ett försök, tror du? Som det är nu kan ni ändå inte ha det.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Hailey-A
2/6/18, 8:07 AM
#59

Han har problem (särklass) så det är svårt för honom att fatta konsekvenserna, han gör alltid tvärtemot vad man säger, så ett schema hade inte fungerat för då hade han inte gett 1 matsked pellets utan han hade gett 3. Jag kommer inte kunna säga till honom, men om någon annan skulle utanför familjen så kanske han hade lyssnat, tex en veterinär. Men han hade ju inte åkt med till en veterinär för att höra på vad dom har att säga om kaninens mat, så ett samtal hade varit bra, men det finns ingen som kan ringa och prata med honom. Kan man ringa en veterinär och säga hur det ligger till så att dom kan berätta för min brorsa att han inte får ge mat till kaninen?

Magi-cat
2/6/18, 8:20 AM
#60

#59 Det beror nog på vilken kontakt du har sedan tidigare med veterinär. Du kan alltid höra efter. Kanske de har någon lättläst broschyr om kaninens mat?
Eller om ni tillsammans kan gå t.ex. till en djuraffär med duktig personal som kan förklara? 

Jag tänker fortfarande på att din bror kanske kan hjälpa till så ni slipper vara osams och det ändå inte fungerar.
Kanske du kan mäta upp i små burkar, exakt vad kaninen ska ha varje dag. Vissa dagar kan din bror få ge det. Då blir det konkret för honom att tisdagsmaten är slut och det går inte ge onsdagsmaten.
(Bara som exempel på hur det skulle kunna fungera så ni båda - och kaninen - blir nöjda.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: