Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 678 ggr
Catrinadjen
2/1/18, 3:10 PM

Kanin bitter och varnar

Har en ca 1 årig kanin hona som börjat med varna och låta inne i buren att man inte får klappa el ta henne plus hon börjat bita är rädd hon bitter min dotter vad kan man göra ge era tips? till mig

Annons:
[Hailey-A]
2/1/18, 3:31 PM
#1

Har det hänt henne något farlig/läskigt innan hon började med beteendet?

tlover
2/1/18, 3:34 PM
#2

Är hon kanske brunstig? Vissa kaniner blir bitiga när dom är brunstig och då gäller det mest att ge kaninen lite extra hänsyn då den brunstar och personligen avlar jag inte på sådana kaniner då det är ett icke önskvärt beteende.

l'm back

Ljungåsen
2/1/18, 4:42 PM
#3

Hon hävdar revir. Jag har haft en sådan kanin, och henne hanterade jag aldrig i buren. Ute på golvet så var hon hur trevlig som helst. Mitt bästa tips? är att låta bli att klappa och greja med kaninen när hon är i sin bur.

Catrinadjen
2/12/18, 1:01 PM
#4

Har ej hänt henne nåt nu börjar hon bli så pass man ej får tag på henne det är min dotters rädd hon bitter henne vad hade ni gjort behålt henne el försökt sälja

Catrinadjen
2/12/18, 1:01 PM
#5
tlover
2/12/18, 1:10 PM
#6

#4 har du kollat med veterinären så att kaninen inte har ont eller liknande

l'm back

Annons:
Sandiy
2/15/18, 10:01 AM
#8

Har haft en hona som gjorde så.. Va oftast vid brunst. Tillslut blev de värre, hon bet så man blödde rejält. Kastrerade henne o de hjälpte tyvärr inte . Hon lever än idag, med en stor flock kaniner hos en tjej som var villig o ta hand om henne :) (hon gjorde fortfarande utfall o bets, men blev bättre när hon fick väldigt STOR yta o röra sig på, då snackar vi om flera kvm).

tlover
2/15/18, 10:10 AM
#9

Vi har också haft en kanin som bets, visst inte jättemycket men då vi främst hade kaniner för Avel och det absolut var ett icke önskvärt beteende så sålde vi henne vidare till en som förstod situationen. Det visade sig att kaninen hade något emot just mig (kan vara pga e rymning då jag fick plocka upp henne klumpigt) hos den nya ägaren var hon snäll och fin.

Så om du är säker att det inte är någon sjukdom el liknande som gör att kaninen beter sig så så kan det ibland vara bättre att hitta en ny ägare.

l'm back

Upp till toppen
Annons: