Annons:
Etikettallmänt
Läst 739 ggr
MichaChibiusa
1/30/18, 7:40 PM

8 eller 9 veckor?

Fick en kommentar i en utländsk/engelsk kanin grupp som heter Bunny buddies på Facebook då jag la ut ett inlägg om att jag kommer få hem min kanin när den är 8veckor gammal.. fick en pik om att en kaninunge ska lämna mamman vid 9 veckor??? är lagarna olika i andra länder som Amerika ? Eller ville personen bara ha något att peka ut som ett fel?

Annons:
Arcade-Foodie
1/30/18, 7:49 PM
#1

Det är 8 veckor, har läst massor av inlägg från folk i USA som köper 4-6 veckor kaniner. En kanin är ofta redo vid 8 veckor och äter bara vanlig mat och ingen mjölk från mamman. Vissa kaniner behöver längre tid om de är mindre utvecklade än sina syskon. Personen ville säkert bara göra en pek där.

Arcade-Foodie
1/30/18, 7:58 PM
#2

Min kanin var redo att flytta vid 8 veckor men han var väldigt sen med att äta vanlig mat och vara avvänj från mjölken. När jag var och hämtade honom så hade han bara ätit vanliga föda i 4 dagar ( då hade han haft 2 byten av pellets) men det var för att han är en ”runt” han väger 490 gram och slutat gå upp i vikt. Så du har inget att vara orolig över :3

MuffinDigger
1/31/18, 9:11 AM
#3

Vad jag vet är det 8 veckor! Däremot hämtade jag mina efter kanske 9 eller 10 veckor. Det gick lika bra. Sen kan jag ana att det är olika i andra länder, men i Sverige är det 8.

Fridaaaa
1/31/18, 10:24 AM
#4

Rekommendationen i Sverige är 8 veckor. Men är tyvärr enligt lag OK tidigare än 8 veckor i Sverige.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Peak303
1/31/18, 12:36 PM
#5

I USA har de inga direkta lagar kring kaniner på det viset. Deras ungar kan i många fall flyttas från honan väldigt tidigt för att de vill ta en ny kull på henne. Är glad över hur lagarna här i Sverige ser ut med tanke på hur kaniner får lov att bo i USA. 

Deras burar hos uppfödare är mestadels gallerbur från topp till tå. Och oftast inte större än en hamsterbur i vissa fall. De har ingen strö att bädda/gräva med heller. Kaninerna har typ en "resting mat" som är hård och enligt ägarna "gillar de gallret bättre" för de inte är på "resting mat" särskilt ofta. 

Visst en del av dessa uppfödare har en del bra information, men en del av dem är ganska "illa". Jag själv låter inte mina ungar flytta för ens ca 9v ålder. Undantag om de ska åka transport och det bara går någon specifik dag.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: