Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1581 ggr
EmblaZ
2018-01-29 23:18

Måste skriva av mig!

Hejsan, jag har en okastererad innekanin på 6 månader. Ni känner säkert igen mig från tidigare inlägg om kaninen då jag skrivit mycket om det jag ska skriva om idag :D Zingo var en frigående kanin, men har nu ett rum till honom för att han kissar och bajsar överallt. Eftersom att han är okastererad så markerar han sitt revir genom att kissa och bajsa på ställen ( speciellt vid utedörrar ), men har nu börjat med att skvätta på väggar, dörrar & till och med akvarier som står ca 1,5 m högt. Jag förstår inte hur han kan skvätta så högt upp, han måste på något sätt hoppa högt för att det ska kunna komma upp dit. Iallafall Zingo har blivit sjukt jobbig på sistone, drar sönder tapeter och gnager sönder lister så att dem låstnar. Jag säger till mina föräldrar att han kommer att markera sitt revir så länge han inte är kastererad, men dom tycker att det är för dyrt med 1200kr för kasterering och att jag måste betala själv, alltså måste jag använda mig av mitt barnbidrag och då har jag inga pengar kvar på hela nästa månad. Självklart att jag lägger ned mina pengar på kasterering, men mina föräldrar säger fortfarande nej, fast att problemet med konstnaden är löst. Mina föräldrar säger att det är onödigt att kasterera honom eftersom att han ska bli en utekanin i sommar, då gör det inget att han bajsar och kissar överallt när det ändå är utomhus. Varför jag måste kasterera honom är för att han ska sluta skvätta och så att jag kan träna honom till att bli minst 50% rumsren, så att jag kan ha honom frigående igen. Jag vet att det kan ta lång tid att träna en kanin till att bli rumsren, men han kommer iallafall sluta markera sitt revir. Zingo ska förhoppningsvis få en kompis i sommar ( hoppas dem går ihop ), det är mest därför han måste bli kastererad. Problemet med en kompis till Zingo är att mina föräldrar inte vill ha fler djur, så en till kanin kanske dom inte går med på ( vi har pratat lite om det, men dem säger att han kan vara en ensamkanin ). Jag tycker att utekaniner ska vara minst 2 stycken, medans en innekanin får sällskap av människorna nästan hela tiden. Mina föräldrar förstår inte att Zingo säkert skulle bli mycket gladare ifall han får en kompis. Mina föräldrar bryr sig inte super mycket om mina djur, medans katten ska ha det bästa. Katten är steliriserad, får bra sprutor en gång om året ( glömt mot vad ), är försäkrad osv osv. Och kaninen får inget av det, alltså vill dom inte mina djurs bästa. Mina föräldrar vill inte betala viktiga saker för mina djur, men dom är faktiskt ansvariga för att djuret ska ha det bra när jag är under 18 år. När man har fyllt 18 år då ska man betala sina djur själv, men så länge barnet är minderårig så ska föräldrarna betala för djurens veterinärbesök & viktiga saker. Ifall man vill köpa leksaker/akvareringssaker eller nya skålar osv till kaninen då kan man betala själv eftersom det är onödigt om man redan har, men mat till djuren ska ens föräldrar betala, men det gör inte mina föräldrar, jag får betala allt själv till mina fiskar och kaninen. Mina föräldrar betalar nästan aldrig saker till mig, isåfall får jag låna pengar och sedan drar dom pengar från mitt konto när jag har pengar ( det är bara när jag behöver saker till djuren, men även möbler ). Mina föräldrar vill helt enkelt inte betala för mina djur, dom verkar inte tycka att kaninen är lika mycket värd som katten. Dom betalar hur dyra vetrinärbesök och saker till katten som helst, men så fort det kommer till mina djur så får jag betala själv. Hur ska jag göra? Det här funkar inte, ifall jag ska behöva betala allt själv när jag bara är 15 år. Jag vet att mina föräldrar skulle betala ett vetrinärbesök ifall kaninen skulle bli allvarligt sjuk, men när kaninen mådde skit dåligt en dag så struntade dom i att åka in till veterinären. " Det går över " säger dom alltid när ett djur mår dåligt eller "djur kan också må dåligt som vi människor gör ibland ", aaaaah jag blir så arg. Det är olagligt att inte åka in med sitt djur till veterinären när den mår dåligt. Min brorsa och mamma ger kaninen morot, knäckebröd, pellets flera gånger om dagen, dom fattar inte att när kaninen slutar att äta hö så får den först en smärta i magen och till & med kan dö om det går för lång tid. Kaninen äter inte lika mycket hö som förut eftersom han blir mätt på allt bröd och morot han får flera gånger om dagen. Jag har sagt till min mamma att hon kan ge lite persilja ifall hon vill ge kaninen någonting, men senast idag när jag kom upp från duschen så låg det pellets på golvet som hon hade gett. Min mamma tror att kaninen svälter ihjäl ifall jag inte ger honom pellets flera gånger om dagen. Zingo får 1 matsked pellets på morgonen och sallad på kvällen, men enligt henne så får han för lite. Jag blir sååå frustrerad. Som tur är har iallafall min pappa slutat att ge kaninen mat hela tiden, men han säger fortfarande att jag ger för lite pellets. Mina föräldrar kan ingenting om kaniner, så jag blir så sjukt irreterad när dom tror att dom vet hur man gör med en kanin. Dom har fått läsa om vad som händer ifall dom ger kaninen morot, knäckebröd osv och att han slutar att äta hö, men mina mamma förstår fortfarande inge allvaret. Det här blev en lång text, men jag behövde verkligen skriva av mig. Hoppas att ni har tips? för att mina föräldrar ska förstå hur fel dom gör och hur mycket bättre Zingo hade mått ifall dom kunde sluta mata honom och ta veterinärbesök osv på allvar. Jag har säkert skrivit massor med fel, men jag orkar inte läsa igenom texten. Rätta mig ifall jag inte har rätt någonstans :) Godnatt :D 😴

Annons:
Aleya
2018-01-30 02:13
#1

Gällande kastrering så då får du nog välja: ta från barnbidraget eller spara. Jag betalade min katts kastrering. Och alla andra kastreringar på mina katter.(fast då hade jag jobb) Så jag fick spara ihop till den första kastreringen. Sen: om du får barnbidraget, men du har ju inte direkt utgifter som en vuxen så skulle det verkligen göra nått om det gick till en kastrering en månad? Kanske låter hårt men dina föräldrar kanske vill lära dig vad värdet av pengar är gällande djur. Jag antar att katten ev är en utekatt så då MÅSTE man ha vaccinationer om man inte önskar att katten ska dra på sig kattpest eller kattsnuva. Det är ansvarigt av dom. Och du kan ju inte heller bestämma dig för att skaffa en till kanin innan du fått bukt med den du har. Men sen, hur bor ni? Är du ute med han nå? Skulle ni ens ha plats för en till kanin? Sen tycker jag inte att det låter som att du betalar allt själv. Exempelvis mat till kaninen verkar du inte betala. Utan du verkar ju påpeka mer leksaker du skaffar som jag fattar det som. Men om du nu tycker att du betalar allt och känner att det inte håller och känner att föräldrarna inte hjälper så kanske du får sälja din kanin i värsta fall.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Arcade-Foodie
2018-01-30 06:36
#2

Du kan försöka att spara dina pengar från barnbidrag, fick först min studiebidrag när jag fyllde 18 och innan dess hade jag bara en månadspeng på 200 kr som jag spenderade på mat och nöje med kompisar men då gällde det att jag sparade. Nu får jag bara in 3000kr i månaden och då går hälften till hyra och resten går till mat och tillbehör till min kanin. Du bor fortfarande hemma så det är nog inte så svårt som jag har :3

EmblaZ
2018-01-30 08:16
#3

Vi bor i ett villaområde, i ett stort hus, massor med åkrar utanför baksidan, så vi har massor med plats för en till kanin. Jag blir så irreterad när du/folk säger att jag inte borde ha djur, lägg av. Andra människor har samma problem med att deras föräldrar inte vill betala, men det funkar ändå. Hö, pellets, lättströ & sallad betalar jag själv, mina föräldrar kan betala ibland. Mitt problem är att mina föräldrar inte vill kaninens bästa. Dom säger att kaninen inte ska ha en stor Hage när han blir utekanin, dom vill igentligen att kaninen bara ska få sitta i en liten innebur nu, men jag har övertalat dom till att han iallafall ska få ha ett rum. Dom vill inte kaninens bästa för att han är orumsren, det är bara därför. Dom tycker att han stökar ned när han ska vara frigående eller utanför buren, att han kommer att bajsa sönder våran gräsmatta, därför vill dom inte ha en stor Hage till honom. Om kaninen skulle bli rumsren så hade dom velat kaninens bästa, men så länge han beter sig såhär så funkar det inte. Vi har funderat på att sälja honom, men då hade ju jag velat ha en ny kanin som är rumsren. Kanske skaffa 2 stycken kaninungar, så att vi kan träna dom till att bli rumsrena osv från början. Jag vet att kaniner inte kan bli 100% rumsrena, men jag vill iallafall inte behöva soppa bajs och torka bort kiss flera gånger om dagen.

EmblaZ
2018-01-30 08:19
#4

Sluta skriva så negativa saker ("hat"). Jag kanske vill sälja kaninen för att han kommer inte att få ett bra hem här så länge han har det här beteendet ( mina föräldrar vill inte hans bästa för att han förstör hemmet ). Att skaffa en eller två kaninungar kan man lära dem från 8 veckors ålder, det är ju svårare med en kanin på 6 månader.

tiger tok
2018-01-30 08:32
#5

Fast du hade väl Zingo när han var 8 veckor också?

EmblaZ
2018-01-30 08:45
#6

Jag köpte zingo när han var ca 5 månader

Annons:
Gronstedt
2018-01-30 09:08
#7

TS, det är ingen mänsklig rättighet att ha djur och föräldrar är inte skyldiga att hålla sina barn med djur eller att betala för att barnen ska kunna ha djur. Och de är inte skyldiga att upplåta sin egendom för eventuella djur att nyttja eller förstöra.

OM föräldrar gått med på att låta barnen ha djur, är föräldrarna ansvariga för att se till att djuren får adekvat skötsel och vid behov veterinärbehandling. men ingenting du skriver tyder på att dina föräldrar inte uppfyller det kravet. Att kaninen "bara" har tillgång till ett rum betyder faktiskt att han har tillgång till betydligt större yta än lagen kräver, och du skriver ju själv att de skulle betala för vård om kaninen faktiskt behövde det.

Så länge det finns något kvar av dina pengar måste du lägga dem på kaninen - det är det ansvar du tagit på dig som djurägare. Om dina pengar är slut och kaninen verkligen behöver något (inte bara något som du  tycker att du vill skaffa honom), så måste dina föräldrar betala, eftersom de är juridiskt ansvariga. Om ni som familj inte kan uppfylla dessa krav, kan ni inte ha djur.

Arcade-Foodie
2018-01-30 09:10
#8

Du kan bygga din egna utebur, det kommer jag göra när jag flyttar hem igen till våren. Så kan du själv fixa en stor utebur med Hage, man behöver bara spara sina pengar. Då ni har en stor tomt. Mina föräldrar har en liten tomt men hela baksidan kommer få staket så blir det deras Hage. Min kanin är inte rumsren och jag har haft honom sen han var en unge, han gör sitt i toalådan och sängen, ibland springer han hela vägen från toalådan för att göra sitt i sängen istället vilket är jobbigt men hoppas att det beteendet ändras när han blir kastrerad. Så det är inte garanterat att kaninen blir rumsren bara för att du har haft dom sen de var ungar. Satsa på den du har istället. Ingen mening att klaga på att dina föräldrar inte lägger pengar på dina husdjur, de betalar väl andra saker istället och man ska vara tacksam över sånt. Kaninen är din och då är det ditt ansvar att göra så den har det så bra som möjligt ^-^ Och säg inte att din kanin har fel beteende, det är en kanin :3

Arcade-Foodie
2018-01-30 09:12
#9

Du får ju ditt barnbidrag och det är mycket pengar enligt mig när man bor hemma.

Aleya
2018-01-30 13:35
#10

#3 varför har ni inte kaninen ute då om ni bor i villa? Jag skrev inte nått om att inte ha djur och vet inte vart du får detta hat ifrån. Jag skrev bara att om du ändå får hela barnbidraget och du inte som vuxna har andra utgifter så bör du nog kanske prioritera den där kastreringen. Men jag förstår inte hur du resonerar att du ska sälja denna kaninen för att du inte lägger ner tid för att få rumsren men ska skaffa två andra istället. Hur går som det ihop? Du måste ju få dom rumsrena också om så är fallet. Ska du fortsätta byta kanin tills du får någon rumsren? Låter som lite tokigt i mina öron.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

EmblaZ
2018-01-30 13:59
#11

Jag menar att det är mycket lättare att göra en kaninunge rumsren än att göra en äldre kanin rumsren. Min kanin kommer säkert aldrig att bli rumsren, men vi kommer nog att ha kvar honom ändå :D Kanske bara skaffar en utekanin ( hona ) nu från djuraffären, så att han har en kompis till sommaren. Vi kan inte göra honom till utekanin mitt i vintern. Det var såhär : Vi köpte Zingo på en djuraffär och deras kaniner är utekaniner, vi köpte en innebur samtidigt som vi köpte Zingo. Det var inte alls planerat att vi skulle köpa en kanin, men när vi kom till djuraffären så fastnade pappa för Zingo, så det blev att vi köpte honom. Alltså hann vi inte att bestämma ifall han skulle vara ute eller innekanin, så det fick bli innekanin ( det var fortfarande ganska varmt ute ). När vi hade haft honom inomhus i några veckor så började han att bajsa/kissa överallt, då bestämde vi oss för att göra honom till en utekanin ( det var ca 10+ ute ), men djuraffären sa att det kan vara för sent att sätta ut honom när vi haft honom inomhus i några veckor. Så vi fick ha honom kvar inomhus och så ska han bli en utekanin i sommar :D

Arcade-Foodie
2018-01-30 14:11
#12

Din kanin är 6 månader fortfarande en liten kanin, man måste bara kämpa när det gäller att göra dom rumsren :3

linnea567
2018-01-30 19:44
#13

Tar du hälften från två månadsinkomster så har du beloppet för kastrering utan att bli 100% fattig någon av de månaderna. Kan nästan garantera att rumsrens träningen blir MYCKET lättare efter genomförd kastrering. Kasta inte ut honom till någon annan. Ni valde att göra honom till er familjemedlem. Så nu får ni ta hand om honom också. Det är inte hans fel att ni gjorde ett förhastat beslut när ni köpte honom så låt inte heller honom få lida för det. Ge inte upp så fort det blir lite jobbigt. :)

Annons:
mimao
2018-02-03 10:13
#14

Mina föräldrar är likadana

Hailey-A
2018-02-03 11:01
#15

Min mamma sa att vi ska kasterera honom, hon ska ringa veterinären på måndag, men nu när vi ska sälja honom så behövs det inte.

Upp till toppen
Annons: