Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 1849 ggr
Arcade-Foodie
1/28/18, 4:25 PM

Kaninvänliga växter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vill ha tips? på kaninvänliga växter som man kan odla på tomten och krukor som man själv kan använda till matlagning och sallader.

Annons:
Sirikan
1/28/18, 6:27 PM
#1

Du kan finna mycket inspiration kring odlandet av egna växter på http://kaninmagazinet.se/2012/june/godsaker-att-ge-din-kanin.html .

Elslind04
1/28/18, 10:07 PM
#2

Jag odlar egen persilja som kaninerna älskar både färsk och så torkar jag själv, även gott till min mat och superlätt att odla

tlover
1/28/18, 10:37 PM
#3

Hallon är väldigt populära och extra bra om du avlar och både blad och bär kan användas av människor också.

Röllika är populär hos kaniner, särskilt i myggtider (mygg tycker inte om röllika) och det är både en krydda, grönsak och medicinalväxt för människor med.

Maskros såklart. poppis för kaniner men våra fick aldrig mycket, vi åt så mycket själv 😃 (det går att odla också men ofta behövs inte det).

Nässlor är populära torkade på vintern, både hos människor och hos djur.

Vinbär, björnbär, jordgubbar och smultron är också populära och funkar för både människa och djur.

Daggkåpa (går att odla men växer även vilt) är också populära bland både människa och djur.

Det är väl dom som varit mest poppis hos oss (bland både människor och djur).

l'm back

julelii
1/29/18, 9:04 AM
#4

1. spenat, 

2. grönsaksblad

3. tomat i liten mängd

4. morötter

5. kokt potatis 

6. brockolie

Arcade-Foodie
1/29/18, 9:09 AM
#5

Har en persilja som växer som ogräs och har även en liten rosmarin träd/buske. Jag älskar bär så det låter som en smart idé att odla det och nässlor finns det gott om vid lekplatsen xD.

julelii
5/20/19, 12:17 PM
#6

Had endel växter man kan odla som dom äter, men kom ihåg att aldrig ge dom för mycket, bästa är ju gräs å hö. 1. Dill, 2,maskrosblad, 3,spenat, 4.krasse, 5.ruccola, 6.basilika, 7.mynta, 8.persilja, 9.blåbär/blåbärs ris, 10.groblad, 11.svartvinbärs blad, 12.hallonblad/hallon 13.rönnbär, 14.morot, 15.timjan, 16.koriander, 17.lavendel, 18.rosmarin. 19.Romansallat, 20.mangold, 21.machesallad. 22.brockolie, 23. isbergersallad,, 24.smultrons blad,/smultron. Det var alla jag kom på som inte är giftiga hoppas det hjälpte :) <33

Annons:
Upp till toppen
Annons: