Annons:
Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 1112 ggr
CarinCarinlou
1/26/18, 10:48 PM

Viltgrå, varför vit på magen?

Hejsan!

Jag undrar om någon vet varför viltgrå kaniner/viltfärgade djur ofta är vita om magen?  (Och som i min kanins fall vit undertill på svansen). 

På vilket sätt hjälper detta djuren att kamouflera sig?

Tack för svar :D

Annons:
Peak303
1/28/18, 5:48 PM
#1

Hur det hjälper kaninen att kamuflera sig är en bra fråga. Men att den har en vit mage är för att viltfärgade kaniner har viltzoner. Och dessa viltzooner är just magen, under svans, under haka, runt ögon och i öron.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Trebit
1/30/18, 8:03 PM
#2

Jag minns att jag läst om hur vilda kaniner skiljer sig från hur tamkaniner avlats fram, och där togs det upp just hur kaniner kommunicerar med kroppsspråk och att färgteckningen hjälper till att framhäva  det. Lyfter en viltfärgad kanin upp svansen (t.ex. för att den är aggressiv) så syns det mycket tydligt mot resten av kroppen eftersom undersidan av svansen är vit, medan t.ex. en helsvart kanins svans inte alls syns på samma sätt. Jag kan tänka mig att viltzonerna alla kan ses som viktiga punkter på kaninen som hjälper andra kaniner att urskilja dess kroppsspråk.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kirnzy
1/30/18, 8:51 PM
#3

Jag har hört att det kan vara för att magen/undersidan är skuggad. Gråbrun översida med ljus på och en vit skuggad mage blir ungefär samma färg, och därför blir kamouflagen bättre. Om hela kaninen är i samma färg blir ju automatiskt magen mycket mörkade när det är ljust ute, vilket ger sämre kamouflage. Om det faktiskt stämmer vet jag inte, men det känns inte helt ologiskt.

Upp till toppen
Annons: