Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 7350 ggr
Ljungåsen
1/26/18, 7:58 AM

Luktar innekaniner?

Jag blev inspirerad av den här tråden på marsvin.ifokus, där man diskuterar om marsvin luktar. Flera i tråden jämför med kaniner, och tycker att kaniner luktar betydligt mycket mer än marsvin.

Jag har sju marsvin och en kanin, och jag tycker inte att min kanin luktar någonting annat än varm päls. En trevlig lukt alltså.

Luktar era kaniner?

Annons:
[EM_L]
1/26/18, 8:17 AM
#1

Luktar ingenting. Bara varm mysig päls. Fast om kaninen har rullat sig i sitt toahörn så luktar det inte så fräscht men det luktar ändå inte speciellt mycket.

EmblaZ
1/26/18, 8:23 AM
#2

Om folk säger att innekaniner luktar så är det ju bajset/kisset som luktar. Min kanin luktar ingenting förutom "varm päls", men det känner man ju bara när man har kaninen nära en.

Kirnzy
1/26/18, 8:33 AM
#3

Jag skrev i tråden om marsvin också men kan förklara lite mer. Jag tycker att kaniner luktar en del, med det menar jag att de luktar kanin och alltså inte äckligt. (Till skillnad från marsvin som inte luktar lika mycket djur (enligt mig)). Jag tycker kaninkiss luktar rätt mycket, och äckligt, även när det bara är lite. Men det löser man ju självklart genom att städa, så det ska inte lukta särskilt mycket. Speciellt när många kaniner alltid kissar på samma ställe så blir det ännu enklare och luktfriare.

Ljungåsen
1/26/18, 8:51 AM
#4

Tack för svar allihop! #1 Min kanin är frigående och går på toalåda. Den städar jag minst två gånger om dagen. Hon skulle aldrig komma på tanken att rulla sig i toaletten. Är det ett vanligt kaninbeteende? #2 Jo, jag förstår att det är kiss/bajs-lukten som folk menar när de tycker att det luktar. Då borde det snarare handla om att det inte städas tillräckligt ofta? #3 Jag har inte märkt någon större luktskillnad mellan djuret kanin och djuret marsvin. I min näsa luktar de varm päls allihop, men olika näsor är förstås olika.

Sandiy
1/26/18, 8:51 AM
#5

Ja kaniner luktar. Kanske inte själva kaninen men kisset/bajset(om de är lite lösa). Man kommer inte undan från de. Vill man minska lukten så får man städa så fort kaninen kissat. Har själv inte problem med lukten dock :) hade gärna haft kanin inne men min man är allergisk mot hö.

Fridaaaa
1/26/18, 9:00 AM
#6

Tycker inte kaniner luktar annat än de som skvätter, så föredrar kastrerade kaniner inomhus. Men har man bra material i buren / toalådan så brukar det inte lukta. Och såklart rengöra ofta :) Haft flera kaniner inne, städat 2 ggr/vecka i buren (stora burar!), kastrerade osv så har det inte luktat  :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Ljungåsen
1/26/18, 9:10 AM
#7

#5 Alltså, jag tycker inte att kaninkiss luktar. Och lös i magen har hon aldrig varit, så bajset luktar inte heller. #6 Min kanin är inte kastrerad, men hon skvätter inte heller. Tycker du att kaninkiss luktar om det kommer på fel ställe?

[EM_L]
1/26/18, 9:26 AM
#8

#2 Det vet jag inte riktigt. Men kaniner som ligger i toahörnet kan ju lukta lite äckligt. Men jag stör mig inte på det.

Novachan
1/26/18, 10:17 AM
#9

Jag tycker inte själva kaninerna luktar illa utan deras bur - alltså bajs och kiss. Det har en väldigt stark lukt.

Fridaaaa
1/26/18, 10:50 AM
#10

#7 Om det kommer på mattor och andra tyger ja. Men inte om det kommer på golvet tycker jag intedet :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Bunnylove
1/26/18, 4:01 PM
#11

Enligt min erfarenhet är kaniner otroligt renliga, de är jättemåna om sig och tvättar sig hela tiden. De luktar absolut inte. Skulle de lukta är det isåfall ägaren som inte städat tillräckligt ofta, eller om kaninen är sjuk/deprimerad möjligtvis. Nä, att lukta på en kanin är som att lukta på ett gosedjur, ett varmt gosedjur :)

Ljungåsen
1/26/18, 5:04 PM
#12

#9 Om buren luktar, hur ofta städas den? Jag har aldrig känt någon sådan stark lukt från min kanins toalåda. #11 Underbar liknelse! Min kanin luktar också varmt gosedjur. Till alla: kan det vara så att olika kaniner luktar olika mycket? Att större luktar mer än mindre?

Kirnzy
1/26/18, 5:18 PM
#13

#12 Jag tror att olika kaniner luktar olika mycket, hur stor skillnad har jag ingen aning om dock. Även att vi människor känner lukten olika (själv är jag rätt känslig mot lukter) och att det luktar mer/mindre och annorlunda beroende på vad man har för toalåda/strö osv. Men att större luktar mer än mindre har jag aldrig märkt av.. kanske någon annan som har..:)

Annons:
Miingla
1/28/18, 9:39 AM
#14

Min kastrerade hane luktar absolut ingenting! Honan jag fick hem för några veckor sedan luktar mer, jag tänker att det kan vara för att hon inte var kastrerad. Får se nu efter kastreringne om hon luktar mindre. Inte för att hon luktar illa, hon har bara en starkare doft :)

Ljungåsen
1/28/18, 9:57 AM
#15

#13 Jag har också ett rätt så känsligt luktsinne. Det känns absolut rimligt att ströval i toalådan påverkar hur det luktar. #14 Så kan det förstås vara, att kastrerade djur luktar mindre än okastrerade. Du får hemskt gärna återkomma efter hennes kastrering och berätta om det blev någon skillnad. Min (som jag tycker) luktfria kanin är inte kastrerad. Och har hampaströ i sin toalåda.

Arcade-Foodie
1/28/18, 12:05 PM
#16

Vet att vissa kaniner kan dofta extremt mycket, min kompis hade en kanin som stank skunk och de var tvungen att ha honom ute för han stank så mycket även fast han var kastrerad. Men de kaniner jag har haft så tycker jag bara att de doftar hö men det är extra viktigt att hålla toa lådan ren och ha bra strö :3 

Vet att min kanin kan börja dofta toa låda, när jag har missat städa den någon dag.  Städar lådan varannan dag och  och stor städning en gång i månaden.  Tycker inte ens att buren doftar men det beror på hur jag håller med städningen. ^^

Ljungåsen
1/28/18, 12:44 PM
#17

#16 Var det alltså kaninen själv som luktade illa? Eller hans kiss/bajs?

Arcade-Foodie
1/28/18, 2:12 PM
#18

Det var kaninen som doftade men det var den ända kanin jag har stött på som har verkligen luktat förfärligt.

Ulvelin007
1/28/18, 3:11 PM
#19

Jag tycker det luktar varm päls och lite kanelbulle👌🏻🐰

julelii
1/29/18, 9:23 AM
#20

det enda som oftast luktar är om du inte har städat deras toalett på länge då luktar det ju självklart från den :)

Annons:
MuffinDigger
1/30/18, 8:36 PM
#21

Själva kaninen luktar som ”varm päls” som alla skriver, men om jag ska vara ärlig kan det lukta väldigt starkt ibland. Antagligen pågrund av urinen. Jag använder toalettströ för katter (och smådjur), men det luktar för mycket för snabbt enligt mig (ska byta,haha). Det luktar även en hel del när de kissar på mattan, men det går ju att träna bort. Brukar ta på lite grönsåpa och vatten så försvinner lukten direkt. Så om man är noggrann och städar hos ninen varje dag (eller vad som passar bäst) ska varken kaninen eller omgivningen lukta något speciellt!

Ljungåsen
1/31/18, 8:07 AM
#22

Läste på den här sidan. https://www.agria.se/smadjur/artiklar/sjukdomar-och-skador/sjukdomar-hos-kaniner/ Där står det att okastrerade hankaniners kiss luktar illa på grund av hanliga könshormoner. Ni som har kaniner vars kiss luktar illa, är de okastrerade hanar? Ni som har kaniner av båda könen, luktar hanarna värre än honorna?

Ljungåsen
1/31/18, 8:14 AM
#23

Hittade en intressant länk till. http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/illa-lukt Tydligen har kaniner körtlar på varje sida om könsorganet, som är fyllda med ett sekret som kan lukta illa. Det hade jag ingen aning om.

MuffinDigger
1/31/18, 8:29 AM
#24

Min hane luktar mer som ett får medan min hona bara luktar kanin. Inget man märker om man inte stoppar näsan i pälsen.

Arcade-Foodie
1/31/18, 8:30 AM
#25

Man kan tvätta bort sekreten med lite ljummet vatten och en tops, kommer själv göra det då min kanin börjar dofta ganska mycket därifrån och de börjar att bli väldigt stora :3

Maleficum
1/31/18, 9:16 PM
#26

Tycker marsvin luktar mer än kanin (iaf när jag var marsvinsvakt). Tycker inte det lukta speciellt mycket ändå när jag hade mamma med nio ungar frispringande i vardagsrummet (och fick torka kiss lite här och där flera gånger om dagen i början.

Okastrerad hane har ju ganska stark, lite frän, kiss doft (vilket jag iof tycker doftar rätt gott för det påminner mig om min Lupin jag hade :P), men annars luktar det bara om man har fel material i toalådan eller är dålig på att städa (tycker torv i lådan är det bästa för att hindra doft, funka super på min okastrerade hane också).

Dock var det inte helt mysigt när min nuvarande kanin skulle kissmarkera på hunden (innan han blev kastrerad) för hunden hade konstant intorkade kissfläckar i pälsen då under en period.

Pälsen på huvudet doftar ofta inget (om han inte stoppat huvudet i nån doftande växt när han ätit) men ullpälsen (speciellt i nacken men också på kroppen) får ofta en lite fåraktig doft när han är fuktig (om man stoppar ner näsan i pälsen).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

tixEntry
2/2/18, 2:00 PM
#27

Min okastrerade hane brukar inte lukta så mycket utom svagt hö och päls, men om han är blöt luktar han lite blöt hund😃
Hans kiss luktar inte särskilt mycket heller. Men han beter sig allmänt väldigt mycket som en kastrerad, så det kanske har mycket med hormoner att göra.
Edit: Han bor ute i lekstugan, så han är lite mitt emellan inne- och utekanin.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Ljungåsen
2/2/18, 3:36 PM
#28

Tack till alla som svarar. Det verkar ju som om de flesta som har kaniner inte tycker att de luktar illa i alla fall, även om enstaka gör just det. Mycket handlar nog om hur ofta man städar, och vilket material man har i toalådan. #26 Jag tycker att marsvin och kanin luktar ungefär lika mycket, men det är betydligt enklare att städa hos en rumsren kanin. Marsvinen kissar och bajsar precis överallt. Förstår att du inte uppskattade att få hunden nersprejad med kaninkiss. #27 Om han beter sig som om han vore kastrerad fast han inte är det, så skulle det kunna vara ett tecken på låga hormonnivåer, och det i sin tur skulle kunna förklara varför hans kiss inte luktar så mycket. Intressant!

Upp till toppen
Annons: