Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 710 ggr
emmajjaa
2018-01-22 20:22

Mask

Hej! Min ena honkanin har nu fått mask misstänker jag. Såg precis maskarna i bajset. Har läst lite om det och vissa symtom stämmer in. Men jag har inte sett någon annan mask i det andra bajset hon lagt idag, så undrar om det verkligen är något. På torsdag ska vi iaf köpa avmaskningsmedlet och även critical care. Men det är några saker jag undrar. Smittar det? Människor och kaniner? Vad kan hända om man inte behandlar i tid? Tacksam för snabbt svar!!

Annons:
Katti
2018-01-22 23:09
#1

Det händer i de flesta fall ingenting. Skulle kaninen vara nedsatt av någon annan anledning kan maskangreppet bli massivt, och då magrar kaninen av och blir dålig på riktigt. Kaninens mask smittar inte människor. Och critical care behöver du inte alls för att kaninen har mask 🙂.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Emmai
2018-01-23 09:53
#2

Som #1 säger. Men Critical care är bra oavsett, alltid bra att ha hemma även om kaninen inte har mask. Eftersom avmaskningsmedlet kan rubba tarmsystemet lite är det alltid bra att ha om kaninen hastigt skulle sluta äta.

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

emmajjaa
2018-01-23 16:16
#3

#1 #2 tack för svaren! Hon äter ganska mycket är aktiv och tjock men ändå smal över ryggen, men något annat fel på henne är det inte. Men om 3 maskar följde med ut med bajset och inga andra hittats är det något som man ska påbörja behandling för? Eller ska man vänta och se?

Upp till toppen
Annons: