Annons:
Etikettallmänt
Läst 607 ggr
kanin/höna
1/21/18, 9:39 PM

Elnät (ny)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vill inte ha något tjavs i detta inlägg itan bara om någon har några bra arbumem för och emot. Jag har tittat på många olika sidor och facbook grupper och alla skriver olika. Jag skulle gärna se lite fakta. ”Inte bara jag tror kaniner kan dö” Detta skrevs i en facebook grupp. Det är många kunniga och erfarna men även nyblrjare men inen har protesterar i inlägget.

Annons:
[[Lovemyselff]]
1/21/18, 9:54 PM
#1

har du tillåtelse att posta chatten?

tlover
1/21/18, 10:13 PM
#2

Vi hade elnät till hönsen och släppte ibland ut en kanin där när vi var där. Dom tog sig ut direkt och brydde sig inte alls om att det var ström, värt att tänka på.

Tänk däremot på att rovfåglar kan ju ta kaninerna där så ha dom endast där övervakat eller med mycket skydd och halvövervakning.  Ska du lämna över natten eller liknande så måste ju hagen ha tak för att vara säker.

Som alltid med elnät så måste näten vara spända för att djur inte ska kunna fastna och med i princip alla slags nät för höns och liknande smådjur så måste du komplettera det du köper för dom pinnarna böjer sig (= blir inte säker för djuren). Tänk också på att ha gräset vältrimmat så att det inte jordas och såklart inte ha för kraftigt aggregat, det är inte får vi pratar om utan smådjur.

l'm back

Pyttelite
1/21/18, 10:29 PM
#3

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


kanin/höna
1/21/18, 10:58 PM
#4

#1 allta namn är ju överstrukna så det är nog okej #2 tack det var just det med aggregatet. Det blir mindre stöt då kaniner inte jordar lika mycket så jag tror att man ska ha samma aggregat #3 ska kolla in

Elslind04
1/22/18, 7:57 AM
#5

Kaniner är otroligt känsliga och öättskrämda djur, inte för att vara den som säger "jag tror"… men jag skulle inte riskera att ge min kanin hjärtattack för ett elnät. Själv är jag emot elnät för alla djur, men speciellt djur som inte klarar av stötarna. I alla fall bättre att använda hönsnät isåfall, då smiter de inte.

tlover
1/22/18, 8:24 AM
#6

#5 hönsnät är ju både farligare och har större rymningsrisk. Elnätshagar är däremot så stora att dom till 99% håller sig där det inte är elnät (det är däremot extremt dyrt att göra så stora hagar av osäkert och farligt hönsnät) . Det säger jag med egen erfarenhet (dessutom så brydde dom sig inte ett dugg om elen men den röda färgen gjorde att dom främst höll sig i hagen). Men det beror ju på också hur man bygger upp hagen. Vi hade skydden ganska i mitten och det var där dom främst höll sig så det är ju ett tips?. Men pga rovdjursrisken och dessutom rymmningsrisken (alla hagar har rymningsrisk annars är det snarare burar) så var ju våra kaniner aldrig ensam i hagen

l'm back

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: