Annons:
Etikettutställning
Läst 1259 ggr
V:s79
1/20/18, 11:14 PM

Ställa ut 3 åring som redan är stamboksförd

Är det lönt att ställa ut en kanin som redan är stamboksförd för att lära sig själv hur det fungerar på utställning?

Annons:
HalmbyDjurgård
1/20/18, 11:22 PM
#1

Absolut! Gör det! Får den bättre poäng än tidigare så kan den ändå inte "stambokföras om", men du kan ändå ha det som ett "plus i kanten", eller vad jag ska säga. Och man lär sig mkt genom att ställa ut! Passa på att fråga folk saker när du är där och titta på andra kaniners bedömningskort och deras utseende för att ha något att jämföra med. Du kan också köpa och sälja kaniner på utställningen ibland. :)

V:s79
1/21/18, 5:39 PM
#2

Tack för infon. Då ska jag anmälan hanen till utställningen i mars. Jag har fått bra kontakt med uppfödaren till dom flesta av mina kaniner och säljaren av min ena hane och dom ska också ställa ut på utställningen i mars:) Funderar också på att ta med den lejonhuvade honan, men är rädd att det blir för mycket att hålla koll på så jag får fundera ett tag om jag ska anmäla henne. Tror dock inte hon får så höga poäng.

Maleficum
1/21/18, 6:32 PM
#3

#2 Även om hon inte får höga poäng är det nyttigt och lärorikt att ställa ut! Om inte annat för att man kan få lite kommentarer om vad som är bra och mindre bra och även fråga andra och domare om vad som kan förbättras och vad man ska tänka på.

Har själv ställt några kaniner som jag visste skulle få låga poäng men blev faktiskt positivt överraskad av en av mina som fick högre poäng än vad jag väntat och jag vann en pokal :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

V:s79
1/22/18, 12:01 AM
#4

#3 Tack för infon:) hade fått för mig att många väljer bort att ställa ut kaniner som dom är osäker på om dom kan få bra poäng. Extriört tror jag att hon är rätt korrekt men färgen är lite sämre med, så svårt med japaner. Jag tror jag tar med dvv den 3/3 och satsar på att testa ställa lejonet den i juni då har jag hunnit vara på en utställning och kanske fått lite mer kunskap hur det fungerar på utställning mer än jag läst mig till. Lejonet är min 18 åriga dotters kanin, själv är jag mer inställd på utställning och Avel på dvv som jag känner mig lite säkrare på iaf så länge man håller sig till lättare färger. Men ska helt klart testa lejonhonan på utställning så får jag en aning om hur bra/dålig hon är.

Upp till toppen
Annons: