Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 691 ggr
EmblaZ
1/19/18, 11:21 PM

Eget rum till kaninen

Hejsan Jag har en okastererad hane på 6 månader, han var lös i hela huset tills idag. Problemet är att han kissar och bajsar överallt, så vi fixade ett rum till honom med toaletter, hans bur och mycket aktivering + ett stort akvarium. Eftersom att han är van med att vara lös i ett stort hus så kommer jag att ha honom i mitt rum på kvällarna ( ca 2 timmar ) och han har tillgång till altanen då. På vardagarna när mina föräldrar inte är hemma så kommer jag att ha kaninen lös i huset ett par timmar ( får ta upp hans bajs/kiss innan dem kommer hem ). Kaninen försöker att komma igenom gallret för att han vill ha större yta att vara på. Han kommer bara att bo i rummet tills han är kastererad och när han blivit rumsren, mina föräldrar blir arga när dem måste tvätta mattorna flera gånger i veckan. Kaninen är med oss hela tiden, på toaletten, när vi lagar mat, när vi städar, i sängen. Hela tiden vill han vara med, men nu kan han inte det. Jag har gråtit hela kvällen för att jag tycker så synd om honom, från att vara med oss hela tiden till att inte kunna vara med. Vad ska vi göra? Mina föräldrar vill inte betala för kasterering för att det kostar 1200kr. Jag skulle kunna betala med min månadspeng, men då kan jag inte köpa något annat. Fast kaninen går före, så det blir nog kasterering denna månad. Hoppas verkligen han kommer att bli rumsren snabbt så att han inte behöver vara ensam i ett rum. Jag kan inte skaffa en hona för att mina föräldrar vill inte ha fler djur, men till sommaren ska han bli en utekanin så då måste han ha en kompis. Vad ska jag göra för att han inte ska bli olycklig / ledsen ?

Annons:
[Tisstassen]
1/19/18, 11:43 PM
#1

Jag personligen tycker det låter superkonstigt att dina föräldrar inte vill betala kastrering… hur gammal är du? Kom ihåg att kastrering inte alls är någon garanti för att han slutar kissa! Han måste bli rumsren, och detta kräver träning! Jag skulle ha honom i det där rummet och vara supernoga några månader med å torka upp allt kiss som hamnar utanför lådan och samma med bajs. Lägg det i lådan så lär han sig till slut. Min kanin var väldigt duktig med lådan, men på vissa underlag gillade han att kissa, främst i sängen där det var mjukt. Så 100% rumsren är supersvårt Tycker egentligen inte du ska må så dåligt över det, självklart är det drömmen för en kanin att vara helt frigående, men de flesta kaniner har inte den lyxen. Det viktiga är att han får sällskap när du kan (tycker det låter bra att du ska ha honom i ditt rum på kvällarna!)

EmblaZ
1/20/18, 12:06 PM
#2

Okastererade kaniner har sitt revir, alltså går det inte att göra en okastererad kanin rumsren. Mina föräldrar tycker det är dyrt med 1200kr, fast dem har mycket pengar. Dem tycker att det är onödigt att kasterera honom, men dem förstår inte hur mycket bättre det är med en kastererad kanin. Jag försöker förklara att jag inte kan göra honom rumsren så länge han är oskastererad och att han blir lugnare och snällare vid kasterering. Jag ska betala 1050kr och dem ska betala 150kr hoppas jag att dem går med på.

EmblaZ
1/20/18, 12:09 PM
#3

Jag är 15 år :D

Kaninen Florian
1/20/18, 9:18 PM
#4

Min kanin är okastrerad, men han är 100% rumsren.

Kaninen Florian
1/20/18, 9:19 PM
#5

Helt ärligt har jag inte ens tränat honom, redan första dagen valde han hundkorgen….ja, jag vet…hundkorgen.

EmblaZ
1/20/18, 9:43 PM
#6

Haha okej, min kanin går på lådan men mest på golvet gör han sina behov.

Annons:
Arcade-Foodie
1/20/18, 9:46 PM
#7

Min kanin brukade göra på golvet med men lyckades lära honom att inte göra det. Men han har en tendens att göra det i sängen i min lägenhet, hemma hos mina föräldrar är det soffan och min lillebrors rum :3 Så det är väldigt svårt att få en kanin 100% rumsren, han är bara det i sin bur.

Upp till toppen
Annons: