Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1394 ggr
Snickers
1/18/18, 10:31 PM

Aggressiv hona

Min kaninhona på 6 mån (bor ute) har blivit könsmogen och aggressiv. Morrar och attackerar när man håller på i buren och många dagar är det omöjligt att få ut henne ur buren då man inte ska pressa och stressa för mkt. Mutar man med mat morrar hon ännu mer. Min fråga gäller belöning av positivt beteende: När jag klappar henne i buren och hon för en gångs skull inte morrar, så vill jag ge lite morot som belöning. Men när jag håller fram moroten morrar hon extremt mycket. Borde hon få äta moroten då eller inte..? Vill ju inte belöna negativt beteende… tankar?

Annons:
Ljungåsen
1/19/18, 7:15 AM
#1

Hon är inte aggressiv, hon vaktar sitt revir. Liknande problem diskuterades i den här tråden. Min uppfattning är att man inte kan träna bort beteendet genom att envisas med att inkräkta på reviret. https://kanin.ifokus.se/discussions/5a09ee038e0e743e1300088d-hjalp-min-kanin-attackerar-mig

Snickers
1/19/18, 1:19 PM
#2

Tack för tipset, men den tråden hjälper inte mig så mycket då det oftast är omöjligt att ens få ut henne ur buren… hon sitter mest i sin bur nu för att hon inte låter mig plocka upp henne, och jag kan inte tänka mig annat än att understimulans bör göra beteendet värre. Men finns inget sätt att få ut henne, så blir ju en ond cirkel bara…

Ljungåsen
1/19/18, 1:28 PM
#3

Har hon ingen Hage kopplad till buren? I så fall är det ju bara att vänta tills hon skuttar ut själv. Om hon inte har en Hage, har du funderat på att ge henne en? Hon kommer bli trevligare om hon inte hela tiden måste försvara sin yta mot dig och dina händer.

Upp till toppen
Annons: