Annons:
Etikettallmänt
Läst 1615 ggr
Elslind04
1/18/18, 3:25 PM

Hur mycket pengar lägger man på en kanin

Hur mycket pengar lägger ni på era kaniner i månaden? Är bara nyfiken😂

Annons:
Linnea777
1/18/18, 3:31 PM
#1

Får hö, halm och havre gratis. Så det enda som jag köper till dom är spån och pellets. Kanske 200 kr en vanlig månad.

Fridaaaa
1/18/18, 3:35 PM
#2

Ingen aning, månadsköper inte.
Men sl¨r jag ut på det så inte över 150kr/månad för 4-5 kaniner :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
1/18/18, 3:41 PM
#3

Våra kaniner var i princip gratis då vi fixade foder och strö gratis. 

Men materialet till burar, hagar osv utslaget över dom år som dom användes, skålar och vattensystem, el till lampa, akutströ el foder om det vi hade tog slut osv osv skulle jag gissa gick upp till 50:-/mån kanske?

Vi hade som minst 2 kaniner och som mest 27 tror jag (uppfödning)

l'm back

kanin/höna
1/18/18, 3:48 PM
#4

Det beror helt på månad. det som kostar är veterinär (om man vill lägga pengar på det) Jag själv som har självhushåll och håller på att utöka har inte veterinär speciellt ofta då det innebär en stor förlust och man ofta inte ska äta köttet på ett halvår eller liknade. 

mitt spån strö och foder får jag gratis. en säck pellets varannan månad till 20 kaniner  beror ju oxå på hur man har kaninerna. min vuxna pår nästan inget allts medans ungarna får extra för att växa. 

annars så är kaninerna dyrast vid burbyggen.

Arcade-Foodie
1/18/18, 3:51 PM
#5

Själv är jag ny kaninägare efter ett långt uppehåll och fått köpa in allt från början. Men pellets har jag bara köpt en gång den kostade 100 kr vilket var för 5 månader sen men hö får jag köpa varannan månad och toalätt strö varannan månad så om man slår ut det på månads konstnad så blir det typ 150 kr/månad för mig men förstunden går jag över det med alla material jag behöver köpa in som jag inte har.

EmblaZ
1/18/18, 6:58 PM
#6

Jag betalar 0 kr de flesta månader, men när jag behöver köpa hö/pellets/sallad/spån så blir det ju ca 80kr för hö, 170kr för lättströ, 15kr för sallad, ca 49kr för pellets. Jag köper ju inte allt samtidigt. Pellets köper jag ca varannan till var tredje månad, spån var tredjemånad, hö varannan månad, sallad 1 gång i veckan. Så det blir ca 50kr per månad ifall jag inte behöver köpa hö/spån/pellets. Du kan ju räkna ut priset själv när man behöver köpa spån hö osv osv💖 Det blev svårt förklarat :D

Annons:
Lakritsstjärna
1/18/18, 10:10 PM
#7

Har nu 4 kaniner men när jag hade 3 så ca 100kr försäkring, 300kr hö, 100kr halm och spån. Pellets brukar räcka 2 månader så 100kr i månaden där. så totalt blir det tillsammans 600kr/mån. Det var en del nu när man räknar efter!

molam
1/18/18, 11:04 PM
#8

Beror på, 3 niner, toa-lätt, mellan 29 och 79 för dom, och har bara Toa-lätt i toaletterna, så kanske 87 eller 79 i månan för det, beroende på vilken jag köper, hö kostar 45per bal, går ca 2 i månan, 90kr, sen spån 59/69 för den, räcker år och dar xD Försäkring, 19kr per kanin = 57 pellets räcker år och dar, köper då en 20 kilos säck, ca 200, säck att det är en månad där allt måste köpas så kostar dom då mellan 495 och 513 i månaden

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

HalmbyDjurgård
1/19/18, 1:59 AM
#9

Skulle gissa att mina kaniner ett tag nu har kostat runt 1000 kr per månad i foder och strö. Då har vi haft runt 50 kaniner. Vi har precis mimskat ner så just nu har jag bara runt 30 kaniner så nu kanske.. 700 kr i månaden?? Men då har jag inte räknat in några byggmaterial, el, o.s.v… Vill inte tänka på vad de kostar då.. 😕 Fast å andra sidan så slår jag gräs för hand hela sommaren och kaninerna går i betesburar. Då är dom i princip gratis i drift! 😁

[EM_L]
1/19/18, 8:17 AM
#10

En kanin. Ca 300-400 kr vart tredje månad eller vart fjärde månad.

tlover
1/19/18, 10:57 AM
#11

#9 Det var ändå ganska låg kostnad per kanin ni hade fått ner det till. Dom flesta verkar ha det femdubbla ungefär

l'm back

HalmbyDjurgård
1/19/18, 2:57 PM
#12

#11 Ja.. Jag vet inte varför andras kaniner är så dyra i drift men antar att folk köper mat och strö i djuraffärer eller mataffären. För oss skulle det bli fruktansvärt dyrt i längden. Vi köper bl.a. ca. 30 höbalar åt gången och pellets i 20-kgs säckar, några åt gången. När jag var liten och bara hade några kaniner så fick jag hö och halm gratis från grannen som jag red hos. Då betalade jag bara för pellets. Då var det lite billigare. ;)

Lakritsstjärna
1/19/18, 4:23 PM
#13

Ni som har så låga kostnader var får nu erat hö och halm ifrån om inte djurafärer. Det går åt ca 3 säckar hö för mina kaniner i månaden och de kostar ca 130kr st. Kan man få tar på lika bra kvalitet men billigare?

Annons:
tlover
1/19/18, 4:25 PM
#14

#13 Från bonden, det är förmodligen till och med bättre kvalité. Vi slog vårt eget däremot så det kostade mest blod svett och tårar på det sista året lite diesel (första åren slog vi med lie och hässjade för hand)

l'm back

HalmbyDjurgård
1/19/18, 4:43 PM
#15

Ja, precis. Från bönder. Kolla på Blocket. Du kan få bra hö för 1 kr/kg.

Lakritsstjärna
1/19/18, 4:51 PM
#16

Känner tyvärr inga bönder, bor i Stockholm. Blocket kan jag ju kolla om jag hittar något.

tlover
1/19/18, 4:53 PM
#17

#16 Jag har inte testat själv men kolla med stall och liknande, det ska vad jag förstår det finnas även ganska centralt i Stockholm och dom köper ju in stora mängder bra hö så där kan du säkert få tag i lite billigt

l'm back

HalmbyDjurgård
1/19/18, 5:14 PM
#18

Ja, det är en bra idé! Det finns faktiskt stall VÄLDIGT centralt i Stockholm. Jag hade praktik på Karolinska institutets försöksavdelning när jag utbildade mig till "försöksdjurstekniker" och då fanns det stall väldigt nära där. (Och förresten, FY VAD DYRT det är att ha häst i centrala Stockholm!! Men det är en annan historia..) 😁

Fridaaaa
1/20/18, 9:34 AM
#19

#13 Köper hö och halm av bonde :) 
Kutterspån i stor förpackning på tex jem&fix eller Börjes :)

#16 man behöver inte känna :D De jag köper av, känner jag inte sedan innan men hittat via tex annonser eller kontakter :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maria-Gerbiler]
1/20/18, 12:37 PM
#20

Har två kaniner, men per kanin och månad blir det 30 kr för försäkring, 70 kr för pellets (cuni complete), 200 kr för hö (från djuraffär), 80 kr för toalättströ, 50 kr för halm, medelkostnad för veterinär har varit 100 kr/månad. Så det blir ca 500 kr per kanin och månad. 

Utöver det kostade burbygget och dess inredning ungefär 7000 kr (för två kaniner).

Annons:
Kaninen Florian
1/20/18, 9:12 PM
#21

ksk 100 kr i månaden, har 1 kkanin och köper lite då och då!

Upp till toppen
Annons: