Annons:
Etikettbilder
Läst 1921 ggr
V:s79
1/17/18, 1:42 AM

Tessla viltblå dvv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Måste bara lägga upp bild på min fina lilla Tessla, hämtade honom åtta veckor på skyltsöndagen. Dessvärre vilket vi misstänkte redan när han var 5 v att han inte skulle ha Godkänd färg? även on vi hoppades, men han stal mitt hjärta redan från första ögonkastet. Han har viltgrå tassar ljusfläck nästan vit mellan öronen och nacken, men ack så söt ändå och en riktigt nyfiken krabat och mysig. Han ska inte användas i Avel då vi endast ska avla på kaniner med stamtavla och utställda framöver. Men jag har märkt han är superduktif på att hoppa så funderar på att hoppträna honom när han blir lite äldre och är seltränad. Hur brukar dvv stå sig på hopptävlingar? Funderar på testa rak, höjd (hoppat 80 Cm utan problem utan träning och inte skulle hoppa ut) och längd. Lägg gärna in bilder på era viltblåa med godkändfärg så jag har lite att jämföra med:) min är från seriös uppfödare men en tjuvparning mellan en blå dvv och en bourgogne, kanske därför färgen inte blev helt ok. På andra bilden syns det vita lite mellan öron och nacke, förstår dom ska bara jämnare i färgen. Sen är han viltgrå på nos och tassarna om det syns på bilderna och det ska dom väl inte heller vara? Är helt kass på färger men som tur är stor kaninvana, har aldrig någonsin brytt mig om färg eller stamtavla utan strid nöjt mig med härstamningsbevis och bettfelskollade innan köp. Men nu när bi ska börja med seriösare Avel och utställning så vill jag lära mig mer om färger.

Annons:
V:s79
1/18/18, 1:14 AM
#1

Ingen som har något att säga om färgen? Visst har jag rätt i att han är för dåligt färgad?

Trebit
1/18/18, 8:39 PM
#2

Jag är ingen färgexpert, men han ser ut att ha mycket bebispäls fortfarande, så en del kan ändras tills han blir vuxen som jag förstått det 🙂
Jag skulle spontant säga viltblå (alltså är då hela kaninen viltblå, och har inte tassar eller annat i en annan färg), men eftersom ena föräldern är Bourgogne kanske han fått någon rödförstärkning? Bourgogne är en rödförstärkt viltgul. 
Kaninfarg.se är en superbra sida för att lära sig om kaninfärger och anlag, där kan du bland annat läsa om och se bilder på viltblå, bourgogne och rödförstärkning. Ta en titt på bilden under "viltblå rödförstärkt" och se om det ser bekant ut 🙂

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

V:s79
1/18/18, 11:18 PM
#3

Tack för svar, misstänkte nästan att bourgogne hade gett honom tassfärgen och runt nosen. Jo mycket bäbispäls än. Är väldigt intresserad av färger och vill lära mig mer om allt med färger, utställning och Avel. Lite synd på färgen han har, han har riktigt fin stam på båda sidorna. Pappas sida är bara blåa och mammas bourgogne, hans uppfödare är väldigt seriös och avlar bara på bra kaniner och brukar inte blanda färger. Känner jag har rätt bra kontakt med henne och drar mig inte för att rådfråga henne om jag undrar över något.

Upp till toppen
Annons: