Annons:
Etikettkullplanering
Läst 2078 ggr
V:s79
2018-01-17 01:12

Färger ny på uppfödning så några dumma frågor.

Vi har funderingar på att para dotterns blåa dvv som är stamboksförd på 94,5 poäng med en svart dvv som är stamboksförd med poäng på 94, Vilka färger är mer dominanta, blå eller svart? Honans stam så långt jag kan se är alla blåa rakt igenom. Hanen är efter en blå tysk import stamboksförd 95, resten av pappas släkt står ingen info förutom tysk och regnr. Mammans sida är alla svarta utom mormor som är svartmantlad. Hur stor chans är det att få både blåa och svarta bäbisar? Meningen med kullen är att behålla minst en och max två till utställning. Jag ska idagarna bli medlem i skaf, men tycker sidan är knepig att få grep om vad som gäller. Förstår att man måste vara medlen för att få tävla och ställa ut och stamboksföra kaniner. Men för att få sätta stamtavla måste man göra något mer för att få utfärda stamtavla på kaninungarna? Det blir ju vår första kull som vi vill sätta stamtavla på, våra två andra kullar med lejonen kommer endast att ha härstamningsbevis, misstänker att dom inte kommer duga till utställning även om vi ska spara en ur varje kull. Vår plan är att börja bedriva seriös uppfödning av dvv, men alla är vi nybörjare nån gång. Kunskap av uppfödning av kaninungar finns men inte just biten som gäller med stamtavla och utställning.

Annons:
HalmbyDjurgård
2018-01-17 02:28
#1

För att skriva stamtavla måste båda föräldrarna ha stamtavla, vara utställda och stambokförda. Du måste registrera dig som uppfödare. Det finns ansökan att skriva ut på SKAFs sida. Det är väldigt enkelt! Du måste även märka ungarna med antingen öronmärkning eller benring. Benringar finns att beställa på SKAFs hemsida och vilken strl man bör välja för Vilken ras?. Öronmärka får man egentligen inte göra själv hemma enligt lag (även om de flesta ändå gör det) utan man måste gå till veterinären, vilket kan bli en både dyr och tråkig historia.. Jag föredrar därför benring. Angående färgerna så har jag ingen aning.. På kaninfarg.se finns dock mkt bra info om färger!

V:s79
2018-01-17 16:53
#2

Tack för svar. Båda föräldrarna har stamtavla och är stamboksförda. Jag har lite koll på bad som behövs för att få sätta stamtavla men var osäker pm det räckte med att regga sig som uppfödare och bli medlem på skaf eller pm man behövde även gå kursen via Jordbruksverket för att sätta stamtavla. Ring märka ska jag göra då man inte själv får öronmärka och det är dyrt att göra hos vet. Tack för länken om färger😊

Katti
2018-01-17 17:09
#3

Svart är dominant över blått, men den svarta hanen har anlag för blått genom sin blåa pappa, så du får, statistiskt sett, hälften svarta och hälften blåa ungar!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

HalmbyDjurgård
2018-01-17 20:02
#4

Du behöver inte gå kursen via jbv. :)

V:s79
2018-01-18 00:47
#5

Tack för svar så då är det bara att bli medlem skaf och får man då automatiskt uppfödarnummer? Eller måste man ansöka om det? Misstänkte svart var dominant, hoppas på att någon blir blå iaf😊.

Agda
2018-01-18 00:55
#6

#5: Du måste ansöka om uppfödarnr, det kostar 100 kr. Info. finns här.

Annons:
V:s79
2018-01-18 23:12
#7

Tack, mailade skaf och fick info och ansökningsblanketter och inbetalningskort för medlemsskap idag😊

Upp till toppen
Annons: