Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 874 ggr
Oliwerkanin
1/14/18, 5:18 PM

Kan kaniner vara beräknande?

Ja, som rubriken. Kan kaniner vara beräknande? Jag upplever i allra högsta grad att min Oliwer är beräknande. Han är helt manisk på att bita på ett hörn på min tygsoffa där han lyckats gnaga hål så att små gula pluppar av fyllningen väller ut på golvet. Det är hans favoritsyssla verkar det som. 

Han är klok och vet mycket väl att det är ajaj förbjudet att göra det och så fort jag eller någon annan kommer in i rummet så är han snabb därifrån men så fort han får tillfälle är han tillbaka. Är jag ensam hemma och måste gå på toa i 2 min så måste jag antingen stänga in honom i buren eller lyfta in honom i badrummet och stänga dörren annars är det alltid 110% säkert att han gnager soffa så fort han är ensam en enda minut.

Jag har köpt ganska mycket gnagleksaker i zoo-butiker och även på Granngården. Saker som enligt personalen "kaniner älskar" Jaha men inte Oliwer. Allt har varit bortkastade pengar tyvärr.  Färska kvistar är han inte heller så förtjust i. 

Naturligtvis får han bra mat och han har alltid ätit bra med hö och han verkar må bra. Han skuttar glatt runt våra ben och är inte ett dugg blyg mot nya människor.  Men som sagt - inte en enda minut kan han lämnas utan uppsikt för då är det soffan och intensiv gnagning som gäller. Han är 5 år och dvärgvädur och det är 4 år sedan han skaffade sin "hobby" att gnaga soffa.

Annons:
Gronstedt
1/14/18, 5:20 PM
#1

Nej, de kan inte vara beräknande. Däremot kan de lätt lära sig att man inte får gnaga på kuddar när matte tittar på, men att man lugnt kan göra det när man är ensam.

Arcade-Foodie
1/14/18, 7:24 PM
#2

Min pojkvän tror det med om kaniner, då när jag skulle iväg till familjen över julen med min kanin. Så bet han av nätverkskabeln och hans headset sladd. Så min kille hade ingen internet och kunde inte lyssna på musik som han ville. Det var första gången min kanin har någonsin varit intresserad i sladdar. Men tror kaniner lär sig vad de får inte göra när ägaren är nära eller inte. Min kanin vet att han inte får kissa i sängen men när jag inte kollar så gör han det.

Maleficum
1/14/18, 11:53 PM
#3

Har du testat göra egna leksaker?

http://bunnyapproved.com/diy-rabbit-toy-ideas/  den första på denna sida kan ju vara en ide att testa kanske?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Katti
1/16/18, 2:41 PM
#4

Inte beräknande, men smarta nog att inse att du inet ser när du är borta! Som katter ungefär 😉.

Smörj in soffan med något som smakar äckligt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

kanin/höna
1/16/18, 5:24 PM
#5

de kan lära sig. om han en gång av en händelse gnagde på soffan så de kulorna kom ut så gör han det igen för att han tyckte det var roligt. Och du blev antagligen lite irriterad och sa till honom så han förstod att det var fel. Även kaniner är väldigt intelligenta

Upp till toppen
Annons: