Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1213 ggr
Linnea777
1/14/18, 1:27 PM

Dräcktig hona

Tror att min hona är dräcktig sen hon blev tjuvparad. Så har lite frågor då det är min första kull. Vad ska hon ha för foder och hur mycket nu när hon är dräckig? Och när ungarna föds? Just nu äter hon bara en tsk carrier om dagen pga hon klarar sig jätte bra på bra hö. Hon är väldigt aktiv, springer runt och gör glädjerus i hagen osv. Är det dåligt och ska jag inte ha henne i hagen? Hur stor bolåda tycker att jag ska bygga (hon väger ca 2,5-3 kg)? Vet minimåtten men tycker dom känns små? är det farligt? om hon blir stressad? För råkade skrämma henne när jag skulle fodra på morgonen och gick in i boxen när hon sov. Andra grejer som man ska tänka på när man har en dräckig hona?

Annons:
tiger tok
1/15/18, 3:47 PM
#1

Om hon inte blir smal tycker jag inte du behöver öka pelletsen. Att hon springer runt och leker gör ingenting. Jag skulle byggt en bolåda som är 50 cm bred/lång minst och såpass hög att det får plats halm och din kanin utan att öronen tar i taket.

Nero min iller
1/15/18, 7:18 PM
#2

hej har en hane  som har rymt in till min hona.😃det slutade med att jag just nu har 4 kanin ungar  hahah!  min kanin gode det mesta själv. 

Hon hade Halm / spån   Bolåda  en hög med halm  hö leksaker grenar TYP😉.

Katti
1/16/18, 1:56 AM
#3

Jag tycker inte att bolådan ska vara för stor! De gånger jag har honor som får föda i box med valmöjligheter väljer de nästan alltid minsta lådan! Ofta låååångt under minimått!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Linnea777
1/16/18, 4:03 PM
#4

Tror att det kommer bli mycket svart och madagaskar beroende på vad honan bär på. Vet att många märker dom med nagellack i öronen för att veta vilken unge som är vilken. Hur gammla ska ungarna vara då?

kanin/höna
1/16/18, 5:27 PM
#5

enda anledningen att märka är om någon tingat annars så tycker jag att det är onödigt. eller om man avlar och vill kolla vikt kurvor mm på varje unge.  har själv aldrig märkt och ser ingen anledning till det

Katti
1/16/18, 7:36 PM
#6

Man kan rita/skriva med märkpenna i örat på dem. Nagellack kommer de försöka få bort och kanske få i sig.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Linnea777
1/18/18, 9:43 PM
#7

Vad har du för märkpenna?

Katti
1/19/18, 9:08 AM
#8

Jag har haft olika pennor genom åren. Brukar skriva initialerna på den som tingat kaninen! Man kan ju även numrera ungarna om man vill.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

kanin/höna
1/20/18, 12:14 AM
#9

En vattenfast penna som imte är jätte giftig. Kolla på föpakningen så stor det ofta innehåller inte och typ godkäd för barn osv men det är inga pennor som är livshotande för kaninerna. Märk inte i onödan endast vid tingning och det är omöjligt att se skillnad på ungarna finns ingen vitts att kleta på mass kemikalger annars

Linnea777
1/23/18, 6:42 PM
#10

Svala bor just nu i en ladugård. Vet inte exakt vad temperturen är men runt 2- då det inte finns någon värme där. Har gjort i ordning en innebur som har massor med halm och filtar runt sig, för att isolera. Desutom är bolådan proppfull med halm. Dock är det fortfarande ganska kallt och är rädd att ungarna inte ska klara sig. Någon som har något tips? för hur jag ska göra för att ungarna inte ska frysa ihjäl?

Katti
1/23/18, 7:43 PM
#11

Gör hon ett bra bo så har ungarna det varmt och mysigt därnere, även om det blir en massa minusgrader! Gör hon inte det säå är det inte mycket du kan göra åt saken. Ta det lugnt och låt henne sköta sina ungar är mitt tips? efter 35 år som uppfödare.

Oftast går det alldeles utmärkt bra, men ibland inte. Det är tråkigt, men faktiskt naturens gång och något man måste acceptera när man har med lavande varelser att göra.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Linnea777
2/1/18, 5:09 PM
#12

Inatt föddes fem små bebisar. Hon valde att lägga dom utanför bolåden men hon har gjort ett jättefint bo med massor med päls och halm. Var väldigt orolig att dom skulle frysa ihjäl men har kollat till dom flera gånger idag och dom har varit varma och runda varje gång:)

tixEntry
2/2/18, 9:49 AM
#13

Skönt att höra! Fortsätt hålla koll på dem så ska nog allt gå bra. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Upp till toppen
Annons: