Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 996 ggr
Arcade-Foodie
1/14/18, 12:41 PM

Allergi vänlig hö

Hej, jag har börjat få allergiska symptom och vet inte om det är min kanin eller hans hö jag har börjat reagera på. Kommer inte sälja min kanin, om det visar sig att jag är allergisk mot honom. 

Men tänkte byta hans hö mot något annat, finns det någon hö sort som är mer allergi vänligare och inte dammar så mycket. Då jag sen innan vet att jag är gräspollen allergiker men senaste åren inte fått några symptom på det.

Annons:
Fridaaaa
1/14/18, 12:53 PM
#1

Bra hö dammar inte/dammar minimalt.

Rekommenderar attdu tar allergitest på VC.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

crystalguurl
1/14/18, 2:18 PM
#2

Jag blev väldigt känslig ett tag av damm från hö och byggde en ställning med tak där höbalen fick luft från alla håll. Mina kaniner är dock ute så jag känner inte av mycket. Vet inget speciellt hö som dammar mindre, men grovt hö från bonde än finhackat upplever jag bättre.


Arcade-Foodie
1/14/18, 3:20 PM
#3

#2 aha, tack för tipset. Min kanin kommer till sommaren att bli  en ute kanin när han har fått en kompis. Ska pröva köpa hö från bonde, har smiley hö för stunden och den brukar damma lite och min kanin har en tendens att få hö över hela sig, så jag reagerar även på honom om han varit i höet men annars inte.

Maleficum
1/14/18, 10:18 PM
#4

Grovt hö från bonde som sagt, annars om du kan få tag på hökuber kan vara en ide att testa också men även testa andra sorters hö (tex alfalfa, dock måste man vara försiktig och inte ge alfalfabaserad pellets samtidigt då det innehåller mycket kalk).

Är ju dyrare men oxbow har ju flera olika sorters hö, bla alfalfa och oat hay (alltså havrehö) så det kan ju vara en ide att testa med.

Vet du vilka grässorter du är allergisk emot?

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Ljungåsen
1/15/18, 8:14 AM
#5

Maken är allergisk mot hö (mest mot timotej), och följande har hjälpt honom att hantera allergin. Medicinering mot allergi hela året. Gummihandskar då han behöver ta i höet. Munskydd om han riskerar utsättas för hödamm, till exempel då man packar höpåsar. Långärmad tröja när han hanterar djuren. Händerna brukar klara sig från allergiutslag, det är den tunna huden på insidan av armarna som reagerar mest. Jag gör den mesta hanteringen av hö här hemma. Vi har en kanin och sju marsvin. Marsvinens päls verkar dra åt sig mer allergener än kaninens.

DanielLundberg
1/17/18, 2:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej. Jag är fritidsbonde och har börjat sälja hö just till kaniner och andra smådjur då jag sett att det saknas bra alternativ på marknaden. I färdigpackade påsar man köper i djur eller mataffär är det ofta mycket smått och finfördelat hö, antagligen eftersom det packas av maskiner. Jag skickar hö med posten, så om du vill får du gärna pröva hö från mig. Det är även ekologiskt certifierat. Angående allergi tror jag inte det finns något hö som allergiker tål men givetvis är det bättre ju grövre det är så att man slipper dammet. Allt hö börjar damma mer ju äldre det blir även om det är torrt från början. Därav brukar man undvika att spara hö som är mer än cirka 2 år.

Annons:
MuffinDigger
1/17/18, 10:31 AM
#7

Köp en stor tunna med lock. Såna som man har i stallet om du vet vad jag menar. Är själv lite känslig men om du ör extra försiktig och dammsuger varannan dag kanske det blir bättre. Sen finns det luftrenare också. Har ingen själv men de ska vara mycket praktiska.

Upp till toppen
Annons: