Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 954 ggr
EmblaZ
1/12/18, 7:46 PM

För mycket mat

Hejsan Nu är det så att min mamma vill ge min kanin pellets, morot, knäckebröd och sallad hela tiden. Jag säger till henne att kaninen ska ha 1 matsked pellets på morgonen och sallad på kvällen ( morot, äpple, banan någon gång i månaden ), men hon lyssnar inte. Hon tror att kaninen svälter ihjäl ifall jag inte ger kaninen pellets/sallad flera gånger om dagen. "KANINEN SKA BLI MÄTT PÅ HÖ OCH INTE PÅ PELLETS" behöver jag säga varje dag. Kaninen kommer antingen bli överviktigt eller få ont i magen. Kaninen äter knappt hö längre pga det här, jag har inte fyllt på med hö på mer än en vecka. Kan någon skriva varför kaninen inte ska äta pellets, sallad eller grönsaker flera gånger om dagen, för mig lyssnar hon inte på. Tror det behövs fler personer som skriver att det inte är bra.

Annons:
Arcade-Foodie
1/12/18, 9:05 PM
#1

Mina föräldrar gör samma sak, men jag hade köpt höbaserat godis så när de ville ge min kanin något så var det godiset som gällde. För mig hjälpte det inte att berätta all fakta och jag skriv massa lappar. Berätta att kaniner behöver äta mycket hö för att det innehåller all fiber de behöver för att magen ska må bra men även för att hålla tänderna ned slipade. Om de inte får en hög fiber kost kan deras mage sluta fungera och det gör väldigt ont för kaninen och de blir sjuka.

EmblaZ
1/12/18, 9:13 PM
#2

Jag ska köpa "högodis" och berätta vad som händer när kaninen inte äter sitt hö :D

Arcade-Foodie
1/12/18, 10:09 PM
#3

Hoppas att det går bra, det är jobbigt när ens föräldrar inte lyssnar på en.

tiger tok
1/12/18, 10:09 PM
#4

Har haft kanin stor del av livet, har nu 6st. Samtliga bor ute, är av olika raser, kön och ålder. Äter en msk pellets/dag per kanin, men bara under vintern. Jag har sett med egna ögon när kaninen inte åt tillräckligt med hö vilket förstör magfloran, och denna kanin dog, pga att hon inte åt tillräckligt med hö. Hö är ett absolut måste för kaninen och skall utgöra 80-90% av kaninens kost. Iom att kaninens tänder växer flera mm/månad måste höet slipa ned tänderna när kaninen tuggar, det kan inte pellets, knäckebröd eller kanin godis ersätta. Vill man ge godis är löv,blad,grenar och gräs det som är bäst, och oftast mest uppskattat. Låt din mamma läsa detta, och be henne att verkligen ta till sig det, för din kanins skull:) Jättebra att du är så kunnig och verkligen vill din kanins bästa!

EmblaZ
1/12/18, 10:29 PM
#5

#4 Hon ska läsa det imorgon. Till sommaren, vilka blad/löv kan jag ge kaninen dagligen? För att vänja kaninen med gräset ( han ska bli utekanin i maj ), ska jag ta ut honom ca 15 minuter varje dag eller ska jag ta in lite gräs varje dag?

tiger tok
1/12/18, 11:29 PM
#6

Björk (ge inte på vintern), äppelträd, päronträd, lönn osv (googla för fler) Det gör du som du vill, men tänk på att börja med lite/korta stunder.

Annons:
Upp till toppen
Annons: