Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1109 ggr
EmblaZ
2018-01-10 21:45

Orumsren kanin!

Hejsan Jag har en innekanin som bajsar och kissar överallt. Mina föräldrar är så trötta på kaninen så att dom vill sälja honom. Han är i tonåren så det kanske är därför han håller på såhär. Vi har lådor i vardagsrummet, hallen och i mitt rum, men ändå använder han mest golvet. Han bajsar hur mycket som helst, det är fullt med bajs i lådorna och på golven varje dag. Jag soppar upp bajset och torkar upp kisset flera gånger om dagen och lägger i lådorna. Jag har sprejat vinägervatten men det luktar i hela huset. Om det ska komma hit gäster så måste vi stänga in kaninen i ett rum för att han inte ska bajsa/kissa överallt. Vad ska vi göra? Mina föräldrar säljer honom snart! Helst imorgon säger dom.

Annons:
Maleficum
2018-01-10 21:55
#1

Jag skulle börja om med toalåde träningen. Håll honom i ett begränsat område och placera toalåda där han verkar vilja toa, ha höhäcken vid toalådan så han uppmuntras att sitta i toalådan när han äter hö (kan även låta lite hö ligga i toalådan för jag vet att iaf mina kaninungar älskade att krypa upp i höhäcken och kissa i höet).

Vad är det för material i toalådan? Testat olika material och hitta något som kanske uppmuntrar honom mer att sitta i lådan? Själv har jag en kinkis till kanin som vill ha mjukt under tassarna i toalådan så det är främst hö eller halm som gäller för honom (och allra helst ute på gräsmattan).

Är han kastrerad? Speciellt en dominant hane kan få för sig att vilja markera sitt revir med både pluttar och kiss! Min nuvarande hane (som är väldigt dominant) markeringskissa alltid på hunden innan han blev kastrerad :P Mina kaniner har även känt behov att markeringsplutta efter jag haft "främmande" hemma hos mig men det avtar någon dag efteråt och allt är tillbaka till det normala.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

EmblaZ
2018-01-10 23:10
#2

Jag kan pröva att ha kaninen bara i mitt rum i ca 2 veckor och ställa ut toalådor på 2 ställen. Han är inte kastererad, men jag kan ringa efter tid för honom vilken vecka som helst. Jag har lättströ i lådorna, köpte precis en bal på 20kg så den måste ta slut innan jag kan byta ifall det skulle behövas.

Maleficum
2018-01-10 23:13
#3

Du kan alltid lägga lite hö ovanpå lättströet :) testa med det i ena lådan och se om han verkar föredra en eller annan av de två.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

EmblaZ
2018-01-10 23:19
#4

Han har hö i ena lådan ( där han äter ). Menar du att jag ska lägga ett lager hö eller en hög? Just nu har han en hög med hö i lådan på mitt rum.

Maleficum
2018-01-10 23:29
#5

Jag brukar lägga ett litet lager hö ovanpå ströet i toalådan (har just nu dock bytt till halm eftersom det inte fastnar i Kenzies päls på samma sätt så jag slipper få det utspritt över allt), iaf Kenzie tycker om att känna strå under tassarna när han är på toa men kan ju vara annorlunda för din kanin :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

EmblaZ
2018-01-10 23:42
#6

Okej! Imorgon ska jag börja med att bara ha honom i mitt rum i 2 veckor framöver :D Finns det fler tips? ? Hur gör ni när kaninen springer framför fötterna hela tiden, snart kommer han att skada sig. Senast för 30 min sedan sparkade jag in honom i dörren, han gled på sidan och in med ryggen i dörren. Jag tyckte så sjukt synd om honom, jag får så dåligt samvete. Det är hemskt att sparka iväg honom och trampa på honom hela tiden. Vad gör ni åt saken? Bör jag kolla ner och bakom mig hela tiden?

Annons:
Maleficum
2018-01-10 23:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Man får bli snabb i fötterna och ha ögon övar allt :P Min kanin är ju blind och när han blir ivrig för att springa fram till mig så springer han väldigt ofta in i mina ben! Dock har han själv lärt sig att hoppa och sätta sig i hundbäddarna när jag kommer. Har en i vardagsrummet precis bredvid ingången till köket och har jag varit i köket och ska tillbaka till vardagsrummet springer han och sätter sig i bädden och tigger godis eller kel! Har även en bädd i hallen vid ingången till vardagsrummet och han gör detsamma där. Så det kan ju vara en ide att försöka träna din kanin till. Om det är speciella ställen du ofta går in i honom så placera ut nån mjuk bädd eller filt vid sidan av vart du brukar gå och träna honom att man får godis och kel (eller vad han nu älskar) när man hoppar och sätter sig där.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

EmblaZ
2018-01-10 23:58
#8

Tack för tipset! Jag ska köpa en bädd till honom, ska kolla på Arken Zoo nu :D Hur kommer det sig att han är blind? Föddes han så eller har det kommit senare? 💕

Maleficum
2018-01-11 00:25
#9

Han har Encephalitozoon cuniculi och blev smittad redan i livmodern av sin mamma och då finns risk att det sätter sig i ögonen så han blev blind när han var ca 7 månader gammal, han är nu 3,5 år och lever helt frispringande inne med tillgång till min tomt när jag är hemma, vet man inte att han är blind så märks det inte. Han har inga problem att hoppa upp och ner ur soffa och säng eller springa runt som en galning när andan faller på :D

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

EmblaZ
2018-01-11 00:33
#10

Vad bra att livet funkar som vanligt för honom :D

Upp till toppen
Annons: