Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 754 ggr
EmmaSkytte
2018-01-10 19:23

Gräver och biter hysteriskt i tyger!

Har en liten kille på 4 månader som i dagsläget kommer ut och springer fritt hemma så fort vi är hemma. Planen är att han från och med helgen ska få bo med öppen bur på begränsad yta så att han har möjlighet att röra på sig hela dagarna. Förhoppningsvis försvinner då problemet vi har nu: hans hysteriska grävande och bitande i matta, handduk, filt, kaninbädd och tunnel! 

Hur ska man få honom att förstå att han inte får slita i sönder mattan som han gör just nu (ingen möjlighet att ta bort mattan). Läst att det inte alltid är bra att höja rösten och säga nej då det kan påverka hans tillit till mig. I nuläget säger jag nej och lyfter bort honom, men tar 3 sekunder så är han tillbaka och gräver och biter lika aggressivt på samma ställe.  Vad kan jag göra för att lära honom det inte är okej att förstöra mattan. 

Har en tom kartong som jag tänkt fylla med halm, men fungerar det att fylla med tidningspapper för tillfället tills jag köpt halm? Han behöver något annat att leka med än mattan. Pinnar och leksaker att gnaga i har han, men han bryr sig inte om dem, vilket oroar mig att han då inte slipar ner sina tänder ordentligt..

Annons:
Arcade-Foodie
2018-01-10 19:37
#1

Så länge din kanin äter hö så slippas hans tänder, min kanin har aldrig varit intresserad i något att gnaga på om det inte är godis så han gnager inte på något. Du kan göra en leksak, som låter honom krafsa och gräva. Kan ju vara att han gillar att gräva som min förra kanin älskade att göra, så fort han hade chansen så satte han igång. Finns ett sätt man kan göra det med kartong och gömma godis i det, så håller du kaninen aktiverad. Och tidning funkar nog att fylla i en låda. När min kanin blir helt galen och försöker hoppa till bokhyllan när han är på lek humör brukar jag ta fram aktiveringsbollen och fylla med godis och så springer han av sig med hjälp av bollen.

Upp till toppen
Annons: