Annons:
Etikettmat-och-utfodring
Läst 2102 ggr
[Smulan94]
1/8/18, 10:39 PM

Gran till kanin? PANIK

Hej! Jag har sätt bilder på kaniner som äter granbarr/gran, jag har även läst att folk ger sina kaniner gran vid vintertiden. Jag gav min kanin en stor grankvist idag ( innekanin ), han äter på den ibland. Min fråga är, kan man ge kaniner gran på vintern? Och är det farligt/dåligt att ge en kvist i veckan? En till fråga, vilka trädgrenar kan man ge till sin kanin. Kan man ge enris? !!!!!!! Jag frågade precis min pappa vilken gran det var vi hade, han sa att det är KUNGSGRAN. Kommer kaninen att bli sjuk nu eller vad kommer att hända honom? Jag läste precis att kungsgran är giftigt för kaniner!!

Annons:
[Smulan94]
1/8/18, 10:58 PM
#1

Någon som är vaken? Ska jag slänga ut grenen eller ha kvar den?

[Smulan94]
1/8/18, 11:02 PM
#2

Jag slängde ut kvisten:D

[Smulan94]
1/8/18, 11:02 PM
#3

Jag slängde ut kvisten:D

kanin/höna
1/8/18, 11:22 PM
#4

gran är inte farligt (grön och vass) kungsgran vet jag inte(blå och trubbiga barr)du kan ge de flesta träd och gran (endast den vanliga gröna taggiga) , en, tall, äpple. princip de flesta träd

Att undvika: idegran, björk (på vintern) är de träd som ska undvikas

Itchy
1/9/18, 12:38 AM
#5

det är väl knappast ngn PANIK som du beskriver det, google finns till hands för enkla frågor som om det går att mata sin kanin med granris

You can't spell Bitchy without Itchy

[Smulan94]
1/9/18, 12:46 AM
#6

Jag skrev PANIK för att få snabba svar :D

Annons:
[Smulan94]
1/9/18, 12:48 AM
#7

Jag ville veta vad som kan hända en kanin om den äter kungsgran eftersom det är giftigt. Jag hittade inget svar om det, men jag hittade svar om kaniner kan äta granris.

Itchy
1/9/18, 9:39 AM
#8

"PANIK" eller "AKUT" är bättre att använda när det verkligen är det, såsom när en olycka skett eller det är ngt akut, inte vad kaninen kan/inte kan äta ☝️

You can't spell Bitchy without Itchy

[Smulan94]
1/9/18, 2:14 PM
#9

Jaja:D Skrev inlägget fort, och du kan inte tro att alla skriver allt rätt i sina inlägg

Trebit
1/9/18, 7:57 PM
#10

Jag har länge fått höra att Kungsgran är giftigt, men det stämmer tydligen inte. Däremot finns andra anledningar att undvika att mata sina kaniner med det.
Såhär skrev Sveriges Kaninvälfärdsförening på sin Facebooksida i början av december: 

"Många tror att Kungsgranen är giftig, men det stämmer inte. Själva granen är inte giftig, däremot är köpt Kungsgran ofta hårt besprutad. Vi rekommenderar därför inte att man matar sin kanin med Kungsgran, men man behöver inte heller oroa sig till döds ifall kaninen får i sig lite av granen av misstag. Ibland finns det annars ekologiska granar att få tag i."

Jag instämmer också med att det är bra att undvika att skriva PANIK och AKUT och liknande i rubriken på sina inlägg, ifall det faktiskt inte gäller akuta fall. Det handlar om etikettregler på forumen som är till för att faktiskt akuta fall ska uppmärksammans som sådana. Ifall alla började skriva PANIK i sina rubriker trots att det inte gällde akuta fall så kan folk lätt sluta bry sig eller så drunknar inläggen bland alla andra "akuta" inlägg! Så det är bra att tänka på för framtiden! 🙂

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

[Smulan94]
1/10/18, 4:25 PM
#11

Okej! Jag ska ut i skogen någon dag och klippa någon gren. Och säg inte nu " du måste ha tillåtelse att ta något från skogen ". En liten gren gör inget. Folk plockar Svamp?, blåbär osv hela tiden. Orkar inte diskutera det här, så säger du något om det så svarar jag inte. Och nu kommer folk skriva " varför skriver du det här ifall du inte vill att folk ska vara emot " Det här är komplicerat. haha

[Smulan94]
1/10/18, 8:31 PM
#12

Avslutat inlägg

Max858
1/10/18, 11:51 PM
#13

Kan både förstå i din situation och inte! Dem vill säkerligen inte betala för en kastrering för att du ska betala de själv! Så är uppväxten o så har ja med haft de! T.ex. ville ha en stationär dator typ hels tiden dem sa hela tiden du får betala själv! O nu har ja betalat själv! Så dem vill nog att du ska börja tänka på dina pengar! Dem vill såklart inte nåt illa för dem inte betalar den kastreringen! Ja förstår de med grov adhd har själv haft en i skolan som har varit jobbig som hade adhd o ja kan lova de blev BRÅK mellan mig o han! Vill du skriva lite så är de bara att skicka ett sms för har varit i din sits! Mitt nummer är ‭070-743 59 44‬ mvh max 16 år

Annons:
Fridaaaa
1/11/18, 11:08 AM
#14

#13 TS är inte kvar längre.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: