Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 761 ggr
penguini
1/6/18, 2:59 PM

Teddypälsad kaninunge - behöver råd!

Hej på er!

Strax innan jul fick min dvv kille en liten kompis, dvärgteddyn Molly! Hon är en otroligt rar liten tjej, men väldigt ung (ca 11 veckor) och såklart försiktig nu i början. 

Det enda konkreta problemet jag stött på gäller hennes päls.

Hon verkar bekväm i miljön men fortfarande osäker runt mig, vilket såklart är förståeligt. Jag bygger gärna upp hennes förtroende i hennes egen takt, men det blir problematiskt med hennes päls. Det fastnar smuts och bajs i den men när jag försöker ta bort det blir hon rädd och skygg. Jag får dåligt samvete när jag ’tvingar’ mig på henne för vill inte alls att hon ska koppla mig till något obehagligt. Min fråga är vad som liksom är viktigast, att jag får bort smuts och tovor från hennes päls, eller att jag ger henne utrymme och undviker stressmoment nu i början?

Min dvv var äldre när han kom så är fortfarande ny på kaninunge-fronten. Alla råd angående första tiden med en liten teddy är välkomna! <3

Annons:
Arcade-Foodie
1/6/18, 4:16 PM
#1

Det är bra att du tar bort smuts från henne, vet att om man väntar för länge med att få bort tovor så blir det omöjligt men viktigaste är väl att få bort smutsen. Du får väl försöka få upplevelsen som något positivt. Kanske när hon sitter och äter något eller att du mutar henne med godis och är distrakterad av det. Även fast det är korta stunder hon klarar av så är det bättre än inget. :3

cissi_1993
1/6/18, 11:43 PM
#2

du kan ju klippa henne nu när hon är lite blyg så stressar man henne en gång och sen behöver man inte borsta lika ofta. måste dock endå borstas. anars är det godis och mat som gäller.

penguini
1/7/18, 1:09 PM
#3

#1 #2 tack för svar! Och ja jag håller med, uppfödaren tyckte också det var rätt tänk. Jobbar mycket på att just händerna ska vara något positivt, handmatning etc, och det hjälper absolut. Vägen till en kanins hjärta är helt klart via magen haha!

Upp till toppen
Annons: