Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 633 ggr
EmmaSkytte
2018-01-03 21:44

Första dygnet, skapa tillit & göra rumsren?

Har tidigare haft utekaniner så har kunskap av kaninägande sen tidigare. Men idag fick jag hem min nya kompis som är en innekanin, hane 4 månader blandras (dvärgvädur och lejon). Mitt mål med honom är att kunna ha honom lösgående förutom när jag är iväg på jobb och att han kommer mig nära och blir ordentligt tam. Har researchat gällande att få honom rumsren etc men vill gärna höra era tips? och vad jag ska tänka på! Ikväll har han fått vara ifred i sin bur. Han har tvättat sig, ätit hö & pellets och varit nyfiken. Inte sett honom dricka dock och sista timmen har han varit mer skygg och bara suttit i sitt hus. Inte heller sett honom använda sin toalett. Funderar bland annat på hur jag ska börja träningen av att få honom riktigt tam? Läst det är en bra idé att börja med att bara öppna buren och sitta på en liten yta så han får komma till mig, ok att sätta igång med detta imorgon? Hur har ni gjort som har lösgående och rumsrena kaniner? Haft kanin tidigare som sagt men då två som bodde ute. Lite ängslig nu i början att något är fel när han gömmer sig, inte gått på lådan än och ska vara ensam en stund imorgon. Vill ju han ska ha det bra :)

Annons:
Arcade-Foodie
2018-01-03 22:01
#1

När jag fick min kanin, så vänta jag tills han vågade komma fram och hälsa och att jag rörde honom i buren. Efter det så tog jag honom till en hemma gjord Hage och han fick utforska hela mig i sin egna tempo. Viktigast är väl att använda godis/ belöning så blir kaninen tam till sist. Så har väl mutat min kanin till att bli tam. Så din kanin associerar dig med något positivt. ^.^

EmmaSkytte
2018-01-03 22:29
#2

Normalt att han inte gått på lådan (eller någon annanstans i buren för den delen) sen han kom hit för ca 3 timmar sedan? Inte heller velat ta fler tuggor av hö eller pellets. Vill ju inte lämna honom ensam imorgon om han inte gjort det inatt heller

Arcade-Foodie
2018-01-03 22:58
#3

Min kanin gjorde samma sak i början, tog några dagar innan han började våga äta när jag var vaken eller runt buren. Han åt alltid på natten när jag sov. Nu bor han i princip i höhäcken. Allting är ju nytt så det tar några dagar för en kanin att känna sig mer säker i sin omgivning. Ha koll på plupparna mer och se hur skålen med pellets.

Jag och mina djur : )
2018-01-04 00:03
#4

När jag köpte min kanin var hon väldigt skygg i typ tre dagar, men jag bara satt bredvid henne och efter ett tag så började hon undersöka mig. Hon är helt rumsren, och det har inte jag tränat henne till, hon gjorde det själv. Fast även om hon är en duktig innekanin så håller jag alltid koll på var hon är, och om jag inte hittar henne så ropar jag på henne och när hon kommer så får hon en godis:) Så ta det lugnt med den i början, låt den till en början med vänja sig vid buren och miljön hos dig, men du kan ju hålla dig i närheten så han ser dig lite. Sen kan du börja sitta vid honom, ge honom lite mat och låta honom ta det lite försiktigt:) Lycka till med honom! ;)

EmmaSkytte
2018-01-04 10:22
#5

Imorse satt han ute och käkade hö. Kunde också se att han druckit, ätit pellets och använt sin toalett så han klarar sig fint :)
Lite skygg fortfarande men satt ändå utanför sitt hus när jag fixade buren. Lättnad att kunna gå och jobba och veta att han äter och dricker som vanligt.
Överväger om han ska få sitta ifred i sin bur idag också, eller om jag kanske ska låta dörren till den stå öppen så han kan röra sig på en liten yta. Får se hur skygg han är i eftermiddag.

-Aida-
2018-01-04 16:11
#6

När min kanin kom hem, satt han i buren en hel vecka och stampade, lämnade han ifred hela den tiden förutom när han behövde mat och vatten. Hade fyllt hela buren med underlaget jag valt att han ska använda som toalätt.
Efter två veckor vågade han någorlunda gå ut men under bordet enbart, lät han gå fritt och lät han vara, han kom till mig när han kände för det.
Nu hade jag bytt ut hela buren som toalätt till en mindre toalåda med samma underlag som innan och börjat få klappa honom i buren och muta med pellets.
Han är 7 månader nu, totalt rumsren, inte en enda plutt på golvet och sover gjärna i mitt knä.

Annons:
Upp till toppen
Annons: